• Anonym (Mamma)

Tycker min pojkvän inte är jättesnäll mot mina barn

Har två barn sedan tidigare relation. Väntar vårt gemensamma barn. Pojkvännen är helt underbar mot mig. Kärleksfull och respektfull. Men inte mot barnen. 
    Idag rann bägaren över när han matade 8 månadersbebisen. Barnet visade att hen inte ville ha mat och grät. Han säger "det är inte ett dugg synd om dig, du ska äta tills varenda droppe är slut, du gör som storasyskonet och gråter när du inte får som du vill. Jag fick tillslut nog och sa nu räcker det och tog barnet. Då tog han nappflaskan och sa att barnet ska ju inte ha mer mat tydligen och kastar iväg flaskan så våldsamt att den går sönder. Jag blir ledsen och stressad, börjar blöda näsblod och gråter. Det känns så fel i hela mig. vad ska jag göra? Jag är orolig att han inte kommer kunna vara med våran bebis sen bär den är född. 
  • Svar på tråden Tycker min pojkvän inte är jättesnäll mot mina barn
  • Anonym (Alexandra)

Självklart ska du göra slut och flytta till nåt eget så snart som möjligt. I framtiden kan det ju också vara smart att inte skaffa barn med en ny när du fortfarande har en bebis under året med ditt ex. 

• Anonym (Mamma)

Jag har känt honom snart två år så det är inte en främmande man.

Mot mig är han väldigt kärleksfull. Han skiter inte i barnen heller utan är väldigt närvarande speciellt för det minsta barnet och finns där som om han skulle vara en riktig pappa men känns som han blir stressad av barngråt och inte riktigt blir sig själv. Han är ljudkänslig och kan bli irriterad över andra ljud också som tex en dusch som låter lite för mycket eller att någon låter lite för högt när man äter. Så känns som om han tycker höga ljud är obehagliga och reagerar lite märkligt på det. Dock helt oacceptabelt när han blir så med barnen. Ibland när han fixar mat och den lilla gråter så blir han stressad och tappar nappflaskan när han gör maten, spiller vattnet mm ..

Jag kan ju inte prata med honom om detta just nu och känner inte att kag har någon annan heller. Men detta måste få ett stopp. Jag sa till honom att när han känner stress så kan han be mig och jag tar över. 

• Anonym (Ring socialtjänsten)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-05 01:25:04 följande:

Jag har känt honom snart två år så det är inte en främmande man.

Mot mig är han väldigt kärleksfull. Han skiter inte i barnen heller utan är väldigt närvarande speciellt för det minsta barnet och finns där som om han skulle vara en riktig pappa men känns som han blir stressad av barngråt och inte riktigt blir sig själv. Han är ljudkänslig och kan bli irriterad över andra ljud också som tex en dusch som låter lite för mycket eller att någon låter lite för högt när man äter. Så känns som om han tycker höga ljud är obehagliga och reagerar lite märkligt på det. Dock helt oacceptabelt när han blir så med barnen. Ibland när han fixar mat och den lilla gråter så blir han stressad och tappar nappflaskan när han gör maten, spiller vattnet mm ..

Jag kan ju inte prata med honom om detta just nu och känner inte att kag har någon annan heller. Men detta måste få ett stopp. Jag sa till honom att när han känner stress så kan han be mig och jag tar över. 

Ok, då tycker jag att du ska ta ett samtal med honom så snart som möjligt. Vi ett tillfälle när det är lugnt och ni är på bra humör. Så talar du om för honom att det är fullkomligt oacceptabelt att hålla på och kasta grejer, höja rösten mm bara för att han blir stressad eller arg. Förklara att du inte tänker finna dig i att ha sådant beteende kring dig och barnen. Han får helt enkelt lära sig att behärska sig. Han är ju, får man hoppas, en vuxen människa som klarar att ta några djupa andetag och räkna till tio.

