• Anonym (godis)

Försöker hålla mig från att handla godis

Jag är så sugen på godis, men jag vet att jag måste sluta för mitt måendes skull.

Jag blir oftast extra sugen på kvällarna... 
    Men jag har ingenting gott hemma heller.

Vad ska jag göra för att bli av med suget? 

• Svar på tråden Försöker hålla mig från att handla godis
  • Anonym (Godisfritt)

Har i ett par perioder haft godisuppehåll. 

Ett var när jag pluggade och insåg hur mycket godis man åt inför varje tentaplugg. 

Sedan körde vi i famijlen godisfri månad för inte så längesedan för att ta några exempel.

Grejen är att bestämma sig. Hårt. 

Det ÄR svårt i början. Minns första punkten - plugget. Då hade jag även en del resor fram och tillbaka. Det var så lätt att köpa en kexchoklad eller så att tugga på under resan. Det var apsvårt att hitta något annat i kiosker/affärer i början. Att köpa en macka eller en frukt till resan var inte helt självklart i tanken.

Efter någon månad eller två så blev det en vana även om man alltid såg godiset först i affären. 

Att inte ha det hemma som du ju inte har är också ett steg att vänja sig av med det. Är du van vid att ha fredagsgodis eller lördagsgodis så kan du ju fundera på någon annan vana du vill ha istället. En promenad, en stund med boken, att äta gurkstavar eller vad du nu gillar. 

Tuggumi brukar vara en räddning också. Då tuggar man på något, men inte mer än så. 

Det gäller ju egentligen att inte ersätta godiset med andra saker ex ost och kex eller liknande utan bara hitta en annan brytande rutin. Gör en kopp te på kvällen med en smak du gillar. Det finns massor av alternativ. 

Motivera dig med små mål längs vägen. Sätt upp att du inte vill äta godis på 6 månader. Efter 2 veckor - ge dig en belöning som du tycker du är värd. Ett par nya strumpor, ett simhallsbesök eller en skogspromenad i ett område du inte går i. Efter en månad - hitta på något liknande. Efter 2 månader - samma där. Plötsligt kommer du inse att du hittar alternativen utan att du tänker på det. Det kommer gå lättare. 

Sedan kanske man inte behöver vara hård mot sig själv och dra ner på allt på en och samma gång. Typ - jag ska inte äta godis, fika, tårtor eller glass alls. Ta en sak i taget. 

Du fixar det om du bara låter det ta tid. 

• Anonym (Hi)
    Anonym (sockerfritt....) skrev 2023-01-16 10:00:16 följande:
    Jag vill bara varna för sockerfritt smågodis. Det gjorde mig såååååååå jäkla dålig i magen. Aldrig mer. 

Man behöver ju inte sitta och tugga i sig ett kokt ägg, man kan lika gärna göra en god omelett med lite grönsaker i och strö lite ost över, samt äta en liten handfull nötter. Då blir man mätt och nöjd. Smaklökarna måste ju också få sitt. 
    Jag blir väldigt dålig i magen av allt sockerfritt förutom Tweek. Tweek ska också enligt tillverkarna vara bättre för magen än annat sockerfritt
    Deras Smoothie chew är väldig gott. Tyvärr dock mkt dyrare än vanligt godis vilket är synd. 
  • Anonym (godis)
    Anonym (Hi) skrev 2023-01-16 10:50:16 följande:
    Jag blir väldigt dålig i magen av allt sockerfritt förutom Tweek. Tweek ska också enligt tillverkarna vara bättre för magen än annat sockerfritt
    Deras Smoothie chew är väldig gott. Tyvärr dock mkt dyrare än vanligt godis vilket är synd. 
    Jag vet inte om jag direkt blir dålig i magen av sockerfritt godis... inget jag tänkt på. :)
  • Deeru

Oftast är jag lite småhungrig/sugen på något innan jag går ut med hunden på kvällen. Efter promenaden är suget borta. Så en promenad på minst 20 min. Drick gärna mycket vatten också. Man kan även ta chromtabletter mot sötsug

• Anonym (Varför mår du dåligt?)

Du skriver att du måste sluta äta godis för ditt måendes skull. Hur får ditt godisätande dig att må dåligt? Kanske det finns andra åtgärder som förbättrar ditt mående?

