• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Aniiee

Om jag hade blivit tillsagd att diska på jobbet och inte också torkade av arbetsytorna och sopade golvet, då hade jag fått en avhyvling av kökschefen. Detsamma gäller från mig till de som arbetar under mig. Det är liksom skillnad för oss mellan verbet diska och konceptet diska. Men det gäller så klart i jobbet, privat kanske det är lite annorlunda.. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • annabellelee

När jag säger "diska" menar jag just diska av tallrikar och redskap. Ofta passar man ju på att torka diskbänken när man ändå är i gång, men att man ofta gör två saker nära varandra i tid betyder inte att det är samma sak.

• Polyrytm
    annabellelee skrev 2023-06-07 16:05:30 följande:

När jag säger "diska" menar jag just diska av tallrikar och redskap. Ofta passar man ju på att torka diskbänken när man ändå är i gång, men att man ofta gör två saker nära varandra i tid betyder inte att det är samma sak.

Så enkelt är det.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2023-06-07 15:56:36 följande:

Om jag hade blivit tillsagd att diska på jobbet och inte också torkade av arbetsytorna och sopade golvet, då hade jag fått en avhyvling av kökschefen. Detsamma gäller från mig till de som arbetar under mig. Det är liksom skillnad för oss mellan verbet diska och konceptet diska. Men det gäller så klart i jobbet, privat kanske det är lite annorlunda.. 

Tack, det är just den formuleringen jag menar men inte fick fram, konceptet diska. Och JA, det gäller privat också. Om jag säger att jag ska diska men struntar i att torka av diskbänken och bordet skulle min fru bli sur och anse att jag inte diskat klart, Och jag skulle reagera likadant om hon gjorde så.

En fråga till alla självutnämnda språkexperter här, är det att diska att plocka in och ur diskmaskinen?
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-07 17:08:29 följande:
    En fråga till alla självutnämnda språkexperter här, är det att diska att plocka in och ur diskmaskinen?
    Nej, det kallar vi (alltså min familj) ta hand om disken eller typ som du skriver: plocka i och ur diskmaskinen
  • Anonym (Kloen)

Tecum, säger du att du ska diska när du plockar ur diskmaskinen verkligen? Har aldrig hört någon säga att man ska diska diskmaskinen.
    Man plockar i och ur disken, diskmaskinen är den som diskar.

• Anonym (Jenny)
    Tecum skrev 2023-06-07 17:08:29 följande:
    Tack, det är just den formuleringen jag menar men inte fick fram, konceptet diska. Och JA, det gäller privat också. Om jag säger att jag ska diska men struntar i att torka av diskbänken och bordet skulle min fru bli sur och anse att jag inte diskat klart, Och jag skulle reagera likadant om hon gjorde så.

Bra fråga. När vi diskar så ingår det även att vi stoppar in i diskmaskinen. Plocka ur diskmaskinen sker vi annan tidpunkt och känns separat.

En annan språkfråga: Vad skiljer föremål man diskar från dem man gör något annat med, typ tvättar, putsar eller städar. Alltså jag diskar bestick, men tvättar mina penslar. Jag diskar min jättegryta, men tvättar av en stol. Jag diskar en vas men tvättar av en statyett. Bara för att ta några exempel av liknande storlek och som görs rena med liknande metoder.
  • Tecum
    Anonym (Kloen) skrev 2023-06-07 17:30:42 följande:

Tecum, säger du att du ska diska när du plockar ur diskmaskinen verkligen? Har aldrig hört någon säga att man ska diska diskmaskinen.
    Man plockar i och ur disken, diskmaskinen är den som diskar.

Nej, jag kallade inte det att diska när vi hade diskmaskin. Diska är att göra rent manuellt och torka av bänkar efteråt.

Men jag har fått intrycket att vissa här ser det som att de diskar när de plockar disken. Och är det isf också en del i "konceptet diska" som Aniiee så träffande formulerade det?
  • Jemp
    Tecum skrev 2023-06-07 17:36:57 följande:
    Nej, jag kallade inte det att diska när vi hade diskmaskin. Diska är att göra rent manuellt och torka av bänkar efteråt.

Men jag har fått intrycket att vissa här ser det som att de diskar när de plockar disken. Och är det isf också en del i "konceptet diska" som Aniiee så träffande formulerade det?
    Det ingår definitivt i att "fixa disken" hos oss. Att plocka ur och i den är väl största arbetsinsatsen gällande disk. 
    Rent språkligt säget vi snarare ta disken/fixa disken, inte ordagrant att diska. 
  • Lönnsirap

Sammarbetar man med andra bör man utveckla en tydlig "grej" om hur disk och köksplock skall hanteras!

