Anonym (IT - ingenjör) skrev 2023-03-14 21:06:04 följande:
Alla som tror att det är så fantastiskt att jobba med IT , är det något ni provat själva? Stressen och pressen med hårda deadlines är ofta extrem, även support kan varacextremt jobbigt och otacksamt. Jag har sett massor av kollegor gå in i väggen så totalt att man inte ens känt igen dem efteråt. Massor med konkurrens från låglöneländer, som Indien och Östeuropa.
När jag varit på sjukhus och besökt anhöriga slås jag ofta över hur lugnt det verkar vara, personalen har tid att fika, prata och skratta. Det har man inte där jag jobbar. Och allt går bara ut på att dra in maximalt med pengar och maxa vinsten.
Håller med. Det är så märkligt vad folk har för olika föreställningar. Har vänner som jobbat i it-branschen och har sett hur det kan vara. Bra betalt men offrar mycket. Hård konkurrens om jobben, arbetslösa i perioder då konjunkturen svängt. Konkurens av t ex indier som jobbar jämt, har en helt annan inställning till arbete, äter lunch vid skrivbordet och sitter kvar på kvällar, skaffar man familj blir det ännu värre, går inte jobba i team och på samma villkor. Nu jobbar många hemifrån och det blir inte bättre av det. Jurist har också en flashig stämpel men sanningen är ju att det skiftar väldigt mycket, du kan bli stjärnadvokat och tjäna stora summor men de flesta hamnar inom rättsväsendet eller på någon myndighet där lönerna inte alls är särskilt mycket högre än vad t ex en barnmorska har. Är så trött på dessa schablonbilder av olika yrken. Det har blivit bättre för många av yrkena i offentlig sektor, lönerna har stigit. En barnmorska tjänar inte så dåligt, inte en psykolog heller. De har ofta trygga anställningar, kan jobba varsomhelst i landet, låg arbetslöshet. Det låter alltid som hela vård skola omsorg går på knäna och alla är på gränsen till utmattning men i själva verket är det en väldigt bra arbetsmiljö på många ställen. Media älskar att visa en viss bild och många gnäller främst för att få upp sina löner men det skapar en sån dålig bild som inte stämmer.