• Anonym (......)
    Anonym (Varför mår du dåligt?) skrev 2023-01-16 13:17:43 följande:

Du skriver att du måste sluta äta godis för ditt måendes skull. Hur får ditt godisätande dig att må dåligt? Kanske det finns andra åtgärder som förbättrar ditt mående?

Byt ut ordet godis/socker mot alkohol. Samma sak.
  • Tow2Mater
    Anonym (......) skrev 2023-01-16 16:34:07 följande:
    Byt ut ordet godis/socker mot alkohol. Samma sak.
    TS borde kanske gå till godisets motsvarighet till AA och få stöd i samtal? Eller kanske arbetsgivaren borde ta sitt ansvar och ge TS vård och uppföljning genom företagshälsovården för sitt godisberoende? Och vi borde alla jobba för att det ska införas en adekvat åldersgräns för all inköp av godis?

Eller vilka specifika åtgärder som skulle förbättra TS mående tänker du på?
  • Anonym (godis)
    Anonym (Varför mår du dåligt?) skrev 2023-01-16 13:17:43 följande:

Socker ger en kick, som sedan när sockret går ur kroppen kan göra en trött, illamående och ge huvudvärk.

Dessutom är socker skadligt för organ i kroppen, och för tänderna.
    Man kan få diabetes av att äta för mycket.
    Dessutom är livsmedel med mycket socker i "tomma" på näring, eller åtminstone fattiga på näring. Om man stillar sitt behov av energi med socker så får man i sig mindre av näringsriktig mat. Så tänker jag.

Hur tänker du att godisätande INTE är dåligt?

• Anonym (......)
    Tow2Mater skrev 2023-01-16 16:50:12 följande:
    TS borde kanske gå till godisets motsvarighet till AA och få stöd i samtal? Eller kanske arbetsgivaren borde ta sitt ansvar och ge TS vård och uppföljning genom företagshälsovården för sitt godisberoende? Och vi borde alla jobba för att det ska införas en adekvat åldersgräns för all inköp av godis?

Eller vilka specifika åtgärder som skulle förbättra TS mående tänker du på?
    Läs vad jag skrev istället för att dra en egen slutsats om vad jag menade.
  • Tow2Mater
    Anonym (......) skrev 2023-01-16 17:10:59 följande:
    Läs vad jag skrev istället för att dra en egen slutsats om vad jag menade.
    Jag läste vad du skrev och ber dig specifiera vad du menade, eftersom jag inte forstår vad du menar.
  • Tow2Mater
    Anonym (godis) skrev 2023-01-16 17:05:05 följande:

Socker ger en kick, som sedan när sockret går ur kroppen kan göra en trött, illamående och ge huvudvärk.

Dessutom är livsmedel med mycket socker i "tomma" på näring, eller åtminstone fattiga på näring. Om man stillar sitt behov av energi med socker så får man i sig mindre av näringsriktig mat. Så tänker jag.

Tänker du lika om naturligt socket? Du kan ju prova äta t ex torkad frukt om du inte dissar fruktsocker också.
  • Anonym (godis)
    Tow2Mater skrev 2023-01-16 17:22:19 följande:
    Tänker du lika om naturligt socket? Du kan ju prova äta t ex torkad frukt om du inte dissar fruktsocker också.
    Nej, jag tänker inte att frukt är samma sak.
    Det är nyttigare.
  • Anonym (......)
    Tow2Mater skrev 2023-01-16 17:20:45 följande:
    Jag läste vad du skrev och ber dig specifiera vad du menade, eftersom jag inte forstår vad du menar.
    Läs tills du förstår då
  • Anonym (sockerfritt....)

Måste bara rätta dig där. Man får inte diabetes av att äta för mycket godis. 

Riskfaktorer (diabetes typ 2, typ 1 har noll med kost och livsstil att göra)
    Högt blodtryck (Hypertoni)
    Höga blodfetter (Hyperlipidemi)
    Rökning
    Övervikt/fetma
    Stillasittande livsstil
    Dåliga matvanor
    Arvsmassa (genetik)
    Stress
    Sömn
    Alkohol
    Ålder
  • Anonym (Varför mår du dåligt?)

