• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Anonym (måste fråga)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-06-06 16:56:22 följande:

Att "ta hand om disken" efter mat innebär för mig att man diskar/ställer in i diskmaskin samt torkar av alla tillredningsytor samt matbord. Köket ska vara rent och klart att använda nästa gång.

Det är min åsikt också.
  • Anonym (måste fråga)
    Anonym (Inte diska) skrev 2023-06-06 16:57:16 följande:
    Varför det?
    Där för att "samma skick som man hittade det i" = 90% av tiden med nöd och näppe ej hälsovådligt.
  • Tecum
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:56:42 följande:
    Vi verkar vara i minoritet.
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
  • Guldnovan

Diska allt som är i hon och på diskbänk, eventuella smutsiga kastruller/stekpannor på spisen. Torka ren spisen om det behövs. Om det är skum/matrester i hoarna och vatten/skräp på diskbänken så är du inte klar. Borste och svamp ska vara på sin plats, diskmedelsflaska likaså. 

Jag har ingen diskmaskin.

• Anonym (Jenny)

Med diska anser jag att det ingår att göra rent disk som är smutsig och ställa den på tork eller tillbaka på sina platser. De områden av köket som har blivit blöta eller smutsiga under denna aktivitet (diskho, delar av diskbänken, kanske spisen, torkställ, borstar, trasor) ska också vara hyfsat rena och torra/lämnade att torka när man är färdig. 

Rengöring av bord, golv, köksmaskiner, plocka undan och ta bort saker samt ta ut sopor och annat ser jag nog som separata saker, men i ärlighetens namn så flyter ju allt ihop.

• Anonym (Maria)
    Tecum skrev 2023-06-06 17:02:19 följande:
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
    Det brukar jag göra efter att jag har diskat eller egentligen både före och efter oftast. Plockar undan på bänkar, kanske kastar något till återvinning, ställer ner disk i hon, diskar, kanske plockar ner mer som inte fick plats först, diskar, slänger matrester till kompost, torkar av bänkar. 
  • Anonym (P)

Det är rimligt att komma överens om att den som diskar även torkar rent köksbordet och spisen. Men jag tycker inte att det, rent språkligt, ingår i begreppet diska.

• Anonym (måste fråga)
    Guldnovan skrev 2023-06-06 17:02:36 följande:

Diska allt som är i hon och på diskbänk, eventuella smutsiga kastruller/stekpannor på spisen. Torka ren spisen om det behövs. Om det är skum/matrester i hoarna och vatten/skräp på diskbänken så är du inte klar. Borste och svamp ska vara på sin plats, diskmedelsflaska likaså. 

Jag har ingen diskmaskin.

Det är den känslan! Tack för att d satte ord på den. Inte klart är exakt vad jag känner att det inte är om man bara diskar disken.
  • Anonym (g)
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Nej, detta hade aldrig gått under diska för mig utan mer under "plocka undan". Vilket kan göras i samband men behöver inte vara så.
  • Mantrasina

Skillnad på "Jag diskar!" och "Jag tar hand om köket!".

I det förra: rengöra och ställa på torkning/torka smutsiga husgeråd (bestick, muggar/glas, tallrikar, eventuella uppläggningsfat eller liknande, och kärlen för matlagningen). Torka av diskbänken och se till att det inte finns matrester i diskhoarna. (eller ställa in i diskmaskinen, men i övrigt samma)

I det senare: Diska upp enligt ovan, torka av bänkar/bord, torka av spis, fläkt, eventuellt smutsiga andra ytor som skåpsluckor eller liknande. Vid behov sopa upp eller dammsuga om det finns skräp på golvet. Specifikt kaffefilter får den som dricker och gör kaffet se till att det slängs. Det skulle jag aldrig kräva av någon som kanske inte ens dricker kaffe skulle tänka på (utan jag förväntar mig att den som gör kaffe i mitt hem själv tar hand om filter och sump, eftersom det annars kan bli stående länge och mögla. Det har hänt.)

Sen tycker jag att det är skillnad på om man bor i kollektiv, eller om man bor med partner och barn. Om man bor i kollektiv men har olika matvanor och olika mattider etc så förväntar jag mig att alla tar hand om köket när de har lagat mat och ätit, alternativt att var och en tar hand om disken och att man alternerar ansvar för att sköta köket i övrigt vecka (tillsammans med ansvar för badrum etc). Om man bor med familj förväntar jag mig att alla utifrån sin ålder och förmåga hjälper till att plocka bort och ta hand om disken, och att föräldrarna sköter köket i övrigt (beroende på ålder - tonåringar kan absolut ta samma ansvar kring att torka upp oc hhålla snyggt som de vuxna). 

Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?