• Anonym (Oroliga mamman)

Orolig för min dotters framtid...

Jag är genuint orolig för min dotters framtid. Hon tar studenten nu till sommaren, och har jobb fixat efter studenten, då hon börjar arbeta heltid på sitt nuvarande extrajobb. Så långt allt väl. Men blir genuint orolig över vilka yrken hon funderar på i framtiden. Dessa yrken har hon pratat om:
    -Lärare
    -Sjuksköterska
    -Barnmorska
    -Psykolog
    -Socionom

Mina åsikter kring detta är;
    Lärare: För helvete, bli något annat. Kommer inte orka arbeta 1 år innan ev sjukskrivning. Riktigt trash-yrke.
    Sjuksköterska och barnmorska: Se "lärare", samma tankar där, bortsett från att det inte är ett trash-yrke.
    Psykolog/socionom: Rädd för att hon ska bli deprimerad och må dåligt själv.

Yrken jag föreslagit skulle passa henne bättre är exempelvis jurist eller något område som har med ekonomi att göra eller någon form av ingenjör. Men det vet hon inte om hon är så sugen på. Samtidigt är det min mardröm om hon blir något av yrkena hon själv drömmer/pratar om.

• Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (IT - ingenjör) skrev 2023-03-14 21:06:04 följande:

Alla som tror att det är så fantastiskt att jobba med IT , är det något ni provat själva? Stressen och pressen med hårda deadlines är ofta extrem, även support kan varacextremt jobbigt och otacksamt. Jag har sett massor av kollegor gå in i väggen så totalt att man inte ens känt igen dem efteråt. Massor med konkurrens från låglöneländer, som Indien och Östeuropa. 

När jag varit på sjukhus och besökt anhöriga slås jag ofta över hur lugnt det verkar vara, personalen har tid att fika, prata och skratta. Det har man inte där jag jobbar. Och allt går bara ut på att dra in maximalt med pengar och maxa vinsten. 

Håller med. Det är så märkligt vad folk har för olika föreställningar. Har vänner som jobbat i it-branschen och har sett hur det kan vara. Bra betalt men offrar mycket.  Hård konkurrens om jobben, arbetslösa i perioder då konjunkturen svängt. Konkurens av t ex indier som jobbar jämt, har en helt annan inställning till arbete, äter lunch vid skrivbordet och sitter kvar på kvällar, skaffar man familj blir det ännu värre, går inte jobba i team och på samma villkor. Nu jobbar många hemifrån och det blir inte bättre av det. Jurist har också en flashig stämpel men sanningen är ju att det skiftar väldigt mycket, du kan bli stjärnadvokat och tjäna stora summor men de flesta hamnar inom rättsväsendet eller på någon myndighet där lönerna inte alls är särskilt mycket högre än vad t ex en barnmorska har. Är så trött på dessa schablonbilder av olika yrken. Det har blivit bättre för många av yrkena i offentlig sektor, lönerna har stigit. En barnmorska tjänar inte så dåligt, inte en psykolog heller. De har ofta trygga anställningar, kan jobba varsomhelst i landet, låg arbetslöshet. Det låter alltid som hela vård skola omsorg går på knäna och alla är på gränsen till utmattning men i själva verket är det en väldigt bra arbetsmiljö på många ställen. Media älskar att visa en viss bild och många gnäller främst för att få upp sina löner men det skapar en sån dålig bild som inte stämmer. 
  • lövet2

När det gäller vuxna barn, så anser jag att man som förälder bara ger goda råd när man blir tillfrågad. Mina barn väljer utbildning och jobb själva. Klarar de inte det i vuxen ålder, så har jag gjort ett dåligt jobb när jag uppfostrade dem.

Inget av mina barn har ett jobb jag skulle ha valt själv, men det passar dem och det är viktigast.

• Anonym (G)

Min dotter (som har ett år kvar på gymnasiet) har också pratat om att hon vill bli lärare eller sjuksköterska och jag skulle bli så otroligt stolt om hon blev något av det. Men självklart är jag orolig att hon kommer ångra sig efter ett par år för det verkar ju vara extremt slitigt, och då är det ju tråkigt om hon inte har så mycket csn-tid kvar. I synnerhet om hon blir ämneslärare som tar 4-5 år. 

