• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-04-10 09:56:20 följande:
    Jag har missat klippet där SVT påtalar lögnen och ställer Andersson till svars, har du en länk till det?
    www.svtplay.se/video/e2damz3/aktuellt/igar-21-00&position=559&highlight=debatt-mellan-andersson-s-och-akesson-sd-559

Aktuellt 21:00, ca 19 minuter in i sändningen (ifall det värdelösa forumet fuckar upp länken)
    Diskuterar inte med angivarkryp
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-04-10 10:12:15 följande:
    www.svtplay.se/video/e2damz3/aktuellt/igar-21-00&position=559&highlight=debatt-mellan-andersson-s-och-akesson-sd-559

Aktuellt 21:00, ca 19 minuter in i sändningen (ifall det värdelösa forumet fuckar upp länken)
    Tack, men det var alltså inte det klippet jag syftade på, om du läser litet noggrannare... Flört
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-04-10 10:20:10 följande:
    Tack, men det var alltså inte det klippet jag syftade på, om du läser litet noggrannare... Flört
    haha, my bad, 

Det klippet kommer samtidigt som (S)(V)T ställer Dadgostar till svars för antisemitismen inom partiet.
  • Tyra myra

Efter den senare tidens turbulens i världen tror jag att Tidöpartierna  kommer att få det tufft i nästa riksdagsval. 

SD kommer att tappa många av sina väljare när de sett vad populismen för med sig. Man kommer att gå tillbaka till sina tidigare partier och M blir återigen näst största partiet.

KD får kämpa för att hålla sig kvar över 4% sträcket, något de kanske lyckas med.

L försvinner ut ur riksdagen och kommer tyvärr inte att återkomma under överskådlig tid. Eventuellt kommer de att gå upp i Centerpartiet.

Dagens opposition kommer att få medvind i valet.
    Miljöpartiet kommer att konsolidera sig som näststörsta  oppositionsparti. 

C får tillbaka de väljare som gått till SD plus miljöinriktade liberaler.

V kommer att ligga kvar där de legat 

S kommer att fortsätta öka något och gör bästa valet på många år.

Hur regeringen kommer att formas beror helt på omvärldsläget tror jag. 
    Är det lika turbulent som idag kanske S och M bildar regering, men om det lugnat ner sig kommer det nog att bli en S ledd regering.

Åkesons dröm om att sitta i regering har nog hans vän Trump lyckats krossa.

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-04-10 08:10:53 följande:

Argalena ljuger som vanligt:

I det här fallet är det framförallt moderaten som slirar på sanningen. Han har själv varit med och fattat beslutet om att region Skåne ska sänka personalkostnaden med 1 000 000 000 kronor och man behöver inte vara Einstein för att förstå att vården i Skåne nu måste minska på personalstyrkan.

www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/ekonomi/skane-ska-spara-over-en-miljard-pa-vardpersonal/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-04-10 09:56:20 följande:
    Jag har missat klippet där SVT påtalar lögnen och ställer Andersson till svars, har du en länk till det?
    Fantastiskt! 
    Stasimedia gjorde faktiskt det!

Fast Argalena skyllde som vanligt ifrån sig, denna gång på skånesåssarna.Bild
  • klyban
    Tyra myra skrev 2025-04-10 12:56:14 följande:

Efter den senare tidens turbulens i världen tror jag att Tidöpartierna  kommer att få det tufft i nästa riksdagsval. 

SD kommer att tappa många av sina väljare när de sett vad populismen för med sig. Man kommer att gå tillbaka till sina tidigare partier och M blir återigen näst största partiet.

KD får kämpa för att hålla sig kvar över 4% sträcket, något de kanske lyckas med.

L försvinner ut ur riksdagen och kommer tyvärr inte att återkomma under överskådlig tid. Eventuellt kommer de att gå upp i Centerpartiet.

Dagens opposition kommer att få medvind i valet.
    Miljöpartiet kommer att konsolidera sig som näststörsta  oppositionsparti. 

C får tillbaka de väljare som gått till SD plus miljöinriktade liberaler.

V kommer att ligga kvar där de legat 

S kommer att fortsätta öka något och gör bästa valet på många år.

Hur regeringen kommer att formas beror helt på omvärldsläget tror jag. 
    Är det lika turbulent som idag kanske S och M bildar regering, men om det lugnat ner sig kommer det nog att bli en S ledd regering.

Åkesons dröm om att sitta i regering har nog hans vän Trump lyckats krossa.

Med alla dessa svikna vallöften som är det direkt oklokt att rösta på dessa partier, och för att de berättat att de gärna ljuger i valkampanjen.
    Men detta är dock inte folk som förstår såna här saker, de ropar om sänkningar, de sker inte, och de står och hurrar ändå.
    Det är så man vet om att det är inte för politik och få något bättre som de är här för.
    Och vad de är här för vet dom inte ens själva, men en sak är säker, det har inget med politik och göra.

Det är också därför fansen vägrar prata om alla svikna vallöften, för det får dom se lite efter ut om att munnen är inte nog, man får även göra arbetet.
    Och det är också därför fansen vill prata om annat hela tiden, i hopp om att någon skulle  missa anonyma trollfabriker och alla dessa svikna vallöften.

Vad var det en tidö sade, om inte du kan sänka skatten, så kan jag, men vad skedde, elskatten höjdes.
    Den som röstar på dessa partier har inte sin egen ekonomi i tankarna alls.

Rataxes skrev 2025-04-11 08:06:14 följande:
    Fantastiskt! 
    Stasimedia gjorde faktiskt det!

Fast Argalena skyllde som vanligt ifrån sig, denna gång på skånesåssarna.

Ohhhhhhhh, är det så illa att du inte vet att regioner är inte regering eller riksdagen.

Och det ser också komiskt ut när du försöker låtsas om att Killbills inlägg inte existerar :lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-04-10 08:10:53 följande:

Argalena ljuger som vanligt:

Du har rört ihop tempus (tid). Region Skåne SKA (futurum) spara en miljard. Vad de GJORDE (preteritum) för satsningar andra år bakåt i tiden är inte relevant i sammanhanget.

Och när man ska spara en miljard är det väldigt svårt att göra det utan att dra in på personalkostnader. Man kan iaf garanterat inte spara en miljard genom att utöka sina personalkostnader. Se det så så kanske det klarnar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026