• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Mentat
    KillBill skrev 2026-03-27 22:41:47 följande:
    Hur fan kan du försvara KD toppen som investerade i ryska bolag? Rysssland invaderade  Krim redan 2014 dvs åtta år innan KD toppen invaderande i ryska aktier..
    Jag har inte nödvändigtvis försvarat honom. Det jag visat, och som tydligen gör dig extra upprörd, är att den källa du använder är tendentiös - som vanligt när du spammar forumet med allt du kan hitta som kan kasta skit på regeringen. Det gick utmärkt att investera i Rysslandsfonder fram till invasionen 2022 och många svenskar hade gjort det, vilket inte måste indikera att de gillar Putins imperialism. 

Erfarenheten visar att man alltid måste ta dina bildpostningar med ett par rejäla tunnor salt.
  • KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 00:31:18 följande:

Det kan väl vara vettigt att kräva att någon inte opponerar sig mot erkännanden av de länder som Sverige officiellt erkänt. Att de nämner Israel specifikt är knappast konstigt med tanke på dagens situation. 

I listan över länder som Sverige och FN har erkänt finns stater som kommunist-Kina, Nordkorea, Ryssland, Iran och Eritrea. Menar du att människor som söker svenskt medborgarskap ska behöva ta ställning för den typen av regimer?

Eller ska man selektivt plocka ut vissa konflikter som Israel/Palestina eller Ryssland/Ukraina  och kräva lojalitet där?

Vad tror du att Israel skulle säga om Sverige krävde att man måste erkänna Palestina för att bli svensk medborgare? Eller vad skulle Zelenskyj tycka om ett krav på att erkänna Ryssland?

Nej, Kristdemokraternas förslag om att villkora medborgarskap med erkännanden av andra stater är ett exempel på helt orimlig politik..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 07:58:36 följande:
    Jag har inte nödvändigtvis försvarat honom. Det jag visat, och som tydligen gör dig extra upprörd, är att den källa du använder är tendentiös - som vanligt när du spammar forumet med allt du kan hitta som kan kasta skit på regeringen. Det gick utmärkt att investera i Rysslandsfonder fram till invasionen 2022 och många svenskar hade gjort det, vilket inte måste indikera att de gillar Putins imperialism. 

Erfarenheten visar att man alltid måste ta dina bildpostningar med ett par rejäla tunnor salt.

Är källan för mitt påstående alltså TV4, tendentiös? Varför då?

Det var ju uppenbart problematiskt att Kristdemokraten investerade i ryska bolag redan innan Ryssland gick in med marktrupp i Ukraina. Ryssland hade redan annekterat Krim, och det fanns tydliga signaler om att landet var på väg att eskalera konflikten ytterligare..

• Mentat
    KillBill skrev 2026-03-28 09:29:54 följande:

Är källan för mitt påstående alltså TV4, tendentiös? Varför då?

Det var ju uppenbart problematiskt att Kristdemokraten investerade i ryska bolag redan innan Ryssland gick in med marktrupp i Ukraina. Ryssland hade redan annekterat Krim, och det fanns tydliga signaler om att landet var på väg att eskalera konflikten ytterligare..

Det förklarade jag i första inlägget. Ser ingen anledning att gå runt en enebärsbuske när det ändå inte leder någonstans.
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 09:58:15 följande:
    Det förklarade jag i första inlägget. Ser ingen anledning att gå runt en enebärsbuske när det ändå inte leder någonstans.

Jag anser att det var moraliskt förkastligt av Kristdemokraten att, efter Rysslands annektering av Krim och de välkända förberedelserna för en invasion av Ukraina, investera i ryska företag i februari 2022.

Du menar att det gick utmärkt.

Det är där vi står.. 

• Anonym (Antiextremist)

Det kan väl vara vettigt att kräva att någon inte opponerar sig mot erkännanden av de länder som Sverige officiellt erkänt. Att de nämner Israel specifikt är knappast konstigt med tanke på dagens situation. 

Israel är apartheid, som begår folkmord och etnisk rensning och olagligt ockuperar och roffar palestiniernas land. Ett sådant krav skulle diskriminera flyktingar från Mellanöstern, särskilt palestinier, kristna eller muslimer som ser Israel som ockupationssmakt, och strida mot EUs förbud mot diskriminering på grund av politisk övertygelse. EU-domstolen har klargjort att asylprövning inte får ifrågasätta sökandes åsikter eller kräva att de döljer dem.

Om Sverige inför att flyktingar måste erkänna Israel för att få stanna, öppnar det dörren för att andra politiska aktörer kan kräva att hålla "tyst" om eller till och med lovorda Israels brott mot folkrätten, t.ex. ockupation, folkmord eller etnisk ren rensning.

Det riskerar att erodera principen om att asyl beslutas utifrån skydd av individen, inte utifrån att den ska bekräfta eller tysta över en viss stats ideologi eller handlande.
  • Mentat
    KillBill skrev 2026-03-28 10:09:46 följande:

Jag anser att det var moraliskt förkastligt av Kristdemokraten att, efter Rysslands annektering av Krim och de välkända förberedelserna för en invasion av Ukraina, investera i ryska företag i februari 2022.

Du menar att det gick utmärkt.

Det är där vi står.. 

Det du nu visar är att du inte brytt dig om att läsa inlägg #4589 och, som så ofta förr, "debatterar" med s.k. halmgubberetorik.

Allt är som vanligt.
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 10:41:14 följande:
    Det du nu visar är att du inte brytt dig om att läsa inlägg #4589 och, som så ofta förr, "debatterar" med s.k. halmgubberetorik.

Allt är som vanligt.
    Den utpekade kristdemokraten hade inte investerat i Rysslandsfonder han hade personligen köpt enskilda aktier på Moskvabörsen.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 00:00:38 följande:
    Ett demokratiskt land som erkänts av världssamfundet inklusive Sverige, är inte det i enlighet med svenska, demokratiska värderingar att erkänna det? 

Det är något som en medborgare inte behöver aktivt delta i, och varför ska andra stater erkännas för och när det är Sverige det handlar om?

Hade det varit att erkänna Sverige som en suverän stat, det hade däremot varit mer på sin plats än erkänna Israel.

Och sen kommer nästa sak då, ska vi tvinga judar att erkänna de stater kring Israel nu också då?
    För annars blir ju det till ett hyckleri istället.

FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 00:25:37 följande:
    Jag tycker att godkännande av omskärelse borde bedömas av läkare och inte vara en fråga om religion. Fördelar och nackdelar med det medicinska ingreppet borde avgöras av medicinska experter. Det är väldigt vanligt i USA, men det innebär inte automatiskt att det är så bra.  

Ingen borde vanställa könen, på varken flickor eller pojkar.
    Det är ett beslut som de sen kan ta som vuxen om det är så viktigt för dom då.

Så åsiktskontroll ska finnas då inser man du vill ha, och det är ju fascism att förtrycka åsikter som inte är också olagliga.(För det finns begränsningar i yttrandefrihet, som del inte verkar förstå.)

Men detta öppnar upp andra dörrar och att de ska tvingas erkänna Palestina också, för annars vore ju det hyckleri.

Mentat skrev 2026-03-28 07:58:36 följande:

Kanske inte regeringen ska göra skit kanske?

Så slipper vi prata om dom, och det är ju riktigt grova saker vi ser här och ingen tvingade dom att ventilera dessa hemska åsikter eller göra dessa konstigheter.

Men vänta lite, vi ska inte prata om felen menar du då eller?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026