• Anonym (Ledsen ångest)

För jävlig situation!

Hej!

Här kommer ännu en abort tråd, jag vill gärna ha input från er som varit med om samma.

Har blivit oplanerat gravid trots spiral, är gift har två barn 7 och 10 år sedan innan med samma man. Vi har varit gifta i 6 år och tillsammans i 16 år.

Min man vill absolut inte ha det här barnet, vi har pratat om det varit hos kurator men han ändrar sig inte det minsta lilla. Jag själv lutar åt att behålla men tvivlar pga att min man verkligen inte vill. Min mans fokus är enbart praktiska saker, han säger att han inte orkar en till. 

Känns som att hur vi än gör blir det fel. Gör jag abort kommer jag göra det mest för min mans skull och jag är rädd att detta kommer vara början på slutet av vår relation. Behåller jag kanske det blir samma, kanske blir separation för att det blir sådan påfrestning? Jag har sån fruktansvärd ångest, abort är bokad men jag vet att jag inte kommer kunna genomföra den. Vill inte att detta ska leda till separation.
    Snälla ni som varit med om samma hur blev det?

• Svar på tråden För jävlig situation!
  • Anonym (Xx)

Till dig som fick genom gå förlossningen själv och har en tvåmånaders bebis. Här är mitt svar😊
    Du borde lämna och gå vidare med dina tre barn. Jag har svarat tidigare i tråden. Har varit i exakt samma sits som du. Mitt äktenskap har aldrig blivit bra igen   Rilliten till den jag trodde mig älskad av mest i hela världen vände ryggen till. Ensam stod jag där och hade gått igenom en abort jag absolut inte ville göra. Aborten fick gav mig så stora blödningar att jag fick sövas ytterligare en gång och bli ännu mer tom. Jag hatar fortfarande mig själv över att jag gjorde det. Efteråt hamnade jag i en djup depression med självmordstankar.
    Jag har aldrig förlåtit min man för att han vände ryggen till och för alla de trauman jag utsatts för som jag fick klara mig själv ur.
    Idag är jag stark. Men jag kommer aldrig att förlåta mig själv för att jag inte stod på mig. DU är stark som stått på dig❤️
    Kram !❤️

• Anonym (Anna)

Gör inget du inte vill. Gjorde en abort mot min vilja en gång och det var en hemsk upplevelse, visst livet går vidare men det är fel. Livet händer, barn kommer när det kommer, visst din man har inte räknat med detta men han har också sju månader(?) på sig att förbereda sig. är han normalt funtad och tog sig an era tidigare barn så kommer han göra det den här gången också. känns ju helt onormalt om man som förälder älskar sina barn på det sätt man bara kan med sina barn skulle kunna känns annorlunda med det här barnet? Känns helt orimligt tycker jag, visst han hade inte tänkt sig en sladdis men det betyder inte att det inte kan bli bra. Det ordnar sig säkert, oavsett tycker jag inte du ska göra en abort mot din vilja.

• Anonym (Ledsen ångest)

Jag har Inte genomfört aborten men likväl känner jag mig jätte osäker. Min man vägrar fortfarande men säger att han stöttar och såklart är kvar oavsett beslut. Det är som jag efter detta har blivit mer och mer tveksam. Orkar man börja om? ja jag har många tankar och vet faktiskt inte alls hur jag vill göra, är så
    ambivalent. Hormonerna gör inte saken bättre precis  

Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-09 17:44:13 följande:

Hur går det för dig? Har dina tankar landat. I övermorgon är det torsdag. Känner du i hela ditt väsen att behålla så följ det. Men ändå känns det som att en abort är det enda rätta. Det verkar kunna gå åt pipan hur du än gör. Om ni kommer att fortsätta relationen så kanske det finns tid längre fram överväger tillsammans om ett tredje barn. Om det är helt tvärnit för maken så skicka honom ögonaböj för en vasektomi. Även om ni separerar ska han inte skaffa fler barn. 