• Anonym (Betty)

Jag är mer orolig över att hon har dig som mamma än hennes yrkesval

• Anonym (J)

Hur fan kan man vara orolig för att ens barn har planer och är företagsam. Finns massvis som inte har några planer alls efter gymnasiet. 

dummaste tråden på länge! Tror det är en trolltråd för att väcka debatt över vanliga yrken. 

• Anonym (IT - ingenjör)
    Anonym (Liv) skrev 2023-03-14 21:37:13 följande:
    Håller med. Det är så märkligt vad folk har för olika föreställningar. Har vänner som jobbat i it-branschen och har sett hur det kan vara. Bra betalt men offrar mycket.  Hård konkurrens om jobben, arbetslösa i perioder då konjunkturen svängt. Konkurens av t ex indier som jobbar jämt, har en helt annan inställning till arbete, äter lunch vid skrivbordet och sitter kvar på kvällar, skaffar man familj blir det ännu värre, går inte jobba i team och på samma villkor. Nu jobbar många hemifrån och det blir inte bättre av det. Jurist har också en flashig stämpel men sanningen är ju att det skiftar väldigt mycket, du kan bli stjärnadvokat och tjäna stora summor men de flesta hamnar inom rättsväsendet eller på någon myndighet där lönerna inte alls är särskilt mycket högre än vad t ex en barnmorska har. Är så trött på dessa schablonbilder av olika yrken. Det har blivit bättre för många av yrkena i offentlig sektor, lönerna har stigit. En barnmorska tjänar inte så dåligt, inte en psykolog heller. De har ofta trygga anställningar, kan jobba varsomhelst i landet, låg arbetslöshet. Det låter alltid som hela vård skola omsorg går på knäna och alla är på gränsen till utmattning men i själva verket är det en väldigt bra arbetsmiljö på många ställen. Media älskar att visa en viss bild och många gnäller främst för att få upp sina löner men det skapar en sån dålig bild som inte stämmer. 
    Ja, jag känner många kvinnor som är civilingenjörer och väldigt många ångrar sitt yrkesval. Även framgångsrika chefer gör det. Många drömmer i hemlighet om att bli  sjuksköterskor och lärare. Lärare är det flera som omskolar sig till eftersom man kan läsa en kompletterande pedagogisk utbildning om man är civilingenjör. Jag känner flera som gjort det.
    Lönemässigt ligger ju idag också sjuksköterskor, barnmorskor, lärare, psykologer bättre till jämfört med en civilingenjör jämfört med 20 år sen. 
  • Anonym (Känner likadant)

Jag förstår TS. Ingen vill väl att ens barn ska fastna i något offentliganställt skitjobb med dålig lön osv? 

Bättre att skaffa sig en riktig utbildning och ett riktigt jobb, där inte det offentliga står för lönen. 

• Anonym (Ojsan)

Men oj vad mycket konstiga värderingar och uppfattningar du har om olika yrken.
    varför inte bara vara nöjd och tacksam för att du har en förståndig dotter som vill och har driv. Det är hennes val och hennes liv att styra och lycka sitter sällan i ett yrkesval och är sällan oåterkalleligt.

• TvillingmammaVästgöte

Skillnaden är ju att många jobb i offentlig sektor är meningsfulla. Tex toppar lärare SCBs statistik i att känna mening på jobbet. Vårdpersonal har också etttydligt meningsfullt yrke, 

I näringslivet sitter många av oss välutbildade och gör , väldigt, komplicerade, Power points stora delar av dagarna, känns inte lika meningsfullt.

Plus hela tiden ett supertryck  på att höja lönsamheten och därigenom höjs chefernas  bonus. Oftast också väldigt oklart hur vi skall göra för att höja lönsamheten, men just nu är det förstås genomprishöjningar. 

Hade jag fått välja om hade jag valt ett mer meningsfullt yrke. De flesta meningsfulla yrken finns i offentlig sektor. 

• Anonym (Självbestämmande)

Vill också tillägga att många går från privat till offentlig sektor även av tex ingenjörer, för att dels få en tryggare anställning och dels känna mer mening i det man gör än att maximera en vinst för ett bolag.

Svar på tråden Orolig för min dotters framtid...