• Anonym (Oroliga mamman)

    Orolig för min dotters framtid...

    Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

    Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

    Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

  • Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...
  • Anonym (också)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-03-14 17:11:42 följande:
    Fast var har jag skrivit något om att föräldern ska bestämma?

    att fullkomligen skita i att informera sina barn om vad de olika yrkesvalen innebär i lön och arbetsvillkor och bara säga "de väljer som de vill" ÄR faktiskt att göra det väldigt lätt för sig själv.
    Det är ganska uppenbart att TS vill bestämma över sin dotters yrkesval. Det är väl TS och inte dig vi diskuterar här?

    TS ger inte information om yrkena, hon ger ju bara skräckscenarion om de yrken hon ogillar och utelämnar negativa aspekter av de yrken hon gillar. Det är inte att informera barnet, det är att utöva påverkan och försöka bestämma över barnets liv. 
  • Anonym (Känner likadant)
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-15 08:37:41 följande:

    Vad är ett trash-yrke och varför?


    Jobb med dålig, lön, låg status. Ofta offentliganställda. 
  • Anonym (Läraren)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 07:53:53 följande:

    Jag förstår TS. Ingen vill väl att ens barn ska fastna i något offentliganställt skitjobb med dålig lön osv? 

    Bättre att skaffa sig en riktig utbildning och ett riktigt jobb, där inte det offentliga står för lönen. 


    Aldrig funderat på att barnen är individer?
    Vad säger att de inte kommer utbilda sig vidare för att de väljer ett yrke att börja med?
    Jag själv har nog gått den krokigaste vägen någonsin, eftersom jag var så trött på att studera vidare efter gymnasiet. Jobbade som IT-tekniker mellan gymnasiet och min värnplikt och sen började jag plugga igen.
    Under min studietid hade jag 3 jobb jämte studierna för att slippa ta studielån och idag har jag en bra, stabil utbildning. Ett jobb jag inte ens kunde drömma om och en helt ok lön enligt mig själv.
    Men min mamma tyckte inte att man skulle jobba med datorer för där fanns ingen framtid 😂

    Tvivlar inte en sekund på att mina barn skulle välja rätt väg, det är inte jag som ska vara nöjd med valet utan de ska vara det.
  • Anonym (S-G)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 08:41:37 följande:
    Jobb med dålig, lön, låg status. Ofta offentliganställda. 
    Vad är trashigt?
    Vad jobbar de människor som anser det med?
  • Anonym (också)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 08:41:37 följande:
    Jobb med dålig, lön, låg status. Ofta offentliganställda. 
    Du kanske ändå är glad att de finns när du behöver sjukvård eller barnomsorg/utbildning? Eller går du till en jurist med din diabetes så du slipper beblanda dig med offentliganställda med låg status? Och låter en ingenjör ta hand om dina ungar så de inte råkar träffa på nån underbetald pedagog. 
  • Anonym (Känner likadant)
    Anonym (också) skrev 2023-03-15 08:51:03 följande:
    Du kanske ändå är glad att de finns när du behöver sjukvård eller barnomsorg/utbildning? Eller går du till en jurist med din diabetes så du slipper beblanda dig med offentliganställda med låg status? Och låter en ingenjör ta hand om dina ungar så de inte råkar träffa på nån underbetald pedagog. 
    Jag tror det finns många tvärvetenskapliga kompetenser. Väldigt mycket av det som offentliganställda sysslar med är ju inte direkt någon rocket-science. 

    När jag var barn kallade man de som tog hand om barn för dagisfröken. Krävde ingen utbildning för att jobba som dagisfröken. Idag ska de kallas för förskolepedagog och det ska "högskoleutbildas".

    Själv gick jag hos en privat dagmamma. 
  • Anonym (Självbestämmande)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 09:16:25 följande:
    Jag tror det finns många tvärvetenskapliga kompetenser. Väldigt mycket av det som offentliganställda sysslar med är ju inte direkt någon rocket-science. 

    När jag var barn kallade man de som tog hand om barn för dagisfröken. Krävde ingen utbildning för att jobba som dagisfröken. Idag ska de kallas för förskolepedagog och det ska "högskoleutbildas".

    Själv gick jag hos en privat dagmamma. 
    För att idag lär sig barnen mer på förskolan än vad vi gamlingar gjorde.
  • Anonym (också)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 09:16:25 följande:
    Jag tror det finns många tvärvetenskapliga kompetenser. Väldigt mycket av det som offentliganställda sysslar med är ju inte direkt någon rocket-science. 

    När jag var barn kallade man de som tog hand om barn för dagisfröken. Krävde ingen utbildning för att jobba som dagisfröken. Idag ska de kallas för förskolepedagog och det ska "högskoleutbildas".

    Själv gick jag hos en privat dagmamma. 
    Så en högstadielärare har ingen kompetens utöver vad alla andra också kan? Och detsamma gäller psykolog, röntgensköterska, kirurg, socionom eller annat yrke som ofta förekommer inom offentlig verksamhet?

    Du skulle gladeligen gå till en ingenjör eller jurist med din depression eller sväljningssvårighet som kan bero på allvarlig sjukdom, eller bedöma en hudförändring? Inte direkt rocket-science enligt dig. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Känner likadant) skrev 2023-03-15 08:41:37 följande:
    Jobb med dålig, lön, låg status. Ofta offentliganställda. 

    Jag har världens bästa trashjobb, är långledig var 3e vecka 10 dagar och trivs otroligt bra på mitt yrke. Jobbar inom lss och skulle inte byta bort det för nåt jobb i världen. 


    jag har fått det mest värdefulla, TID. Och haft det så i 10 år och kunnat spendera tid med familjen Till min låga lön på 29.000 
    sambon tjänar ännu sämre och vi äter bra mkt bättre mat än dom flesta högutbildade jag känner. Vi reser flera ggr om året. 


    det handlar om prioriteringar. 


    fyfan vad tragiska ni är som ser ner på andra. 

Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...