• Anonym (Oroliga mamman)

Orolig för min dotters framtid...

Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

• Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...
  • Anonym (toodiloo)

Nja, kan man verkligen kalla det för fördomar?

Visst är det kanske dumt av TS att kalla det för trash yrken för det antyder på att det är sånt bara misslyckade människor väljer... men samtidigt ska man inte sticka under stol med att vissa yrken som tex lärare/vård/barnmorska är yrken som har dåligt betalt och dåliga arbetsvillkor och väldigt hög risk för utbrändhet.

Visst stämmer det att det i slutändan är dotterns val att göra men samtidigt är ju ungdomar ofta naiva, saknar livserfarenhet och vet många ggr inte vad de ger sig in på. Visst är det väl fint i teorin att vilja "hjälpa andra" men det kommer ju ofta till ett ganska högt pris...låg inkomst, sunkiga arbetsförhållanden, orimliga krav, frustration och väldigt hög risk för utbrändhet.... och det är väl inget man som förälder önskar för sina barn?

Jag tycker att bara säga att det är dottern val, punkt slut är väldigt dåligt föräldraskap och att göra det väldigt lätt för sig själv. En förälders roll är inte bara att stötta sina barn, en förälders roll är även att leda sina barn och förhindra att de gör misstag och förbereda dem för ett liv som självständiga individer. I slutändan är det upp till barnen att göra sina egna val MEN vilka val de kommer göra i livet beror till stor del på uppfostran.

Jag tycker man ska stötta sina barn i vad de än väljer men tycker även att det är fullt rimligt att varna dem för vad vissa yrken kommer innebära i praktiken. Så om jag varit TS så hade jag sagt något i stil med...

"Vill du bli lärare eller sjuksköterska så är det ditt val och jag kommer stötta dig i allt du gör så länge jag lever, men du bör vara medveten om att de yrken du har tänkt välja är yrken som har låg inkomst och då får du oxå acceptera att du kommer få leva knapert, dåliga arbetsvillkor så du får räkna med mycket stress och frustration, samt hög risk för att du blir utbränd. Men du är ung och har hela livet framför dig och skulle du inte trivas med det du val så kan du alltid sadla om och välja något annat."

• Lönnsirap
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2023-03-14 11:48:58 följande:
    Orolig för min dotters framtid...

Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

Som förälder kan man vara hur dum i huvudet som helst och tycka och tänka massor om barnens val och idéer. Men är det speciellt konstruktivt att oroa sig för att de kan råka illa ut på jobbet... När de inte ens har påbörjat utbildningen?

Är det bättre att hon inte pluggar ett av de yrkena som du inte gillar och jobbar vidare med sitt extrajobb? Vill du bli ung mormor? Eller att hon läser till något mer statusfyllt, som hon inte vill?

Sluta genast "drömma mardrömmar" om att ditt barn är såpass välfungerande att hon väljer ett yrke. Du känner henne som barn, inte som individ på en framtida arbetsplats. Tror du verkligen hon kommer att vilja ha massa kontakt med dig om du håller på och oroar dig och bekymrar dig över sådant som du faktiskt inte kan och bör styra över. Vill hon jobba med människor, är det väl rimligt att hon söker sig till ett yrke där hon får göra det. 
  • Anonym (Självbestämmande)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-03-14 12:42:54 följande:

Visst är det kanske dumt av TS att kalla det för trash yrken för det antyder på att det är sånt bara misslyckade människor väljer... men samtidigt ska man inte sticka under stol med att vissa yrken som tex lärare/vård/barnmorska är yrken som har dåligt betalt och dåliga arbetsvillkor och väldigt hög risk för utbrändhet.

Visst stämmer det att det i slutändan är dotterns val att göra men samtidigt är ju ungdomar ofta naiva, saknar livserfarenhet och vet många ggr inte vad de ger sig in på. Visst är det väl fint i teorin att vilja "hjälpa andra" men det kommer ju ofta till ett ganska högt pris...låg inkomst, sunkiga arbetsförhållanden, orimliga krav, frustration och väldigt hög risk för utbrändhet.... och det är väl inget man som förälder önskar för sina barn?

