• Anonym (Ledsen)

Vad kan jag göra för att må bättre psykiskt?

Så länge jag minns har jag mått dåligt. Uppväxten var väl inte super med både alkohol och funktionsnedsättningar hos mina föräldrar och syskon, mobbing i skolan, egen odiagnosticerad npfdiagnos, som jag fick diagnos på senare, mm.  Som vuxen har jag haft svårt att navigera livet i allmänhet och misslyckats med både en massa jobb och studier. 

Nu sitter jag här, igen, och undrar hur man gör för att må bra. Ge mig de mest basala tips och uppåt. 

• Svar på tråden Vad kan jag göra för att må bättre psykiskt?
  • Anonym (lika)

Jag vill följa denna tråden. Har kämpat länge med samma frågor. Har gått flera år i terapi, vilket har hjälpt mig att förstå mer av mig själv men inte förändrat hur jag känner inför mig själv och min tillvaro. 

Det enda rådet jag har just nu är acceptans. Jag har accepterat att vissa av oss inte kommer att vara glada i det här livet. Vi kommer inte ha vänner. Vi kommer inte göra karriär. Vår existens betyder inte direkt något. Detta har ändå hjälpt mig litegrann, jag känner inte någon press på mig själv längre. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (lika) skrev 2023-04-04 19:47:23 följande:

Jag vill följa denna tråden. Har kämpat länge med samma frågor. Har gått flera år i terapi, vilket har hjälpt mig att förstå mer av mig själv men inte förändrat hur jag känner inför mig själv och min tillvaro. 

Det enda rådet jag har just nu är acceptans. Jag har accepterat att vissa av oss inte kommer att vara glada i det här livet. Vi kommer inte ha vänner. Vi kommer inte göra karriär. Vår existens betyder inte direkt något. Detta har ändå hjälpt mig litegrann, jag känner inte någon press på mig själv längre. 

Hej!

Nej, karriär och sånt lär det inte bli. 
  • Anonym (lika)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-04 19:52:15 följande:
    Hej!

Nej, karriär och sånt lär det inte bli. 
    Kom på en sak som ändå varit bra för mig. Mindfulness-övningar. Det känns inte någon skillnad direkt i stunden, men jag tycker att jag blivit mer stabil av att göra sådana övningar regelbundet. Det gör att man blir bättre på att inte älta och så, tycker jag. Jag har en app som jag använder. 
  • Anonym (Självklart)

Det allra bästa du kan göra för att må psykiskt bra är att träna hårt fysiskt. Gå 10.000 steg om dagen, gymma 4 ggr i veckan, gå på gruppass om det är din grej, anlita en PT som kör slut på dig. Bättre än alla piller i världen. 

• Anonym (ensam)

Är också ensam :( har problem med det sociala å har inga vänner...vill typ bara bo i skogen med en tjej.
    Svårt att hitta en tjej som vill leva själv dock :(

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Självklart) skrev 2023-04-04 20:59:22 följande:

Det allra bästa du kan göra för att må psykiskt bra är att träna hårt fysiskt. Gå 10.000 steg om dagen, gymma 4 ggr i veckan, gå på gruppass om det är din grej, anlita en PT som kör slut på dig. Bättre än alla piller i världen. 

Ja, jag borde kanske träna mer. Jag går ca 1mil per dag om jag inte simmar, då simmar jag ca 3 km. Ofta när jag går bär jag också eftersom jag går 4 km från mataffären. Men jag tränar inte styrketräning eller så. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ensam) skrev 2023-04-04 21:16:28 följande:

Är också ensam :( har problem med det sociala å har inga vänner...vill typ bara bo i skogen med en tjej.
    Svårt att hitta en tjej som vill leva själv dock :(

Jag bor i skogen. Eller ja, vid en sjö med lite skog omkring och sen en del hagar och ängar och en och annan åker. 
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-04 21:29:19 följande:
    Jag bor i skogen. Eller ja, vid en sjö med lite skog omkring och sen en del hagar och ängar och en och annan åker. 
    Vilken härlig miljö du har omkring dig!  ger inte miljön dig frid i själen??
    Jag bor i hus med grannar som ska prata så fort man är ute :(
  • Anonym (Loka)

Jag har också haft det svårt med utanförskap och depression i många år som blev värre i klimakteriet då jag sjönk totalt. fick hjälp med hormoner som hjälpte mycket bättre än antidep och kom igång med regelbunden träning. Har fortfarande destruktiva tankar och dålig självkänsla med märker att jag ältar mindre i huvudet och är lugnare i tankarna om jag promenerar 20-40 min om dagen och tränar 3-4 gånger i veckan. Varierar min träning mellan yoga, styrketräning och dans beroende på humör och vad som passar i schemat.

• Fröken Allvar

Det är inte roligt för någon att känna sig oviktig. Djur kan vara bra, då du är viktig för djuret. Annars en eller flera växter. Äldre ensamstående kvinnor kan ofta det där med kaffe, kaka och katt. 
    Karriär, kåthet och klass är något de kunnat eller tvingats lämna bakom sig, även om många, inte alla har minnen av de sakerna. Jag umgicks en del med äldre en tid och lärde mig mycket som fördomarna inte talar om för en.
    Om man är ung när utanförskapet kommer är det lite annorlunda. En väg är att acceptera hur livet blev. Jag har aldrig själv kunnat acceptera det utanförskap livet vill putta ner mig i eftersom jag har alldeles för många skäl att vara nyfiken på fortsättningen. Men om man har varit med om mycket och bär på mycket är det inte bara att låta den saken bero heller. Samtidigt stänger många om sina trauman för att kunna gå vidare. Andra säljer ut dem. Det är viktigt att känna att man har ett val. När man inte känner att man har något att välja på blir livet mycket litet och instängt. Det är bra att kunna släppa taget och gå vidare från saker. Jag tycker om att dela med mig av mina erfarenheter. Det är frustrerande ibland när de inte tas emot så som man önskar sig.
    Jag hoppas att ni hittar sätt att leva era delvis smärtsamma liv och bära privata sorger i alla era dagar. 

• Anonym (Melankoli)

Lite av varje-tips. Ta till dig bara om nåt passar.
    Struktur i tillvaron- dvs äta, sova, andra rutiner på ungefär samma tider varje dag
    Bra kost regelbundet
    Stressa ner på kvällen- ingen tv, dator eller massa pysslande. Helt enkelt varva ner
    Äta d-vitamin
    Skogsbad
    Engagemang i nåt- volontär, förening, klubb, språkcafé, körsång eller what ever
    Slopa alla onödiga personer i ditt liv som inte tillför nåt
    Slopa allt onödigt som inte ger energi
    Ordning och reda och städat hemma. Att bo i en råtahåla mår man inte bättre av.
    Gå och prata med nån som inte är inom vården- präst, pastor, diakon, Röda korsets medmänniska eller liknande
    Var ute i ljuset varje dag
    Gör en allmän hälsokoll- gärna TSH och vitamin- och mineralnivåer också
    Ha många krukväxter hemma
    Ha färgglatt hemma
    När jobbiga tankar kommer- gör nåt du faktiskt tycker är kul. Jag tex lägger patiens.
    Skriv tacksamhetsdagbok- det går ut på att varje kväll skriva upp tre saker man är tacksam för just den dagen. Om det så bara blir att bilen startade utan krångel och kanelbullen var god.

Svar på tråden Vad kan jag göra för att må bättre psykiskt?