Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 11:22:49 följande:
Detta tänk letar sig allt längre in i dom svenska stugorna. Det är väl bara en tidsfråga innan debatten kring barns badkläder i år2, när många lär sig simma, gör sig påmind. Eller hygienartiklar så som deo, duschtvål på idrotten.
Troligen kommer många av dessa aktiviteter, som utflykter i skolan, att försvinna om skaran som kritiserar allt fortsätter växa.
Som jag sagt tidigare, det finns dom som ser möjligheter och det finns dom som letar fel.
En sista tanke, är det hela världen om ens barn får ta en promenad istället för att åka skridskor en gång om året? Måste det alltid vara 100% rättvist eller kan man rent av lära sig att förhålla sig till att verkligheten inte ser ut så?
Om detta tänk letade sig längre in, så hade problemet minskat. Om fler inser vad som förväntas ingå som standard, hade tjafset minskat. Antar att du menar tvärtom och att "allt" som förväntas ingå inte hade ifrågasatts. Vi snackar inga höga kostnader ofta utan försöker bara få utbildningen att rulla på. På min arbetsplats (och även tidigare) har vi ett antal skridskor att låna ut om någon mot förmodan inte har eller kan/vill ordna. Likadant gör vi med cykelutflykter, vi ordnar fram cyklar till de elever som framför behovet. Gladast blir vi när det frågas, när det läggs fram som klagomål ler vi dock bara än mer och säger att vi så klart löser även det!
Din sista fråga... Jag anser inte att det är hela världen men jag anser att vissa elever är för unga för att få sanningen kastad i ansiktet. Det är inte deras fel att pengarna tryter. Speciellt när det handlar om en så rolig (oftast) och schemabrytande aktivitet som skridskoåkning. Att man inte har, eller kan, samma saker som andra klasskompisar får man lära sig men någonstans går gränsen för vad man som barn måste förhålla sig till!