Skillnad på "Jag diskar!" och "Jag tar hand om köket!".
I det förra: rengöra och ställa på torkning/torka smutsiga husgeråd (bestick, muggar/glas, tallrikar, eventuella uppläggningsfat eller liknande, och kärlen för matlagningen). Torka av diskbänken och se till att det inte finns matrester i diskhoarna. (eller ställa in i diskmaskinen, men i övrigt samma)
I det senare: Diska upp enligt ovan, torka av bänkar/bord, torka av spis, fläkt, eventuellt smutsiga andra ytor som skåpsluckor eller liknande. Vid behov sopa upp eller dammsuga om det finns skräp på golvet. Specifikt kaffefilter får den som dricker och gör kaffet se till att det slängs. Det skulle jag aldrig kräva av någon som kanske inte ens dricker kaffe skulle tänka på (utan jag förväntar mig att den som gör kaffe i mitt hem själv tar hand om filter och sump, eftersom det annars kan bli stående länge och mögla. Det har hänt.)
Sen tycker jag att det är skillnad på om man bor i kollektiv, eller om man bor med partner och barn. Om man bor i kollektiv men har olika matvanor och olika mattider etc så förväntar jag mig att alla tar hand om köket när de har lagat mat och ätit, alternativt att var och en tar hand om disken och att man alternerar ansvar för att sköta köket i övrigt vecka (tillsammans med ansvar för badrum etc). Om man bor med familj förväntar jag mig att alla utifrån sin ålder och förmåga hjälper till att plocka bort och ta hand om disken, och att föräldrarna sköter köket i övrigt (beroende på ålder - tonåringar kan absolut ta samma ansvar kring att torka upp oc hhålla snyggt som de vuxna).