• Anonym (Ledsen ångest)

För jävlig situation!

Hej!

Här kommer ännu en abort tråd, jag vill gärna ha input från er som varit med om samma.

Har blivit oplanerat gravid trots spiral, är gift har två barn 7 och 10 år sedan innan med samma man. Vi har varit gifta i 6 år och tillsammans i 16 år.

Min man vill absolut inte ha det här barnet, vi har pratat om det varit hos kurator men han ändrar sig inte det minsta lilla. Jag själv lutar åt att behålla men tvivlar pga att min man verkligen inte vill. Min mans fokus är enbart praktiska saker, han säger att han inte orkar en till. 

Känns som att hur vi än gör blir det fel. Gör jag abort kommer jag göra det mest för min mans skull och jag är rädd att detta kommer vara början på slutet av vår relation. Behåller jag kanske det blir samma, kanske blir separation för att det blir sådan påfrestning? Jag har sån fruktansvärd ångest, abort är bokad men jag vet att jag inte kommer kunna genomföra den. Vill inte att detta ska leda till separation.
    Snälla ni som varit med om samma hur blev det?

• Svar på tråden För jävlig situation!
  • Anonym (Nyss där)

Jag blev gravid förra sommaren. Min man ville absolut inte ha flera barn. Skyllde på mig att det va mitt fel. Han visste jag inte skyddade mig.

Jag kände att jag lever hellre själv med alla barnen än gör en abort jag inte vill. Jag hade aldrig kunnat låta han tvinga mig.

Det tog ett tag sen accepterade han det.
    Idag ligger våran lilla bebis på hans bröst o sover.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Nyss där) skrev 2023-05-16 14:26:24 följande:

Jag blev gravid förra sommaren. Min man ville absolut inte ha flera barn. Skyllde på mig att det va mitt fel. Han visste jag inte skyddade mig.

Jag kände att jag lever hellre själv med alla barnen än gör en abort jag inte vill. Jag hade aldrig kunnat låta han tvinga mig.

Det tog ett tag sen accepterade han det.
    Idag ligger våran lilla bebis på hans bröst o sover.

Har du barn sedan innan?
  • Anonym (Annika)

Hej TS.

Kom ihåg att möjligheten till abort finns för din skull. Rättighet till abort finns inte för att män ska pressa sina partners till det, utan för att hjälpa kvinnan att på ett säkert sätt bestämma över sin kropp.

Lycka till oavsett hur du väljer.

• AstridElizabeth

Hej TS!

En man som inte vill ha barn stoppar inte in den! Så enkelt är det. Att han hotar med separation om du inte gör abort är ett jävligt barnsligt beteende. Han visste att det kunde bli barn om han stoppade in den. Inga preventivmedel i världen är 100%. Ville han inte ha fler barn skulle han gjort en vasektomi ! Han lägger allt ansvar på dig utan att bry sig om de psykiska eller fysiska konsekvenserna för dig. Aborter är inte riskfria!

Jag var i din sits för snart 2 år sedan och jag behöll mitt barn. Jag kom fram till att jag inte skulle kunna fortsätta leva med en man som tvingade mig till abort. Mannen lämnade, men jag har aldrig ångrat att jag behöll mitt älskade, underbara barn. Hon är mitt livs bästa beslut! 

Jag rockar livet som självstående mamma till 4 barn nu. Det går hur bra som helst. Och mannen - ja han ångrar sig och vill tillbaka nu. 

Låt inte din mannen skrämma dig till abort. hotar han med att lämna så hjälp honom packa! 

• Anonym (Ledsen ångest)

Hej!
    Jag har faktiskt bokat en ny aborttid till nästa vecka och jag känner just nu i alla fall att det är mitt beslut som jag äger. Visst har jag känt press från min man men han har sagt att han såklart inte skulle vilja skiljas om jag behåll så även om han inte vill så är han kvar. Det var efter detta jag på riktigt började känna efter var JAG vill och det har ändrats kan jag säga. 

Pratade med en superbra barnmorska som fick mig att inse att det inte finns rätt och fel. Det har fått mig att inse att jag nog mest vill behålla för att slippa dåligt samvete mot det som ligger i min mage inte för att jag egentligen vill ha fler barn. tidigare har jag känt som att jag ?dödar? mitt barn men jag har kommit på andra tankar. När jag känner efter så orkar jag inte börja om med bebistiden, orkar inte vara gravid,  jag vill ha tid för mina nuvarande barn, satsa på mitt jobb osv.
    det känns såklart inte kul att göra abort och dåligt samvete har jag känner i grund och botten att jag faktiskt inte orkar.

Hur resonerar du? Berätta gärna för jag har saknat att ha någon att prata öppet med, ingen i vår närhet vet förutom kurator och barnmorska. Hur gamla är dina barn?

