• Anonym (Oroliga mamman)

Orolig för min dotters framtid...

Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

• Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...
  • Spucks

Om du vill att hon ska utbilda sig till vissa jobb, varför har du inte jobbat med det under de 13 år du hemskolade henne? Du måste ju ha haft ett stort inflytande på henne då.

• Anonym (??)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-14 12:07:34 följande:

Jag vill inte att hon ska arbeta med människor helst. Man kan råka mycket illa ut, det är bara läsa om alla sjuksköterskor, läkare, förskollärare, lärare, psykologer, undersköterskor mm som råkar fruktansvärt illa ut. Har sagt till min dotter att läsa skräckscenarion i aftonbladet om respektive yrke som hon vill bli.

Herregud vad du är fjantig. Referera till Aftonbladet? Tillåt mig garva. Låt din dotter gå sin egen väg!!
  • Anonym (Självbestämmande)

Jag vill inte att hon ska arbeta med människor helst. Man kan råka mycket illa ut, det är bara läsa om alla sjuksköterskor, läkare, förskollärare, lärare, psykologer, undersköterskor mm som råkar fruktansvärt illa ut. Har sagt till min dotter att läsa skräckscenarion i aftonbladet om respektive yrke som hon vill bli.

Du är ju ett troll.

För folk som jobbar utomhus på byggarbetsplatser råkar aaaldrig illa ut? Jurister får aldrig hotbrev hemskickade? 

Vad jobbar du själv med och vad är du utbildad till?
  • Anonym (själv då)

Ok du resonerar jättekonstigt och jag hoppas din dotter är tillräckligt självständig för att inte lyssna på dig. På sistone har jag läst flera berättelser om människor som utbildar sig till nåt som förväntas av dem och som inte alls trivts i livet. Sedan har de mitt i livet utbildat sig till sitt drömyrke som de hade från början. Modigt, inte alla klarar av det. Det hade varit bättre om de hade fått välja väg själva. Bl a var det en man som utbildade sig till ingenjör för att alla män i släkten var det, fast han ville vara polis. Som 50-åring hade han nu till slut börjat jobba som polis och kände att han var på rätt plats till slut.

Men jag blir nyfiken på vad du jobbar med själv?
  • Djurvän03

Samtliga yrken kräver högskoleutbildning och där får hon med sig verktyg hur man hanterar olika situationer beroende på yrke. Inget man behöver Aftonbladet till.
  • AndreaBD

Låt bli att blanda dig i! Det kommer inte att leda till något bra om du gör det. Om du försöker få henne att ändra sig där - och det här ändå är de yrkena som hon helst vill göra - då kommer hon bara att bli olycklig. Eller behöva byta yrke senare i livet. 

Man ska inte göra detta! Det är hennes liv, inte ditt. Och just därför vet du inte vad som gör henne lycklig. Lite grann vet du kanske, men ändå inte allt. 

Och jag talar av erfarenhet här. Min morsa tjatade också att jag inte skulle bli sjuksköterska, för att hon var det. För att det var tufft då. Nuförtiden är det inte ens fysiskt tungt längre. Och jag gick på nån studierådgivning och sa att jag ville bli socionom. Mannen där bara skrattade och menade att det var en modegrej, och att jag skulle koncentrera mig på det som intresserar mig mest. Resultatet var 4 års bortkastade studier! 

• Anonym (Eh)

DIN dröm att han ska bli jurist, ekonom eller ingenjör. Nu HENNES liv det handlar om och hennes drömmar för sin framtid är inte samma som dina. Fokusera du på ditt eget yrke och dröm åt dig själv, inte andra. Med tanke på vilka yrken din dotter är intresserad av så skulle hon vantrivas otroligt i de yrkena du vill ha in henne i och bli både utmattad och deprimerad snabbare än snabbast. Vill du att hon ska må dåligt för att uppfylla din dröm om att kunna berätta för väninnorna att din dotter är jurist och minsann ingen ?trashig? lärare? Vidrigt tankesätt du har.

• AndreaBD

Min dotter funderade också mellan socionom och psykolog. Eftersom hon har ADHD och väldigt lite tålamod så försökte jag åtminstone att få henne att fundera på om hon verkligen orkar lyssna på folk. Just terapeut hade nog inte passat henne. Nu är hon socionom, har jobbat ett år som skolkurator, pluggar nu vidare till master och håller samtidigt på med konst (målar tavlor) och tatuerar folk.  

Visst, det kan vara tungt att jobba som socionom. Samtidigt är det så otroligt brett - man kan jobba med olika målgrupper - ungdomar, vuxna, missbrukare, osv, osv. Man kan också göra kontorsjobb, på socialförvaltningen. Man kan bli chef där - jag känner en. Dock blir de också utbrända. Min poäng är - det finns alltid olika sorters jobb, för att det är brett. Om det blir för jobbigt psykiskt så kan man byta till något annat. 

• AndreaBD

När min son funderade på att bli lärare (för att han inte kom på något annat), så tänkte jag - okej, vi är båda lärare och vi kan tycka att det finns bättre jobb för honom. Men, om det skulle vara det han vill göra ..... jag sa till honom att han bör vikariera i en skola innan han börjar studera sånt. Det gjorde han. Och ville då inte längre bli lärare. 

Man måste inte tala om för sina barn vad de bör göra. De bör istället testa på. Om de nu älskar jobbet - go ahead! 

Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...