Jag tycker att bara säga att det är dottern val, punkt slut är väldigt dåligt föräldraskap och att göra det väldigt lätt för sig själv. En förälders roll är inte bara att stötta sina barn, en förälders roll är även att leda sina barn och förhindra att de gör misstag och förbereda dem för ett liv som självständiga individer. I slutändan är det upp till barnen att göra sina egna val MEN vilka val de kommer göra i livet beror till stor del på uppfostran.

Jag tycker man ska stötta sina barn i vad de än väljer men tycker även att det är fullt rimligt att varna dem för vad vissa yrken kommer innebära i praktiken. Så om jag varit TS så hade jag sagt något i stil med...

"Vill du bli lärare eller sjuksköterska så är det ditt val och jag kommer stötta dig i allt du gör så länge jag lever, men du bör vara medveten om att de yrken du har tänkt välja är yrken som har låg inkomst och då får du oxå acceptera att du kommer få leva knapert, dåliga arbetsvillkor så du får räkna med mycket stress och frustration, samt hög risk för att du blir utbränd. Men du är ung och har hela livet framför dig och skulle du inte trivas med det du val så kan du alltid sadla om och välja något annat."

Fast en lärare kan bli rektor. En psykolog tjänar knappast småpengar. En socionom kan välja jättebrett.

Och som sagt, ingenjörer har en hög kvot av utbrändhet då många blir konsulter som jobbar sig smack in i väggen.

Vill man jobba med människor och mår bra av mötet är det inte ett klokt livsval att utbilda sig till något där du hamnar ensam framför en dator.
  • Spucks
    Tukt skrev 2023-03-14 12:22:22 följande:

Ett namn kommer för mig: Fritzl.

?????
  • Anonym (Ngnf)

Haha men snälla? Hon vill plugga vidare. Hon kunde lika gärna hoppat av gymnastet och spelar dator hemma. Eller gått klart gymnasiet och börjat jobba på ICA. Något fel med det? Du vill nog ha mat du också? Då behövs folk där. Lite översittare. Låt henne göra vad hon vill och var glad att hon vill bli något iallafall 

• Anonym (Ngnf)

Det är nog baksidor med de yrkena du raddat upp också. 

• Anonym (Jösses!)

Men jösses, låt dottern plugga till nåt av det där om det nu är det hon vill. Alla kräver högskoleutbildning och vad jag vet är det brist inom de flesta (alla?) yrkena du räknar upp. Det finns visserligen yrken/arbeten jag helst inte ser att mina barn jobbar med, men dit hör inte nåt av de där. Och jag tänker inte hindra dom om de vill bli nåt hederligt.

• Jemp
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-03-14 12:42:54 följande:

Låg inkomst beror ju på definition... 
    Arbetsmiljö kan man såklart diskutera. Både för sjuksköterska och de orimliga arbetstider som förväntas av många jurister. 

Men jo, det är dotterns val. Punkt.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Självbestämmande) skrev 2023-03-14 12:51:42 följande:
    Fast en lärare kan bli rektor. En psykolog tjänar knappast småpengar. En socionom kan välja jättebrett.

Och som sagt, ingenjörer har en hög kvot av utbrändhet då många blir konsulter som jobbar sig smack in i väggen.

Vill man jobba med människor och mår bra av mötet är det inte ett klokt livsval att utbilda sig till något där du hamnar ensam framför en dator.
    Ja det är mycket som KAN hända, men hur vanligt är det?
    Alla KAN ju vinna på lotto men de allra flesta gör ju inte det, eller hur?

Kraven kan absolut vara höga även i andra yrken men skillnaden mellan en uska och en civilingenjör är att civilingenjören får bra betalt för det.

Absolut, man bör helt jobba med något man tycker om och trivs med, men frågan är hur många inom vård och läraryrket som trivs med det med tanke på lönen och arbetsvillkoren? Jag tror att personalomsättningen är ganska stor.
  • Anonym (toodiloo)
    Jemp skrev 2023-03-14 14:11:36 följande:
    Låg inkomst beror ju på definition... 
    Arbetsmiljö kan man såklart diskutera. Både för sjuksköterska och de orimliga arbetstider som förväntas av många jurister. 

Men jo, det är dotterns val. Punkt.
    Om din dotter vill bli pundare så är det hennes val punkt?

I så fall är du en jävligt kass förälder tycker jag
Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...