• Wed 18 Jan 2023 22:43
    4762 visningar
    13 svar
    13
    4762

    Vem är man utan nikotin?

    Jag är nu inne på månad 6 av plåster + sugtabletter, dock lägsta styrkorna men det är så jobbigt! Känner inte igen mig själv, blir så ARG - alltså på riktigt arg. Jag har snusat i 10 år och jag är rädd att jag inte vet vem jag är utan nikotin, tänk om jag är så här arg? då vill jag ju börja snusa igen. För hellre go och glad och framförallt lugn än det här som kommer då och då. Har ett barn och hen slipper givetvis mitt arga humör så långt det är möjligt men har blivit en tråkigare förälder. Blir man sig själv igen efter abstinensen? Säg ett år efter slutdatumet? Blir man samma person då som när man brukade nikotin? Om nikotin gör mig till en bättre förälder så är saken klar men jag vill ju sluta. Hälsa, ekonomi och inte inverka på att barnet ska börja tids nog är tillräckligt för att jag ska kämpa, men inte för att bli en arg männi...

  • Svar på tråden Vem är man utan nikotin?
  • Wed 18 Jan 2023 22:49
    #1
    +2

    Svårt att veta. Abstinens ter sig olika. Du har använt substitut rätt länge också, långdragen process/pina, kanske bäst om du lägger av helt och bröstar abstinensen helt istället. Inte förrän du är helt fri från nikotin kan man veta om du personlighetsförändrats, vilket jag inte tror.

  • Anonym (Mia)
    Wed 18 Jan 2023 23:16
    #2

    Är målet att fortsätta långsamt trappa ned till noll eller vad är planen? Känner du dig såhär mestadels eller bara ibland? För mig låter det plågsamt att trappa ut nikotinet under så lång tid, men vi är alla olika. 


    För min del så brukar jag köra med plåster i 8 veckor. Två på högsta styrkan, två på 75% av högsta, två på 50% och två på 25%. Det är tufft, jag är arg och irriterad och livet känns hopplöst mestadels av tiden. Veckorna efter nedtrappningen går irritationen över och hopplöshetskänslorna kommer i vågor. Tiden mellan dem blir längre och längre i takt med att veckorna och månaderna går. När de kommer så kan de dock bli extremt intensiva. Många säger att det blir bättre efter två år och att man blir sig själv igen till slut. Jag har bara lyckats hålla ut i ett år som mest, så jag vet inte om jag skulle bli det.

  • Thu 19 Jan 2023 05:43
    #3
    +2

    Jag kan Inte minska gradvis på det sättet. Det kräver ju pannben av stål. 


    Jag slutade direkt. Då blir livet ett helvete i 3 dygn Och sen blir det avsevärt bättre. Efter det är kroppens behov av nikotin typ borta och det är bara vanan kvar. 1 vecka in är man en ny människa.

    Du kommer inte ångra det. Plånboken mår bättre med.

  • Thu 19 Jan 2023 08:37
    #4

    Svar till alla: jag har slutat cold turkey, höll sist upp i 12 veckor men livet blev successivt kolsvart, sista dagen var hemsk och då köpte jag snus och allt blev bra! Problemet till varför jag inte kan sluta tvärt och tillåta mig att må dåligt, vara arg osv är för att jag är heeelt ensam med en liten, trotsig unge. Jag får NOLL tålamod och blir även otroligt trögtänkt, minns att jag såg att hen höll på att ramla men gjorde inget. Hjärnan var helt off. Och detta va nog vecka 7-8. Ståt att kemin i hjärnan ska vara återställd då men icke! Jag hade aldrig kunnat sluta utan läkemedel i min livssituation. Aldrig testat innan och överlag är det fantastiskt! Blir bara nojig nu att jag kanske är en annan person utan snus... men det låter lovande att ändå fortsätta kämpa! 

