• Anonym (TS)

    Kan han verkligen vara min pappa?

    Jag försökte göra en omröstningatråd för att få bättre överblick men jag lyckas inte..

    Lång historia kort: Jag är vuxen, växt upp med 2 föräldrar. Mamma har bruna ögon, pappa har blå ögon. Jag har 2 syskon. Ena har bruna ögon (utseendemässigt väldigt lik mamma), andra har blå ögon (utseendemässigt lik pappas sida av släkten). Jag själv är yngst och har gröna ögon. Inte jättelik någon av föräldrarna men har drag från mormor och morbror.
    Om man söker på hur ögonfärg ärvs så ska chansen för föräldrar där en är blåögd och en är brunögd att få ett barn med gröna ögon = 0%. 


    Jag har själv 1 barn som ärvt mina gröna ögo. 


    Jag har hört att mutationer kan ske men skulle då min gröna ögonfärg kunna gå i arv? Har inte jag i så fall fortfarande en blå och en brun gen att föra vidare? Min fråga är egentligen: KAN min s.k. pappa verkligen vara min biologiska pappa?

  • Svar på tråden Kan han verkligen vara min pappa?
  • AndreaBD

    Ja, det går uppenbarligen. Jag har bruna ögon, min sons pappa har väldigt blåa ögon. Och vår son har gröna. Det är inte ens ovanligt. 

    Min mamma har grå-gröna ögon. Hennes pappa hade blåa och hennes mamma bruna. 

  • Anonym (T)

    Jag har mycket blå ögon, pappan bruna och vår son gröna. Jag önskar innerligt att han inte hade varit pappan för han är en fullkomlig idiot visade det sig när det var för sent. Tyvärr är han pappan, annars är min son den nye Messias.

    Sonen har en mycket vacker gröngrå ögonfärg med en mörkblå yttre ring (osäker på vad det heter). Jag har aldrig sett något liknande. Kass far men perfekt son på alla vis, inte bara ögonfärgen.  

  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2023-01-22 15:44:15 följande:


    Min ögonfärg , har alltså en förälder med blå ögon och en med nästan helt bruna. 

    Jag tycker iofs dina ser mer grå ut men det kan ju vara bilden eller min skärm som ger knepig färgåtergivning. De ser säkert mycket grönare ut i verkligheten  


    Mina är mer brungröna. Eller gröna med en brun ring längst in. Oavsett tydligt gröna enligt min mening. Men andra kan förstås se annat för som du säger så verkar olika människor mena olika när man säger gröna ögon. 




    Men det verkar ju som att han kan vara min pappa oavsett. Det hade förklarat mycket om min uppväxt om han inte var det (och visste om det). Men det är inte en fråga som jag kan ta upp direkt. Så tack för all input från alla här. Med era svar kan jag släppa tankarna på det.

  • cosinus

    Kan någon förklara hur brun + brun har 18.75 % chans att ge grön 

    grön + blå har 50/50

    men blå + brun skulle ha 0 % på grön. Bevisligen så kan det ju gömma sig grön i brunt eftersom två bruna kan få grönt? Och lika uppenbart kan grönt +blå ge grönt så.....

    Jag fattar att det är kraftigt förenklat men ändå, det där kändes väldigt skumt.

  • Anonym (ååå)
    cosinus skrev 2023-01-24 13:47:15 följande:

    Kan någon förklara hur brun + brun har 18.75 % chans att ge grön 

    grön + blå har 50/50

    men blå + brun skulle ha 0 % på grön. Bevisligen så kan det ju gömma sig grön i brunt eftersom två bruna kan få grönt? Och lika uppenbart kan grönt +blå ge grönt så.....

    Jag fattar att det är kraftigt förenklat men ändå, det där kändes väldigt skumt.


    Jag har lärt mig att det kan se grönt ut av blått anlag men också av brunt anlag, att det beror på hur "tät" (säkert fel ord) färgen är, hur vi uppfattar den. Därmed borde det kunna vara så att det ser grönt ut, även om det inte borde vara det enligt tabellerna (killgissar). 
  • Anonym (Malin)

    Börja släktforska är väl ett tips om du är osäker. 

    Gör en grundlig så kallad pappersforskning först bak till 1700-talet. Ta även med anfäders syskon och barn till dem.

    Sedan tar du ett dna-test för att se om du kan bekräfta dina teorier eller inte. Du bör ju få träffar på både din mors och din fars sida. Då kan du ganska snabbt se hur pass det stämmer eller inte. 

    Man ska vara beredd på att det kan bli fader okänd någonstans, men det är också väldigt roligt med både släktforskning och DNA. 

  • Anonym (ME)

    Som jag förstår det är det inte omöjligt att han är din pappa. Genetiken är inte riktigt lika enkel som bilden. 

    Det går ju alltid att göra DNA-test och se om du hittar någon av din pappas släktingar där (om någon håller på med släktforskning/dna). Men det kan också vara så att du behöver släktforska lite själv för att se om ni är släkt eller ej. 

    Vet du om någon på din pappas sida gjort DNA-test? Om du verkligen vill veta kan du skicka in till samma ställe. 

  • AndreaBD
    cosinus skrev 2023-01-24 13:47:15 följande:

    Kan någon förklara hur brun + brun har 18.75 % chans att ge grön 

    grön + blå har 50/50

    men blå + brun skulle ha 0 % på grön. Bevisligen så kan det ju gömma sig grön i brunt eftersom två bruna kan få grönt? Och lika uppenbart kan grönt +blå ge grönt så.....

    Jag fattar att det är kraftigt förenklat men ändå, det där kändes väldigt skumt.


    Man får två stycken av alla gener. Jag har t.ex. rhesus negativt blod, trots att mina föräldrar båda har positivt. Men de har då uppenbarligen ett positivt och ett negativt gen var. Det positiva dominerar. Men om jag får de två andra - ett negativt av pappa och ett negativt av mamma, så kan jag ha negativ.

    Jag antar att det funkar så med ögon också. Det andra genet kan vara för gröna ögon. Det märks ju inte, det finns bara där i bakgrunden.
  • Cereal Killer
    AndreaBD skrev 2023-01-24 15:12:05 följande:
    Man får två stycken av alla gener. Jag har t.ex. rhesus negativt blod, trots att mina föräldrar båda har positivt. Men de har då uppenbarligen ett positivt och ett negativt gen var. Det positiva dominerar. Men om jag får de två andra - ett negativt av pappa och ett negativt av mamma, så kan jag ha negativ.

    Jag antar att det funkar så med ögon också. Det andra genet kan vara för gröna ögon. Det märks ju inte, det finns bara där i bakgrunden.

    Nja, det är delvis rätt men du rör till det lite grann. Rh-positivitet fungerar som du skriver, det är en monogenetisk egenskap (=orsakas av en gen) där man ärver en allel från varje förälder. Ögonfärg är, liksom nästan alla egenskaper, multifaktoriellt, dvs det är flera olika gener och miljöfaktorer(!) inblandade.

Svar på tråden Kan han verkligen vara min pappa?