• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (....) skrev 2023-01-14 09:44:44 följande:

Avgiftsfri skola, absolut. Men vissa saker räknas ingå i ett standardhushåll. Skridskor, cykel, badkläder är exempel på sådant...

Jag är ganska säker på att om du slänger ut en förfrågan på Facebook, tar kontakt med de andra föräldrarna i klassen (eller ber läraren göra det) så får du tag i ett par! 

Jag bor i en mindre ort i södra Sverige och har skridskor från storlek 25 upp till 39 på vinden, vill du låna ett par? Om du nu bor i närheten då...

/Förälder och lärare 

Detta tänk letar sig allt längre in i dom svenska stugorna. Det är väl bara en tidsfråga innan debatten kring barns badkläder i år2, när många lär sig simma, gör sig påmind. Eller hygienartiklar så som deo, duschtvål på idrotten.

Troligen kommer många av dessa aktiviteter, som utflykter i skolan, att försvinna om skaran som kritiserar allt fortsätter växa.

Som jag sagt tidigare, det finns dom som ser möjligheter och det finns dom som letar fel.

En sista tanke, är det hela världen om ens barn får ta en promenad istället för att åka skridskor en gång om året? Måste det alltid vara 100% rättvist eller kan man rent av lära sig att förhålla sig till att verkligheten inte ser ut så?
  • Anonym (....)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 11:22:49 följande:
    Detta tänk letar sig allt längre in i dom svenska stugorna. Det är väl bara en tidsfråga innan debatten kring barns badkläder i år2, när många lär sig simma, gör sig påmind. Eller hygienartiklar så som deo, duschtvål på idrotten.

Troligen kommer många av dessa aktiviteter, som utflykter i skolan, att försvinna om skaran som kritiserar allt fortsätter växa.

Som jag sagt tidigare, det finns dom som ser möjligheter och det finns dom som letar fel.

En sista tanke, är det hela världen om ens barn får ta en promenad istället för att åka skridskor en gång om året? Måste det alltid vara 100% rättvist eller kan man rent av lära sig att förhålla sig till att verkligheten inte ser ut så?
    Om detta tänk letade sig längre in, så hade problemet minskat. Om fler inser vad som förväntas ingå som standard, hade tjafset minskat. Antar att du menar tvärtom och att "allt" som förväntas ingå inte hade ifrågasatts. Vi snackar inga höga kostnader ofta utan försöker bara få utbildningen att rulla på. På min arbetsplats (och även tidigare) har vi ett antal skridskor att låna ut om någon mot förmodan inte har eller kan/vill ordna. Likadant gör vi med cykelutflykter, vi ordnar fram cyklar till de elever som framför behovet. Gladast blir vi när det frågas, när det läggs fram som klagomål ler vi dock bara än mer och säger att vi så klart löser även det!

Din sista fråga... Jag anser inte att det är hela världen men jag anser att vissa elever är för unga för att få sanningen kastad i ansiktet. Det är inte deras fel att pengarna tryter. Speciellt när det handlar om en så rolig (oftast) och schemabrytande aktivitet som skridskoåkning. Att man inte har, eller kan, samma saker som andra klasskompisar får man lära sig men någonstans går gränsen för vad man som barn måste förhålla sig till!
  • Anonym (Bella)
    Anonym (....) skrev 2023-01-14 12:31:48 följande:
    Att man inte har, eller kan, samma saker som andra klasskompisar får man lära sig men någonstans går gränsen för vad man som barn måste förhålla sig till!
    Ja, och jag tänker också på de barn vars föräldrar har råd med tex skridskor men av olika skäl aldrig kommer ihåg att köpa och/eller packa ner dem. 
  • Anonym (Lärarstudent)

Det är faktiskt olagligt att komma med en sådan begäran enligt skollagen. Skolan ska vara kostnadsfri och tillgodose likvärdig undervisning.

Nekar de kan du hänvisa till det. Eller gå till Aftonbladet :) De har en skyldighet att tillgodose låneskridskor om nu skridskor ska vara en del av idrottsundervisningen.

Lycka till! (Lärarstudent som precis tentat av liknande fråga i Juridik och med många års erfarenhet i skola)

• Anonym (h)
    Anonym (Låna?) skrev 2023-01-14 09:51:28 följande:

Vad använder du barnbidraget till?
    Det kan väl inte ta slut varenda månad... 

Detta var ju dock väldigt roligt. Barn kostar pengar.
  • Anonym (hu)

På vissa orter kan man hyra gratis skridskor ifrån föreningar, kolla upp om det är möjligt på den ort du bor. 

• molly50
    AndreaBD skrev 2023-01-13 17:17:43 följande:
    Kan hända att låg-och mellanstadieskolor ofta har det. TS skrev ju inte ålder på barnet heller. 
    Min dotter går på mellanstadiet,men sonen går på högstadiet. 
    Och även han får låna.
    Ja,TS har ju inte skrivit ålder så då är det ju lite svårt att veta. 
  • molly50
    AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:47:22 följande:

Kolla även blocket, du behöver inte ha exat storlek Till så små barn. Skulle fungera med 34-35 oxkså och ett par extra strumpor. 

Tycket skridskor tillhör allmänbildningen i Sverige. 

Alla barn är ju faktiskt inte intresserade av att åka skridskor heller.
    Mina barn är det t ex inte och brukar inte åka på fritiden utan bara på skolan.
    Så varför ska vi då köpa skridskor som de kommer att använda max 2 ggr per år när de kan få låna via skolan?
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 11:22:49 följande:

Nu var det ju inte så det var sagt i TS fall.
    Utan de barn som inte har egna skridskor ska få titta på.
    Är det verkligen rimligt ,tycker du, eller borde skolan ordna med en annan aktivitet för de barnen?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Lärarstudent) skrev 2023-01-14 12:48:48 följande:

Det är faktiskt olagligt att komma med en sådan begäran enligt skollagen. Skolan ska vara kostnadsfri och tillgodose likvärdig undervisning.

Nekar de kan du hänvisa till det. Eller gå till Aftonbladet :) De har en skyldighet att tillgodose låneskridskor om nu skridskor ska vara en del av idrottsundervisningen.

Lycka till! (Lärarstudent som precis tentat av liknande fråga i Juridik och med många års erfarenhet i skola)

Det är precis pga detta tänk du framför som vi skapar ett anmälningssamhälle. Men jag gissar att du är i 20-årsåldern och växt upp med detta sätt att se på saken. Tror att vi äldre tänker lite annorlunda, men säger inte att det finns något facit kring vad som är bäst i längden.
Svar på tråden Får skolan göra så?