• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Jemp
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Absolut torka av matbord, spis och diskbänkar, och så diska (eller plocka i och ur diskmaskinen). 
    Slänga kaffefilter inkluderar jag inte.
  • Jemp

Enklast är ju dock bara om ni är tydliga och bestämmer vad som ska ingå. 

• Anonym (''')
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:

Diska är att hälla upp diskvatten, diska med diskmedel. skölja av och ställa disken i diskstället (om man inte har tvättmaskin). Man kan torka av på diskbänken om det är en massa vatten efter att man diskat färdigt, samt skölja ur så allt lödder försvinner ur slasken. 

Varför skulle man göra allt det andra du skriver om? Vill man att personen som diskar ska torka av bord etc, får man vara tydlig med det.
  • Anonym (Kloen)

Att diska är att rengöra tallrikar, glas, kastruller mm. Dvs disken.

Att torka av bänkar, bord och slänga kaffefilter är att städa.

Så jag brukar söga att jag diskat och städat köket när jag tagit hand om allt.

Om du bara gnuggar av en kastrull med diskmedel har du diskat. Men om du bara har torkat av bordet så säger du ju inte att du har diskat.
    Du säger ju inte: kan du diska? Och mena att någon ska rengöra runt fläkten.

Så: diska och städa köket är 2 olika saker enligt mig.

• Anonym (Bettan)
    Anonym (P) skrev 2023-06-06 17:15:29 följande:

Det är rimligt att komma överens om att den som diskar även torkar rent köksbordet och spisen. Men jag tycker inte att det, rent språkligt, ingår i begreppet diska.

Håller helt med. Och självklart bör man städa köket efter sig om man delar det med andra. Men att diska betyder just att diska - inte att städa köket. 
  • EpicF
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:49:05 följande:
    Bara?
    Ja, bara. Det ligger i ordet diska att det handlar om att man diskar upp bestick, tallrikar, glas, kastruller etc. Inte torkar av bord, bänkar eller slänger kaffefilter. 
  • Anonym (Alma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-06-06 16:56:22 följande:

Att "ta hand om disken" efter mat innebär för mig att man diskar/ställer in i diskmaskin samt torkar av alla tillredningsytor samt matbord. Köket ska vara rent och klart att använda nästa gång.

Så har jag alltid gjort.
  • Spucks
    Tecum skrev 2023-06-06 17:02:19 följande:
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
    Det var ju ingen som sa att man inte ska göra rent. Tråden (och svaren) handlar enbart om definitionen av verbet "diska".
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-06 17:02:19 följande:
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
    Självklart bör man städa efter sig, men det var inte TS fråga. 
  • Zouxman

Orkar inte läsa alla svar, men för mig är diska diska, städa köket nått annat, men att städa köket kan inkludera diska om disk finnes. Sen finns nivåer av städning. Avtorkning av ytor steg 1, steg 2 inkluderar även dammsuga och torka golv, steg 3 blir väl göra rent ugn micro köksfläkt etc. Steg 4 rensa kyl städa kyl torka ur hyllor, frosta av frys.

Men diska är diska.

Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?