• StellisBellis

Samhället har blivit så extremt sjukt. När en man ska kräva abort av sin fru när man bara har två barn, vilket inte alls är extremt många barn, och inte är dom födda tätt heller.
    Risken är större att relationen krossas om du gör abort. Gör det inte mot din vilja det är fruktansvärt och oåterkalleligt! Ni har en bättre chans om du behåller iom att det ändå är hans barn i slutänden och han kommer sannolikt knyta an och älska det som sina andra barn. Men jag lider med dig, fy så jobbigt att inte ha hans stöd. Du har skyddat dig dessutom förresten. Du har gjort vad du kunde. Kram!!

• Anonym (Filippa)

Varför resonerar många som så att det är den som inte vill behålla som man måste lyssna på och gå efter? 

• Anonym (den som gapar efter mycket)
    Anonym (Filippa) skrev 2023-05-12 22:26:21 följande:

Varför resonerar många som så att det är den som inte vill behålla som man måste lyssna på och gå efter? 

För att ett barn till kan kosta tid, pengar och energi som man inte har, öka stressen kring livspusslet och spräcka relationen, vilket leder till en väldigt mycket sämre situation för de barn som redan är födda.

En tänkande människa ser till det som redan finns innan de drar på sig nytt ansvar som varar i 20 år.

Man kan inte heller veta om man får ett friskt barn till.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (den som gapar efter mycket) skrev 2023-05-12 22:32:41 följande:
    För att ett barn till kan kosta tid, pengar och energi som man inte har, öka stressen kring livspusslet och spräcka relationen, vilket leder till en väldigt mycket sämre situation för de barn som redan är födda.

En tänkande människa ser till det som redan finns innan de drar på sig nytt ansvar som varar i 20 år.

Så är det naturligtvis, men å andra sidan kan en motvillig abort förändra och förstöra relationen och splittra familjen också. Det kan även hända att den som inte ville ha barn ändrar sig med tiden. 
  • Anonym (Samma)

Har du bestämt dig TS? Jag är i samma sits och har en tid bokad på måndag. Har två barn och ett tredje hade blivit som att börja om. Min man vill verkligen inte. Inte jag heller egentligen men samtidigt vill jag inte heller göra abort. 

• Anonym (njet)
    Anonym (E) skrev 2023-05-07 18:33:21 följande:
    Har läst om exakt en sådan situation här på FL också för några veckor sedan, det barnet är dock bara något år gammalt (mamman TS var helt förtvivlad), men det finns tyvärr män som beter sig så här. Förstår inte de kvinnor som kallt räknar med att mannen ändrar sig efter att barnet är fött och stannar i relationen, eller åtminstone vill ha med barnet att göra. Skaffar man barn mot någons vilja (trots mannens dumhet) så kanske man inte ska räkna med att personen är särskilt medgörlig och samarbetsvillig heller...
    Fast det kan ju inte vara mot hans vilja eftersom man är två om att göra ett barn. Det är inte bara en persons ansvar att det inte blir barn. 
    Anonym (E) skrev 2023-05-07 20:52:48 följande:
    Eller så vägrar han ha alla tre barnen samtidigt varannan vecka, eller vägrar ha dem mer än några dagar i taget, eller vägrar ta dem öht, eller vilken annan variant som helst. Ts kan inte tvinga honom att ta barnen. En man är inte alls i behov av en kvinna, många av dem lägger gladeligen hela familjelivet i knät på exet, utan några som helst samvetskval. Lätt för dig att försäkra ts om att han inte lämnar henne, tar du varannan vecka när karln vägrar? Trodde inte det va.
    Han kan inte tvingas att ta hand om barnen, men han kommer få ta sitt ansvar ekonomiskt och en vacker dag kommer barnen ställa honom till svars. 
  • Anonym (njet)
    Anonym (den som gapar efter mycket) skrev 2023-05-12 22:32:41 följande:

I många fall leder en ofrivillig abort till en separation. Det kostar också tid, pengar och energi att skapa två skilsmässohem till barnen med ensamstående föräldrar och det leder definitivt till en sämre sits för både barn och föräldrar. 
Svar på tråden För jävlig situation!