Precis som påpekats i tråden är diska såväl att just ägna sig åt denna syssla, men också lite moment runtomkring beroende på hur köket i allmänhet sköts.

På nuvarande arbetsplats hade vi "köksansvar" vilket innebär att tömma diskmaskinen, tömma kaffesump. Torka bänkar och bord under dagen så att det ser okej ut. Alla förväntas vara vuxna och ställa in i maskinen....

Som ung personlig assistent var regeln att köket ständigt skulle vara städat och att diskställ och maskin skulle vara urplockat vid byte av assistent.

Hemma så utvecklas ju ett rätt avancerat resonemang om hur disk, städ och tvätt ska hanteras när man har såväl mindre barn som tonåring.... Det behöver hanteras ständigt och oavsett hur mycket tid som man lägger ner kommer vi vuxna ständigt behöva "lyfta frågan" med främst tonåringen men också med varandra! 

• Kvittning
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-07 15:38:02 följande:
    Fast det är en flytande skala vad som ingår och ej ingår. Säger jag att jag har tömt diskmaskinen så utgår nog de flesta från att jag även stoppade undan det som jag tog ut, även om detta om man verkligen vill går att göra till en separat syssla. Om jag säger att jag målade ett av barnens rum så utgår nog de flesta från att jag även menade att jag preppade, tejpade, spacklade, sandpapprade, städade undan mm, fast ordet "måla" har den specifika betydelsen att med pensel applicera målarfärg. 

Att diska har både den specifika betydelsen att rengöra hushållsgeråd mm, och en mer diffus mening som inbegriper lite olika beroende på vem man frågar.

För just mig är det, förutom att rengöra disken, att ställa undan, rengöra och torka upp på de ytor som var inblandade i diskandet. Jag utgår med andra ord att från att en person (i mitt hushåll) som har sagt att den "diskat" har gjort allt detta och skulle bli förvånad om det inte var gjort. Det viktiga är väl att de personer som delar kök tycker ungefär lika i frågan.
    Problemet för ts är att de verkar ha problem med just definitionsfrågan av diska. Och om man inte är överens så kan man ju inte slänga in allt det övriga allmänna städandet i själva definitionen. Sedan kan man ju mena mer och inom ett hushåll vara överens om att det ingår mer i ordet, men det är inte något man kan säga är allmängiltigt. Vilket jag tycker nog ändå är ganska tydligt i tråden.
  • Tecum
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-07 17:34:41 följande:
    Bra fråga. När vi diskar så ingår det även att vi stoppar in i diskmaskinen. Plocka ur diskmaskinen sker vi annan tidpunkt och känns separat.

En annan språkfråga: Vad skiljer föremål man diskar från dem man gör något annat med, typ tvättar, putsar eller städar. Alltså jag diskar bestick, men tvättar mina penslar. Jag diskar min jättegryta, men tvättar av en stol. Jag diskar en vas men tvättar av en statyett. Bara för att ta några exempel av liknande storlek och som görs rena med liknande metoder.
    Intressant fråga. Jag tolkar det som att begreppet diska har något med livsmedel att göra. För det heter att diska när man gör rent mjölkningsutrustningen på gårdar, t ex man kör igång disken. Hur det är på slakterier vet jag inte.

Sen säger man att man "diskar av" någonting, alltså gör klart något. Det kan användas om nästan vad som helst.
  • Anonym (E)

Vi säger inte diska utan kallar det att "göra köket". Där ingår samma saker som du räknar upp. 

• Anonym (Jenny)
    Tecum skrev 2023-06-08 08:55:32 följande:
    Intressant fråga. Jag tolkar det som att begreppet diska har något med livsmedel att göra. För det heter att diska när man gör rent mjölkningsutrustningen på gårdar, t ex man kör igång disken. Hur det är på slakterier vet jag inte.

Sen säger man att man "diskar av" någonting, alltså gör klart något. Det kan användas om nästan vad som helst.
    Stämmer nog till viss del, men i labbet så diskar vi och det vi sysslar med där är ganska långt från att anses lämpligt för mänsklig konsumtion.
  • Tecum
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-08 12:43:46 följande:
    Stämmer nog till viss del, men i labbet så diskar vi och det vi sysslar med där är ganska långt från att anses lämpligt för mänsklig konsumtion.
    Ja där ser man, det finns ingen enkelt svar på din fråga.
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?