Anonym (Samma) skrev 2023-05-16 13:50:26 följande:

Har du bestämt dig TS? Jag är i samma sits och har en tid bokad på måndag. Har två barn och ett tredje hade blivit som att börja om. Min man vill verkligen inte. Inte jag heller egentligen men samtidigt vill jag inte heller göra abort. 

• Anonym (Eli)

Gör det inte. Var i samma sitts barn som var 9 och 13. Vi fick en flicka för 3 år sedan o hon är fantastisk. Visst är det mycket men det ger så mycket mer. De dmstora barnen älskar henne o hon är med på allt. Vår solstråle. Tror du kommer må sämre av abort

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ledsen ångest) skrev 2023-05-16 17:03:33 följande:

Hej!
    Jag har faktiskt bokat en ny aborttid till nästa vecka och jag känner just nu i alla fall att det är mitt beslut som jag äger. Visst har jag känt press från min man men han har sagt att han såklart inte skulle vilja skiljas om jag behåll så även om han inte vill så är han kvar. Det var efter detta jag på riktigt började känna efter var JAG vill och det har ändrats kan jag säga. 

Pratade med en superbra barnmorska som fick mig att inse att det inte finns rätt och fel. Det har fått mig att inse att jag nog mest vill behålla för att slippa dåligt samvete mot det som ligger i min mage inte för att jag egentligen vill ha fler barn. tidigare har jag känt som att jag ?dödar? mitt barn men jag har kommit på andra tankar. När jag känner efter så orkar jag inte börja om med bebistiden, orkar inte vara gravid,  jag vill ha tid för mina nuvarande barn, satsa på mitt jobb osv.
    det känns såklart inte kul att göra abort och dåligt samvete har jag känner i grund och botten att jag faktiskt inte orkar.

Hur resonerar du? Berätta gärna för jag har saknat att ha någon att prata öppet med, ingen i vår närhet vet förutom kurator och barnmorska. Hur gamla är dina barn?

Det känns som vi sitter i precis samma sits.  Min sambo vill inte behålla Men har varit tydlig med att jag inte ska göra abort om jag inte vill. Han kommer finnas där om jag väljer att behålla. 

Men jag orkar nog inte heller börja om just nu. Bebis vore jättemysigt men min äldsta är väldigt tidskrävande och krånglar en del för tillfället. Han behöver vår tid. Plus att relationen haft sina dalar.... jag tänker att om vi separerar längre fram så är det enklare med två barn än tre varav en fortfarande liten. 

Våra stora barn är 5 och 8 och de har precis landat i allt sedan vi flyttade för 9 månader sedan. En stor till förändring till hade nog varit för mycket.

däremot utesluter vi inte ett tredje barn längre fram, men då ska det vara ett aktivt beslut som vi längtat efter.

men mår ändå så dåligt över aborten, fast jag vet att det är det rätta. Just nu är det konflikt mellan hjärnan och hjärtat. 

Styrka till dig!!! 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ledsen ångest) skrev 2023-05-16 17:03:33 följande:

Hej!

Det känns som vi sitter i precis samma sits.  Min sambo vill inte behålla Men har varit tydlig med att jag inte ska göra abort om jag inte vill. Han kommer finnas där om jag väljer att behålla. 

Men jag orkar nog inte heller börja om just nu. Bebis vore jättemysigt men min äldsta är väldigt tidskrävande och krånglar en del för tillfället. Han behöver vår tid. Plus att relationen haft sina dalar.... jag tänker att om vi separerar längre fram så är det enklare med två barn än tre varav en fortfarande liten. 

Våra stora barn är 5 och 8 och de har precis landat i allt sedan vi flyttade för 9 månader sedan. En stor till förändring till hade nog varit för mycket.

däremot utesluter vi inte ett tredje barn längre fram, men då ska det vara ett aktivt beslut som vi längtat efter.

men mår ändå så dåligt över aborten, fast jag vet att det är det rätta. Just nu är det konflikt mellan hjärnan och hjärtat. 

Styrka till dig!!! 

• Anonym (Kimchi)

Vad skönt att du kommit fram till ett beslut som känns rätt för dig. För dig och din man också. Det kommer att vara tufft men det kommer att gå bra. Nu när det satt sig hur du vill göra kommer det att vara lite lättare. Tufft beslut att avsluta en graviditet. Har ni pratat igenom preventivmetod nu. Vasektomi eller sterilisering? 

• Anonym (Nyss där)
    Anonym (Samma) skrev 2023-05-16 14:33:31 följande:
    Har du barn sedan innan?
    Ja, 3 stycken 
Svar på tråden För jävlig situation!