Och ser du honom ta för hårt eller liknande i barnet så talar du om att händer det igen så kommer du att anmäla honom. Sätt gränserna tidigt innan det riskerar att gå över styr, och visa att du menar allvar. Inget daltande med honom, och barnen bästa kommer först!
  • Anonym (Elsa)

TS, detta är en stor varningsflagga! Din pojkvän kommer göra likadant mot ert gemensamma barn, du måste dumpa honom nu. Vad hade hänt om du inte hade varit där?

• Anonym (Värna om dig och dina barn)

Men det går inte att leva med en person som inte tycker om ens barn. När jag läser din TS så känner jag spontant att ni inte har en framtid tillsammans. Om din kille reagerar så på en 8-månaders bebis, hade jag inte vågat lämna honom ensam med  bonusbarn eller biologiska. Var snäll mot dig själv och dina barn och lämna. Även om han är snäll mot dig, så kommer det inte funka att leva ihop i längden om han behandlar dina barn dålig. Du är rätt för soc. Vad tror du händer om barnen berättar om mammas kille på förskola eller skola när den dagen kommer?

• Anonym (M)

Det är en hemsk fråga att behöva ställa, men är det försent för abort? Du behöver ta dig ifrån den här mannen och det skulle vara så oändligt mycket lättare att göra om han inte hade en hållhake på dig i form av ett gemensamt barn.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-05 00:39:48 följande:
    Jag vet att det är tidigt att skaffa barn men eftersom det redan skett och det är inte det min fråga handlar om så tänker jag inte diskutera den saken.  Jag vill bara ha något bra tips på vem jag kan prata med eller hur jag ska göra. Han tycker nog att jag överreagerar men för mig känns det fel. Flaskan var inte gjord i plast, det är en herobility glasflaska med silikonskydd runtom.  Jag trodde verkligen inte att det skulle bli såhär eftersom att den tiden jag känt honom har han visar väldigt fina sidor. Han är väldigt omtänksam och kärleksfull mot mig och vi bråkar näst intill aldrig. Men jag känner att jag inte kan prata med någon, jag fattar att socialen kommer bli indragen då.  Pojkvännen säger till mig att man behöver tvångsmata eftersom socialen kommer om barnen blir för smal ovh att man kan prata så med bebisar för dom förstår inte. Men jag tror barnet känner av hans stress och oro. Jag tycker det är obehagligt när någon pratar på det där sättet med ett litet barn.  Barnet blev lungt direkt när jag tog över. Värmde ny mat och hon åt upp allt utan att ens tveka på det och somnade gott. 

Även om han inte är våldsam mot dig (än?) så tror jag att du kan få stöd av kvinnofridslinjen (020 50 50 50) andra alternativ kan vara att prata med en präst eller diakon i Svenska kyrkan eller att få en samtalskontakt via bvc.
  • Anonym (...)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-05 01:00:16 följande:

Är man så mot en 8 månaders har man problem.
    Du kanske har varit lättsam än så länge så det är därför han (fortfarande) är kärleksfull.

"Pojkvännen säger till mig att man behöver tvångsmata eftersom socialen kommer om barnen blir för smal"
    han ljuger.

Det han föreslår är snarast barnmisshandel.

TS: Barnen kan INTE bo tillsammans med en person som tror det är så man sköter om små barn. 

Om du inte lämnar denne man genast så är det risk för att soc tycker att även DU är en dålig förälder som medvetet skapat en miljö som de här barnen hamnat i, pga att du blev kär och flyttade ihop så snabbt med en ny. 

Du har redan fått tips om kvinnofridslinjen, men ta du stöd från soc också. Visa du att du verkligen vill ha hjälp så kommer du få det utifrån att deras jobb handlar om att säkra att barn har det bra. Lämnar du = du är en ansvarstagande mamma. 
  • Anonym (hmm)

DU ska och kommer bli anmäld till soc om du inte väljer att söka hjälp själv alternativt gör abort eller gör slut och det NU!

• Anonym (C)

Vad är det för jävla mupp. Se till att hålla idioten så långt bort det bara går ifrån dina barn... 

Spoiler alert: Detta är varför du inte ska byta pappa emellan alla barn.. 

Svar på tråden Tycker min pojkvän inte är jättesnäll mot mina barn