• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-03-08 18:57:10 följande:
    Du menar att samma S parti som inte lyfte ett finger på de 8 år de satt vid makten utan istället bara lät problemen eskalera nu har hittat en mirakelmedicin som de skall försöka sälja in till nästa val.
    Sverige har haft högermajoritet i riksdagen sedan 2007 dvs i 18 år. Utan stöd från högerpartierna och SD har S under dessa år inte kunnat driva sin politik.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (MED)
    KillBill skrev 2025-03-08 20:08:16 följande:
    Sverige har haft högermajoritet i riksdagen sedan 2007 dvs i 18 år. Utan stöd från högerpartierna och SD har S under dessa år inte kunnat driva sin politik.
    Ren lögn och det vet du själv.
    Regeringen har haft stöd fr C och vi har haft både DÖK och JÖK.

Du får dert till att MP-regeringen inte haft något att säga till om.
  • KillBill
    Anonym (MED) skrev 2025-03-08 20:15:57 följande:
    Ren lögn och det vet du själv.
    Regeringen har haft stöd fr C och vi har haft både DÖK och JÖK.

Du får dert till att MP-regeringen inte haft något att säga till om.
    Decemberöverenskommelsen blev kortvaig (bara 9 månader) och januariavtalet var en kompromiss som resulterade i mer höger än rödgrön politik.
  • klyban
    nattuw skrev 2025-03-08 18:57:10 följande:
    Du menar att samma S parti som inte lyfte ett finger på de 8 år de satt vid makten utan istället bara lät problemen eskalera nu har hittat en mirakelmedicin som de skall försöka sälja in till nästa val.

Inte lyfte ett finger, låter ju som dagens regering och SD Solig
    Och visst gjorde de saker för samhället på denna punkt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Regeringens utredning sågar regeringen och SDs planer på bidragstak. Utredningen menar att effekten är oklar och riskerar leda till ökad kriminalitet, försämrad integration och ökad segregation..

• Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-03-19 18:40:38 följande:

Vill ni rösta på ett sånt parti?

Har tagit del av denna diskussion angående Kombispel och en sak har slagit mig. 

Varför inte förbjuda all telefonförsäljning? Själv har jag tvingats skaffa truecaller  så jag slipper alla dessa telemarketing samtal. Hela iden med telefonförsäljning är ohederlig. 

Att bara tjata om ett lotteri som till stor del riktar sig till medlemmarna i S är bara löjligt. 
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-03-19 19:55:46 följande:
    Har tagit del av denna diskussion angående Kombispel och en sak har slagit mig. 

Varför inte förbjuda all telefonförsäljning? Själv har jag tvingats skaffa truecaller  så jag slipper alla dessa telemarketing samtal. Hela iden med telefonförsäljning är ohederlig. 

Att bara tjata om ett lotteri som till stor del riktar sig till medlemmarna i S är bara löjligt. 
    Felet är att det framkommit att S lotteriet ,likt de bedragare som riktat in sig mot gamla och dementa och som de flesta föraktar, har riktat in sig mot gamla och dementa.
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-03-19 21:04:54 följande:
    Felet är att det framkommit att S lotteriet ,likt de bedragare som riktat in sig mot gamla och dementa och som de flesta föraktar, har riktat in sig mot gamla och dementa.
    Det borde vara mera aktuellt att förbjuda all telefonförsäljning än att gå på ett lotteri. Men sådan är politiken, man tänker i första hand på rösterna och i andra hand på medborgarna
  • klyban
    nattuw skrev 2025-03-19 21:04:54 följande:

Och det som gör det komiskt är att ni inte attackerar postkodslotteriet på samma sätt, det är där man inser fromleri och avundsjukan är ett faktum.

Och sicken galen generalisering också, går du ens på den själv eller hoppas du bara någon skulle?

Man vet detta är nonsens, då man har olika regelböcker för lotterier.
    Hade kritiken varit bredare, så hade man förstått det handlar om att inte "lura" äldre längre eller "dementa".
    Men nu när det är så ensidigt, så inser man det bara är avundsjuka och politisk agenda.
    För mot ingen kritik mot postkodlotteriet berättar att det är just så.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026