Anonym (godis) skrev 2023-01-16 17:05:05 följande:
Socker ger en kick, som sedan när sockret går ur kroppen kan göra en trött, illamående och ge huvudvärk.
Dessutom är socker skadligt för organ i kroppen, och för tänderna.
Man kan få diabetes av att äta för mycket.
Dessutom är livsmedel med mycket socker i "tomma" på näring, eller åtminstone fattiga på näring. Om man stillar sitt behov av energi med socker så får man i sig mindre av näringsriktig mat. Så tänker jag.
Hur tänker du att godisätande INTE är dåligt?
Nej, du får inte diabetes av socker (detta trodde man förr dock, så det är det som hänger kvar) och nej socker skadar inte dina organ. En person utan underliggande sjukdomar får inte huvudvärk av att äta godis/socker. Om du får detta kan det vara migrän.
Om du äter normalt annars kommer du inte att få brist på något bara för att du äter godis. Näringsbrist/bristsjukdomar i Sverige finns knappt (ja, förutom järn hos kvinnor i fertil ålder då).
Risken är väl tänderna i så fall då dålig tandhälsa tros vara orsaken bakom många hjärt-och kärlsjukdomar. Detta eftersom om du har blödande tandkött och infektioner i munnen går bakterierna direkt in i blodomloppet. Hur bra ens tänder är på att stå emot karies och liknande är väldigt individuellt. Vissa sköter sina tänder helt perfekt men får massa hål ändå. Men om du inte har några problem med tänderna, sköter dem bra samt sköljer ur munnen med vatten efter att du ätit godis så borde det inte vara några problem.
Om du inte lider av fetma och inte har några problem med tänderna så nej då kan jag inte se att det skulle påverka dina hälsa.
Idag finns en hel hälsoindustri som tjänar mycket pengar på att skrämma upp oss om att massa saker är farligt och att en massa saker är nyttigt. Alla tidningar, influencers mm vet att detta genererar massa klick.
Hur gammal är du? För det mesta går godisätandet över med åldern eftersom desto äldre man blir desto bättre uppfattar man smaken sött. När jag var under 30 gillade jag godis mycket. Nu är jag 40+ och godis det är inte så fantastiskt gott längre det händer att jag norpar någon godisbit av barnen och visst kan jag äta en chokladbit då och då. Aldrig dock att jag skulle äta en hel chokladkaka eller godispåse som jag kunde göra när jag var yngre för att det är helt enkelt inte gott.
Intressant är att överlag har sockerkonsumtionen per person i Sverige varit konstant sedan 1960 men det pratas om att vi äter så mycket socker idag men det är inte sant. På 1960-talet var det inte så mycket godis men det var socker i kaffet, socker på filen/gröten mm.
Länk till statistik:
Vår sockersöta statistik | Jordbruket i siffror (wordpress.com)