• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (h) skrev 2023-01-13 17:51:39 följande:

Skridskor är snorbilligt på större second hand. Fritidsbanken eller liknande finns på på många orter.

Märkligt att skolorna är så villiga att särbehandla numera.

Det beror nog på att vi numera har så många invandrare från länder där man inte åker skridskor. 
  • Anonym (Stina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-13 18:00:16 följande:
    Det beror nog på att vi numera har så många invandrare från länder där man inte åker skridskor. 

Jag är född i slutet av 70-talet, i en storstad och är helsvensk. Jag åkte skridskor Max 5 gånger under min barndom. Det var inte ett intresse, mina kompisar åkte inte och det fanns ingenstans att åka i närheten. Vi åkte enbart på skolans friluftsdagar och då fick man låna. Mina egna barn har alltid fått hyra när de haft friskluftsdag Med skolan  

Det är knappast självklart att alla åker skridskor. Eller att det är självklart att man har skridskor hemma. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (h) skrev 2023-01-13 17:51:39 följande:

Skridskor är snorbilligt på större second hand. Fritidsbanken eller liknande finns på på många orter.

Märkligt att skolorna är så villiga att särbehandla numera.

Då ska man för det första bo i en större stad som har second hand-butiker eller  en stad som har en fritidsbank. Man ska dessutom hitta rätt storlek och det ska man kunna göra varje år eftersom barnens fötter har en tendens att växa. 

Jag har aldrig ägt ett par skridskor och jag närmar mig 50 år. Jag förundras lite över att folk verkar tro att ett par skridskor varje år till alla barn i familjen är en självklarhet att ha. Aldrig varit med om en friluftsdag där alla har egna skridskor, tvärtom brukar de flesta barn hyra eller låna. 

• Nutid

Kolla med den aktiva klubben i den ishall det gäller. Jag varit aktiv i en klubb och vi hade utrustning för lån och det var ofta till skolor och fritids. Som förening är man ju intresserad av så många som möjligt provar på att åka skridskor. 
    Problemet är ofta hur utlåtandet ska ske eftersom alla ledare i en ishockey/konståkningsklubb är ideell så måste det finnas ett fungerande samarbete med skolan så att barnen som ska låna kommer åt skridskorna under dagtid. Men om du hör av dig till klubben innan så är det troligtvis så att du får åka och hämta grejerna någon kväll när aktuell tränare är i ishallen och lämna tillbaka på samma sätt efteråt. Jag lova att det fungerar där du bor men så har jag agerat många gånger som ishockeyledare.

• Nutid
    Jag kan inte lova att det fungerar så där du bor men så har jag agerat många gånger som ishockeyledare.
    [FAN vad trött jag är på att det inte går att redigera sina inlägg]
  • AndreaBD
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-13 17:23:44 följande:

Låter helt absurt. Måste vara någon som tänkt snett angående att de inte får ta betalt för skolaktiviteter så då särbehandlar de barnen istället. Alltså VEM kan få för sig att det är rimligt att barn ska åka till en ishall för att titta på när andra barn åker? Då får man väl ordna en annan aktivitet för de som inte ska åka skridskor istället?! Har flera barn och det har alltid varit så att de har några få par skridskor att låna ut men man kan hyra på ishallen. Det måste rimligen vara samma här. Tycker du ska skriva rakt ut att ni skickar med pengar så barnet kan hyra. Det är säkert någon som tror att de inte får be om det och tror att detta är ett rimligt alternativ.

Ja, ett alternativ hade förstås varit bra. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (P) skrev 2023-01-13 17:02:45 följande:

Vår skola har skridskoåkning en gång per år. Detta informeras om ungefär en månad innan och föräldrar ombeds inventera om man har skridskor och hjälm. För de barn som inte har och inte kommer fixa, lånar skolan ihop via fritidsbanken. 

Samma hos oss. 

Låter som jättedålig planering att som på TS barns skola låta de utan skridskor titta på. Smartare i så fall att låta barnen välja mellan tex skogsutflykt och skridskoåkning istället. 

• Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-13 17:58:09 följande:
    De kanske hatar att åka skridskor för att de inte kan åka lika bra som de andra barnen? De kanske har fått låna skridskor som inte passar deras fötter?

Nej du. Mina barn lärde sig snabbt och med vår goda ekonomi har vi haft möjlighet att köpa varma och bekväma skridskor som passar dem perfekt. De har ändå hatat varje minut av det. Och varför ska jag tvinga dem till något de verkligen avskyr? 

• Jemp

Ja, det är dåligt. Dels att de inte får kräva en sån sak som jag förstår det (eller "straffa" barnen för det), dels för att det är riktigt dålig framförhållning för att hinna köpa begagnat. 

Det tycker jag absolut kan påtalas. Som andra har skrivit dock, kolla om ni har fritidsbank i närheten eller släng ut en fråga i lokala fb-gruppen om köp eller lån.

• Anonym (h)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-13 18:00:16 följande:
    Det var nog inte svar på någon av mina tankar. Alls.
Svar på tråden Får skolan göra så?