• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Anonym (Handikappad)
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Jag är benägen att hålla med dig.

Men i hem jag delar med andra fungerar det annorlunda eftersom jag p.g.a. handikapp inte kan diska. Därför tar jag på mig att göra allt det andra du här räknar upp.
    Samma med städningen. Jag tar på mig att tvätta, dammsuga och göra rent toalett, dusch och handfat, medan sambon får hänga, vika och lägga in det rentvättade samt skura/moppa golv.
  • Tom Araya
    Zouxman skrev 2023-06-06 21:12:58 följande:

Orkar inte läsa alla svar, men för mig är diska diska, städa köket nått annat, men att städa köket kan inkludera diska om disk finnes. Sen finns nivåer av städning. Avtorkning av ytor steg 1, steg 2 inkluderar även dammsuga och torka golv, steg 3 blir väl göra rent ugn micro köksfläkt etc. Steg 4 rensa kyl städa kyl torka ur hyllor, frosta av frys.

Men diska är diska.

För mig är "städa kök" och det TS räknar upp inte samma sak. Städa köket gör man kanske en gång varje eller varannan vecka. Det TS räknar upp anser jag är ett dagligt behov. Möjligen kan jag låta bli att torka av köksfläkten varje dag, men inte det andra.
  • Anonym (Abc)

Att diska är att göra rent tallrikar, glas, bestick, kastruller - vad som nu är i behov av disk - ställa det i ett diskställ eller liknande och sen torka upp där man slabbat med disken vilket typiskt är diskbänk och diskho /sköljho.

• Tecum
    Anonym (Bettan) skrev 2023-06-06 21:02:01 följande:
    Självklart bör man städa efter sig, men det var inte TS fråga. 
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-06 22:30:14 följande:
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid

Om du ser till vad de flesta i tråden anser så är det inte så. Givetvis torkar man av bänkar och bord, men det är inte att diska. 

diska diskade diskat
    verb
    dis`ka 
    1 ofta med partikel, sär­skiltav, upp, utan större betydelse­skillnad ren­göra (mat­kärl, servis och bestick) i vatten efter an­vändning
  • Räkan77

Att diska är att rengöra bestick, tallrikar, glas, kastruller mm med vatten. 

Vi säger "röja upp i köket" och då ingår allt för att köket ska bli i ok skick.

• sextiotalist

För mig är disken, att man diskar.
    Däremot säger vi, ta hand om allt efteråt och då är det att även fixa i ordning  i köket.
    När vi är i sommarhuset och är flera, så kan en diska, en annan plockar ut i köket, en tredje tar hand om eventuella matrester, en torkar bord och spis etc 

• Anonym (Kloen)

Så folk säger alltså ?jag ska diska? om de menar endast att torka av bord och bänk?
    För om diska är ALLT i ett kök så måste det ju även kunna vara att bara torka av bordet eller slänga kaffefiltret.

Diska är när man för hand eller i maskin rengör smutsiga matkärl, tallrikar, glas, bestick mm.

Finns väl ingen som säger att de ska diska och sen bara torkar av spisen?

Att tycka att allt ingår i ordet DISKA är jättekonstigt. Att sedan GÖRA all annan rengöring är väl självklart. Diska, torka bord, bänk och spis, tömma sopor och dammsuga ev.

Men ordet diska betyder inte torka upp smulor från ett bord.

• Jemp
    Anonym (Kloen) skrev 2023-06-06 23:31:38 följande:

Så folk säger alltså ?jag ska diska? om de menar endast att torka av bord och bänk?
    För om diska är ALLT i ett kök så måste det ju även kunna vara att bara torka av bordet eller slänga kaffefiltret.

Diska är när man för hand eller i maskin rengör smutsiga matkärl, tallrikar, glas, bestick mm.

Finns väl ingen som säger att de ska diska och sen bara torkar av spisen?

Att tycka att allt ingår i ordet DISKA är jättekonstigt. Att sedan GÖRA all annan rengöring är väl självklart. Diska, torka bord, bänk och spis, tömma sopor och dammsuga ev.

Men ordet diska betyder inte torka upp smulor från ett bord.

Det var en underlig tolkning. Ts frågar vad som ingår i sysslan "att ta disken" och vi är flera som anser att det ingår att torka av ytor. Inte att det endast handlar om det.
  • Polyrytm

Diska betyder att diska, dammsuga och moppa köksgolvet, stambyte i huset samt klippa klorna på grannens marsvin.

Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?