  • Thu 19 Jan 2023 08:59
    #5

    Jag har varit helt nikotinfri snart 12 år. Gjorde några försök att sluta röka då jag använde nikotintuggummin eller plåster, vilket då bara ledde till att kroppen fortssatte att vilja ha nikotin. Jag blev beroende av ersättningen, höll mig till den ett tag men fortsatte sedan röka igen.När jag slutade senast tuggade jag enbart vanligt tuggummi.

    Det var faktiskt inga svårigheter att sluta, för då hade jag hunnit förbereda mig mentalt och bestämma ett datum. Bättre att ev må dåligt ett tag och sen vara av med beroendet än att dra ut på det så länge. 

  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 19 Jan 2023 10:13
    #6

    Utan nikotin är man sig själv. Du är fortfarande inte nikotinfri så den du ser nu är inte "du". Du måste lägga av med den där skiten helt! Och då menar jag skit som i både snus OCH de där plåstren och tabletter! Hur mycket tar du egentligen om du fortfarande är så beroende? Man måste trappa ner, det ska inte behöva ta mer än någon månad.

  • Anonym (Klara­)
    Thu 19 Jan 2023 16:12
    #7

    Slutade snusa i våras efter att ha snusat i 3 år. Körde alltid vitt minisnus. Det värsta var suget. Höll på att bli galen. Men kom på något som funkade, så fort jag kände suget så tog jag ett starkt tuggummi och abstinensen lindrades. Det gällde att hålla munnen och tänderna sysselsatta i mitt fall. Idag tänker jag bara på snus ett par gånger i veckan, så det går att sluta, men det krävs pannben och stark karaktär. Jag hade bestämt mig. 

  • Thu 19 Jan 2023 16:25
    #8

    Varför hålla på med något som bara tillför nikotin också? Då drar man ju ut på processen. Jag har en gång slutat tvär. Då tog det inte så lång tid tills jag var som vanligt. Men jag återföll. Senast som jag slutade, för gott nu - för 14 år sedan - skaffade jag sån där medicin. Det är en antidepressiv medicin som tar bort röksuget. Finns två olika såna. Wellbutrin var den ena, Champix, tror jag var den andra. 

    De är bra på det sättet att man inte har någon abstinens. Jag hade åtminstone ingen alls. Dock hade den också biverkningar. Jag blev väldigt deprimerad i några dagar, men det gick över snabbt. Om man verkligen vill sluta, så är det lättast att göra så. 

  • Anonym (rökav­vänjar­en)
    Thu 19 Jan 2023 21:38
    #9

    Det blir kanske lättare om du tänker på att hjärnan bildar fler nikotinreceptorer (egentligen heter de acetylkolinreceptor A) när du matar den med nikotin. Finns det mer så vill hjärnan ha mer, för den tycker ju att den mår bra av det.

    Det är dessa receptorer som skriker efter mättnad hela tiden och göder beroendet. Nu när du har dragit ner nikotinet så sitter fortfarande de där extra receptorerna kvar och gapar och skriker, för det lilla nikotin de får räcker inte alls för att göra hjärnan så nöjd som du en gång var helt utan nikotin.

    Hjärnan nedreglerar (minskar) antalet extra receptorer efter ett tag, men där är vi människor väldigt olika. En del blir fria på några månader, medan i extremfallet så kan det ta ända upp till ca 2 år.

    Det är vanligt att nikotinberoende behöver sluta 2-3 gånger innan de lyckas helt. Men den absoluta majoriteten lyckas- du ska bara inte ge upp utan kämpa på!

  • Anonym (rökav­vänjar­en)
    Thu 19 Jan 2023 21:42
    #10
    -1
    AndreaBD skrev 2023-01-19 16:25:14 följande:

    Varför hålla på med något som bara tillför nikotin också? Då drar man ju ut på processen. Jag har en gång slutat tvär. Då tog det inte så lång tid tills jag var som vanligt. Men jag återföll. Senast som jag slutade, för gott nu - för 14 år sedan - skaffade jag sån där medicin. Det är en antidepressiv medicin som tar bort röksuget. Finns två olika såna. Wellbutrin var den ena, Champix, tror jag var den andra. 

