Anonym (C) skrev 2023-02-15 11:10:09 följande:
Alltså ni som har 4+ barn, vilken ork ni måste ha! Jag är ju trött efter ett! Två känns som max för att vi ska orka med...
Jag var också svintrött när vi fick första barnet. Har aldrig varit så slut i hela mitt liv! Samma nivå med tvåan. Men efter tre barn kom piggheten tillbaka, för hjärnan blev då inställd på:
- Ca 7 timmars sömn för att fungera bra.
- Inte längre stress över att ha flera bollar i luften samtidigt.
- Plötsligt bra på att strukturera upp vardagen väldigt väl.
- Började köpa in en del tjänster för att frigöra tid (matkasse, hemstäd, köpte robotdammsugare, har t.o.m. en som tar ca hälften av vår tvätt och samma person stryker makens skjortor, plus att vi har en pensionerad dam som jobbat på ungarnas förskola innan pensionen som barnvakt några gånger/månad).
- Efter några barn överraskar inget/lite längre - gällande barnens utveckling, hur förskola/skola fungerar, hur länge jobbiga utvecklingsfaser (trots) sitter i och hur man lättast stöttar barnet i dem o.s.v. Med första barnet kan ju sånt ta musten ur en, men det är något annat när man blivit rutinerad.
Men jag kan lova att vårt liv inte är för alla. Barnens kusiners föräldrar är heeeelt slut - de har tre barn. Bråkar konstant (fast de har besök - så hur låter det egentligen därhemma när de INTE har gäster..?), är jämt irriterade på sina barn för att barnen är barn (gör sånt som barn gör - råkar spilla, stökar ner med legot, behöver hjälp att dra upp dragkedjan, hamnar i luven på varann o.s.v.). Detta föräldrapar borde nog ha stannat vid ett barn skulle jag säga.