Nej, du får inte diabetes av socker (detta trodde man förr dock, så det är det som hänger kvar) och nej socker skadar inte dina organ. En person utan underliggande sjukdomar får inte huvudvärk av att äta godis/socker. Om du får detta kan det vara migrän.

Om du äter normalt annars kommer du inte att få brist på något bara för att du äter godis. Näringsbrist/bristsjukdomar i Sverige finns knappt (ja, förutom järn hos kvinnor i fertil ålder då).

Risken är väl tänderna i så fall då dålig tandhälsa tros vara orsaken bakom många hjärt-och kärlsjukdomar. Detta eftersom om du har blödande tandkött och infektioner i munnen går bakterierna direkt in i blodomloppet. Hur bra ens tänder är på att stå emot karies och liknande är väldigt individuellt. Vissa sköter sina tänder helt perfekt men får massa hål ändå. Men om du inte har några problem med tänderna, sköter dem bra samt sköljer ur munnen med vatten efter att du ätit godis så borde det inte vara några problem. 

Om du inte lider av fetma och inte har några problem med tänderna så nej då kan jag inte se att det skulle påverka dina hälsa.  

Idag finns en hel hälsoindustri som tjänar mycket pengar på att skrämma upp oss om att massa saker är farligt och att en massa saker är nyttigt. Alla tidningar, influencers mm vet att detta genererar massa klick.

Hur gammal är du? För det mesta går godisätandet över med åldern eftersom desto äldre man blir desto bättre uppfattar man smaken sött. När jag var under 30 gillade jag godis mycket. Nu är jag 40+ och godis det är inte så fantastiskt gott längre det händer att jag norpar någon godisbit av barnen och visst kan jag äta en chokladbit då och då. Aldrig dock att jag skulle äta en hel chokladkaka eller godispåse som jag kunde göra när jag var yngre för att det är helt enkelt inte gott. 

Intressant är att överlag har sockerkonsumtionen per person i Sverige varit konstant sedan 1960 men det pratas om att vi äter så mycket socker idag men det är inte sant. På 1960-talet var det inte så mycket godis men det var socker i kaffet, socker på filen/gröten mm. 

Länk till statistik: Vår sockersöta statistik | Jordbruket i siffror (wordpress.com)
  • Anonym (godis)
    Anonym (sockerfritt....) skrev 2023-01-17 09:15:56 följande:
    Måste bara rätta dig där. Man får inte diabetes av att äta för mycket godis. 

Riskfaktorer (diabetes typ 2, typ 1 har noll med kost och livsstil att göra)
    Högt blodtryck (Hypertoni)
    Höga blodfetter (Hyperlipidemi)
    Rökning
    Övervikt/fetma
    Stillasittande livsstil
    Dåliga matvanor
    Arvsmassa (genetik)
    Stress
    Sömn
    Alkohol
    Ålder
    Får man inte?
    Vad ingår då i "dåliga matvanor"?
  • Anonym (godis)
    Anonym (Varför mår du dåligt?) skrev 2023-01-17 11:57:21 följande:
    Hur gammal är du? För det mesta går godisätandet över med åldern eftersom desto äldre man blir desto bättre uppfattar man smaken sött. När jag var under 30 gillade jag godis mycket. Nu är jag 40+ och godis det är inte så fantastiskt gott längre det händer att jag norpar någon godisbit av barnen och visst kan jag äta en chokladbit då och då. Aldrig dock att jag skulle äta en hel chokladkaka eller godispåse som jag kunde göra när jag var yngre för att det är helt enkelt inte gott. 

Intressant är att överlag har sockerkonsumtionen per person i Sverige varit konstant sedan 1960 men det pratas om att vi äter så mycket socker idag men det är inte sant. På 1960-talet var det inte så mycket godis men det var socker i kaffet, socker på filen/gröten mm. 

Länk till statistik: Vår sockersöta statistik | Jordbruket i siffror (wordpress.com)
    Jag är mellan 30-35.
    Visst, socker har konsumerats i mängder länge....
    Jag hoppas mitt godissug går över snart.
Svar på tråden Försöker hålla mig från att handla godis