    De är bra på det sättet att man inte har någon abstinens. Jag hade åtminstone ingen alls. Dock hade den också biverkningar. Jag blev väldigt deprimerad i några dagar, men det gick över snabbt. Om man verkligen vill sluta, så är det lättast att göra så. 


    Anledningen är att mångfaldiga studier visar att de som använder NRT (nicotine replacement therapy) och trappar ner nikotinet över tid har högre sannolikhet att lyckas bli rök- och nikotinfria.

    Det är hela basen för läkemedelsgodkännandet av dessa produkter och om det inte vore så enligt kliniska studier hade de aldrig blivit godkända.
  • Fri 20 Jan 2023 09:18
    #11
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2023-01-19 21:42:22 följande:
    Anledningen är att mångfaldiga studier visar att de som använder NRT (nicotine replacement therapy) och trappar ner nikotinet över tid har högre sannolikhet att lyckas bli rök- och nikotinfria.

    Det är hela basen för läkemedelsgodkännandet av dessa produkter och om det inte vore så enligt kliniska studier hade de aldrig blivit godkända.
    Njaa.... jag vet bara att det inte är något för mig. Jag har också provat det. Jag tycker det bara drar ut på beroendet. Och.... en klinisk studie är inte hela sanningen heller. Det händer ju regelbundet att andra studier sedan visar motsatsen. 

    Högre sannolikhet än vad? Än helt utan? Det tror jag säkert. Men det utesluter ju inte att det finns ännu bättre alternativ.
  • Anonym (rökav­vänjar­en)
    Fri 20 Jan 2023 18:55
    #12
    AndreaBD skrev 2023-01-20 09:18:48 följande:
    Njaa.... jag vet bara att det inte är något för mig. Jag har också provat det. Jag tycker det bara drar ut på beroendet. Och.... en klinisk studie är inte hela sanningen heller. Det händer ju regelbundet att andra studier sedan visar motsatsen. 

    Högre sannolikhet än vad? Än helt utan? Det tror jag säkert. Men det utesluter ju inte att det finns ännu bättre alternativ.
    Det finns minst en studie per produkt och sammantaget blir det många dussin studier över världen.

    Samtliga beredningsformer av plåster, sugtabletter, mikrotabletter, tuggummin, inhalatorer och sprayer med nikotin samt substanser som Champix ger alltså bättre chans att sluta än att bara sluta rakt av, enligt dessa studier.

    Annars hade inte produkterna fått säljas och så enkelt är det.

    Kommer någon med en ny smärtstillande substans idag så måste den i något hänseende vara bättre än de liknande substanser som redan finns i segmentet för att få ett godkännande.

    Sen kan du tycka vad du vill men det är så världen fungerar.
  • Fri 20 Jan 2023 19:15
    #13
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2023-01-20 18:55:48 följande:
    Det finns minst en studie per produkt och sammantaget blir det många dussin studier över världen.

    Samtliga beredningsformer av plåster, sugtabletter, mikrotabletter, tuggummin, inhalatorer och sprayer med nikotin samt substanser som Champix ger alltså bättre chans att sluta än att bara sluta rakt av, enligt dessa studier.

    Annars hade inte produkterna fått säljas och så enkelt är det.

    Kommer någon med en ny smärtstillande substans idag så måste den i något hänseende vara bättre än de liknande substanser som redan finns i segmentet för att få ett godkännande.

    Sen kan du tycka vad du vill men det är så världen fungerar.
    Jag har väl aldrig påstått att det skulle gå lika bra utan något??? Suck.....vilken onödig diskussion. 
Svar på tråden Vem är man utan nikotin?