• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2026-03-28 12:20:28 följande:
    Han vill nog inte att det ska finnas något judiskt liv i Sverige, det är iallafall min slutsats efter att ha läst det personen skrivit under ett antal år nu.

Slutsats grunda på vad, för detta kommer bli intressant.
    Och denna fascism och där man ska tvinga på åsikter de inte delar och som är betydelselös för medborgarskap, vad är det om?

Men man måste ju tvinga medborgarna erkänna Palestina också, för annars är ju det bara hyckleri.
    Dock kan jag inte förstå mer än att man ska erkänna Sverige, allt annat är bara tokigt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Han vill nog inte att det ska finnas något judiskt liv i Sverige, det är iallafall min slutsats efter att ha läst det personen skrivit under ett antal år nu.

Varför säger du något så korkat? Om du följer mig vet du att jag ofta framhåller exempelvis Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) i debatten och är emot all form av diskriminering och rasism i samhället.

Tycker du verkligen att det ska vara ett krav att erkänna stater som Palestina, Israel, Ryssland eller Eritrea för att få svenskt medborgarskap? Varför skulle vi ens kräva det?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Antiextremist)
    Det där är grovt förtal. Typiskt israelvänner och sionister att smutkasta folk som är kritiska mot staten Israel vilket inte är hat mot judar. Det är hemskt vad israelvänner håller på med.
  • nattuw
    Rataxes skrev 2026-03-26 10:42:12 följande:
    Det vidriga partiet.

Så fort invandrare (och homosexuella tydligen) inte gör som vänstern vill så visar de sitt rätta ansikte. Alltid. Kräks
    Tja Socialdemokraterna åkte ju över till USA för att studera hur man bedriver en smutsig valkampanj så att de lägger sig på en låg nivå är beklagligt men inte förvånande.

Notera strömmen av inlägg som är avsedda att smutskasta andra partiers företrädare. En smutskastningskampanj som uppenbarligen är tänkt att rikta uppmärksamheten bort från det egna partiets övertramp. Vi kommer nog att få se mycket av den varan innan valet.

Det är nog inte sakfrågor som kommer att bli Socialdemokraternas strategi i valet 2026. Vilket med tanke på deras tilltänkta regeringsunderlags interna motsättningar är föga förvånande.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-03-27 22:09:52 följande:

Att Ryssland var på väg att inleda krig mot Ukraina i februari 2022 kan knappast ha kommit som en överraskning för någon toppolitiker. Det fanns starka misstankar och konkreta varningar om en rysk invasion långt innan februari 2022 och ändå valde denna ledande KD-politiker att investera i Ryssland. Det är  högst anmärkningsvärt.

Fast om man såg vad som då sades så var det ännu en "vi såg det inte komma" situation eftersom "men så kan man väl ändå inte göra" attityden var den rådande bland alla de som rustat ner Europas försvar. Och det tog tid innan toppolitikerna i Europa kom över chocken och reagerade på vad som faktiskt hände mitt framför deras ögon.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-03-28 00:23:08 följande:

Även Ryssland är erkänt av Världssamfundet. Tycker du att det skulle vara rimligt att en Ukrainsk medborgare skulle vara tvungen att erkänna Ryssland för att få bli svensk medborgare? 

Brukar Ukrainska medborgare förneka Ryssland?

Jag tror att Ryssland är en högs påtaglig storhet för alla som kommer från Ukraina.
  • KillBill
    nattuw skrev 2026-03-28 23:21:49 följande:
    Fast om man såg vad som då sades så var det ännu en "vi såg det inte komma" situation eftersom "men så kan man väl ändå inte göra" attityden var den rådande bland alla de som rustat ner Europas försvar. Och det tog tid innan toppolitikerna i Europa kom över chocken och reagerade på vad som faktiskt hände mitt framför deras ögon.

Påstår du att ingen misstänkte att Ryssland skulle gå in i Ukraina med marktrupper i februari 2022? I så fall är du väldigt dåligt påläst.  

Sverige hade redan före 2022 ökat sina försvarsutgifter. Till exempel ökade försvarsanslagen med omkring 50 procent mellan 2014 och 2021. Därefter har de naturligtvis ökat ännu mer.

• KillBill
    nattuw skrev 2026-03-28 23:24:32 följande:
    Brukar Ukrainska medborgare förneka Ryssland?

Jag tror att Ryssland är en högs påtaglig storhet för alla som kommer från Ukraina.

Nu försöker du blanda bort korten.

Den kristdemokratiska EU-toppen kräver att det ska bli ett villkor för svenskt medborgarskap att man erkänner de stater som Sverige har erkänt. Jag är övertygad om att en ukrainare skulle känna stark avsmak inför att tvingas erkänna Ryssland för att få bli svensk medborgare. På samma sätt kan andra reagera inför krav på att erkänna stater som Sverige har erkänt, såsom Eritrea, Israel eller Palestina.

Kan du förklara varför människor som söker svenskt medborgarskap skulle tvingas erkänna andra länder än Sverige? Det finns inga andra länder i världen som kräver att den som vill bli medborgare måste erkänna en specifik annan stat som villkor för medborgarskap. Varför skulle Sverige införa en sådan regel?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-03-28 10:14:41 följande:
    Israel är apartheid, som begår folkmord och etnisk rensning och olagligt ockuperar och roffar palestiniernas land. Ett sådant krav skulle diskriminera flyktingar från Mellanöstern, särskilt palestinier, kristna eller muslimer som ser Israel som ockupationssmakt, och strida mot EUs förbud mot diskriminering på grund av politisk övertygelse. EU-domstolen har klargjort att asylprövning inte får ifrågasätta sökandes åsikter eller kräva att de döljer dem.

Om Sverige inför att flyktingar måste erkänna Israel för att få stanna, öppnar det dörren för att andra politiska aktörer kan kräva att hålla "tyst" om eller till och med lovorda Israels brott mot folkrätten, t.ex. ockupation, folkmord eller etnisk ren rensning.

Det riskerar att erodera principen om att asyl beslutas utifrån skydd av individen, inte utifrån att den ska bekräfta eller tysta över en viss stats ideologi eller handlande.
    Du skriver om asyl för flyktingar, men förslaget gällde svenskt medborgarskap.

I en del länder får man inte medborgarskap om man hyllar terroristorganisationer, bra princip! 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026