• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Anonym (Maria)

Diska är att borsta eller gnugga på disken och skölja den.

• Themis

Diska är enligt mig att diska upp det som är på diskbänken, torka av diskbänken, plocka upp ev. rester ur avloppet och se till att diskhon är ren samt vrida ur och hänga upp disktrasan så den inte blir sur, och hänga upp diskborsten om det finns en krok till den.

Ska det torkas bord så får man säga att det ska torkas bord, hos oss torkar alla upp efter sig själva när de ätit.

Spisen tar vi ett par gånger i veckan, inte dagligen.

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Anonym (Helene)
    Themis skrev 2023-06-06 16:11:56 följande:

Diska är enligt mig att diska upp det som är på diskbänken, torka av diskbänken, plocka upp ev. rester ur avloppet och se till att diskhon är ren samt vrida ur och hänga upp disktrasan så den inte blir sur, och hänga upp diskborsten om det finns en krok till den.

Ska det torkas bord så får man säga att det ska torkas bord, hos oss torkar alla upp efter sig själva när de ätit.

Spisen tar vi ett par gånger i veckan, inte dagligen.

Håller med. Att diska är att diska disken och torka av diskbänk och se till att hon är ren.

Jag skulle aldrig anta att en person ville att jag även skulle torka ytor om jag blivit ombedd att diska.
  • Anonym (Inte diska)

Man lämnar köket i samma skick som när man kom dit. 

Diska är göra rent grytor, talrikar, glas mm.  Sen behövs det göra rent annat också.  

• Anonym (skiljer)

jag skiljer på att bara diska och att ha hand om köket. Att diska är att bara diska och torka rent vått på diskbänken. Man kan låta disken torka av sig själv i ställ eller om man är riktigt flitigt så kan man torka disken och sätta upp. Allt det där andra ser jag som att man har hand om köket. De du turas runt med kan du föreslå att ni har varsin köksvecka och vad som ingår i den. 

• Anonym (Sara)

För min del betyder ordet ?diska? just att diska. Inget annat. 

• Anonym (Kvinna 37)

Diska för mig är antingen att göra det via hand eller i en diskmaskin. Inte några andra sysslor.

• Anonym (F)

Diska = diska disken, INGET annat. Säger du till någon "Idag diskade jag!" och med det menar du att du bytte kaffefiltret? Nej. Menar du att du torkade av bänkar? Nej. För då hade du sagt "Jag bytte kaffefilter" eller "Jag torkade av bänkarna".

Disk = disk, dvs tallrikar, glas, bestick, stekpannor, kastruller etc som DISKAS antingen i diskho eller diskmaskin. Om man har maskin kan man tänka sig att man först tömde den innan man fyllde och startade den, men man måste starta den för att det ska räknas.

• Tecum
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Jag håller med dig, diska är mer än bara rengöra glas, tallrikar, bestick och grytor.
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?