• Anonym (måste fråga)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

• Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?
  • Anonym (Helene)
    Tecum skrev 2023-06-06 22:30:14 följande:
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid
    Men man säger ju inte att "nu ska jag diska köket" när man menar att man ska torka ytor och göra rent. Självklart ska man ta bort smulor och spill också, men det är inte "att diska". Det du pratar om är ju snarare att städa och göra rent köket efter att man lagat mat, vilket innefattar att diska, torka rent och se till att köket är i ett bra skick. "Att diska" är inte en umbrella term för allt det.
  • Anonym (diskdisk)

"Om jag diskar, så torkar du bordet" kan man säga. Diska innebär att göra rent kärl, bestick, glas, tallrikar, etc. Att ordet "diska" betyder just det innebär inte att man inte också bör göra rent i köket på andra sätt när man har lagat mat. 

• Anonym (ME)

Hos oss betyder diska underförstått att man torkar av ytorna som disken varit i kontakt med om det behövs (= bänkar, spis, köksbord).

• Anonym (JB)

Diska:
    Plocka in torr disk. 
    Diska.
    Göra rent efter sig/torka torrt runt diskhon. 

Torka bänken ska man ju göra efter sig varje gång man varit där, ingår inte i själva diskandet anser jag. Kaffefiltret tömmer man ofta när nästa kommer och ska brygga.

• Plupp73

Ska man bo med andra så tycker jag att det ingår att torka av diskbänken, köksbordet och spisen, samt hänga upp diskborste och trasa när man diskar. Har personligen ett behov av att alltid ha ett städat kök, och som tur är så har jag en sambo med samma perspektiv.
    Skulle reta mig på om någon lämnade ett kök ostädat efter en måltid.
    Sedan kan man ju dela upp sysslorna så att A lagar mat, B torkar bord och spis, och C diskar

• Anonym (Kloen)

Givetvis gör man all städning som behövs! Städning alltså.

Det heter inte att diska när man torkar av bord, slänger kaffefilter och rengör fläkten vad än flera i tråden säger.

Säg: diska och städa köket eller diska och torka av eller diska och plocka undan eller vad man nu vill säga. Diska är diska precis som städa är städa.

Man säger ju inte att man mopppat golvet när man dammsugit.

• Kvittning
    Plupp73 skrev 2023-06-07 14:31:54 följande:

Ska man bo med andra så tycker jag att det ingår att torka av diskbänken, köksbordet och spisen, samt hänga upp diskborste och trasa när man diskar. Har personligen ett behov av att alltid ha ett städat kök, och som tur är så har jag en sambo med samma perspektiv.
    Skulle reta mig på om någon lämnade ett kök ostädat efter en måltid.
    Sedan kan man ju dela upp sysslorna så att A lagar mat, B torkar bord och spis, och C diskar

Visst är det så. Men om man använder ordet diska så är det diska som det innebär och man kan liksom inte bara lägga in mer där för att man brukar göra fler saker i samband med disk.

Ts får släppa frågan om att ordet diska betyder mer än vad det gör. Och sedan i den fortsatta dialogen med de hon bor med får hon säga "diska och städa undan", "diska och torka alla ytor" eller vad mer hon tycker man ska göra när man diskar.

När jag bodde i studentkorridor tex så var det en lapp i köket "diska och städa efter dig när du använt köket", hade det bara stått diska så hade säkert hälften bara diskat och struntat i städandet.
  • Anonym (nä)
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Nä, diska innebär rakt av att diska. Allt det där andra ingår i att fixa iordning köket, men inte i själva diskandet.

Om ni är oense om arbetsfördelning så kanske ni kan göra en lista av vad som ska ingå i att diska och fixa iordning köket. 
  • Anonym (Jenny)
    Kvittning skrev 2023-06-07 15:18:05 följande:
    Visst är det så. Men om man använder ordet diska så är det diska som det innebär och man kan liksom inte bara lägga in mer där för att man brukar göra fler saker i samband med disk.

Ts får släppa frågan om att ordet diska betyder mer än vad det gör. Och sedan i den fortsatta dialogen med de hon bor med får hon säga "diska och städa undan", "diska och torka alla ytor" eller vad mer hon tycker man ska göra när man diskar.

När jag bodde i studentkorridor tex så var det en lapp i köket "diska och städa efter dig när du använt köket", hade det bara stått diska så hade säkert hälften bara diskat och struntat i städandet.
    Fast det är en flytande skala vad som ingår och ej ingår. Säger jag att jag har tömt diskmaskinen så utgår nog de flesta från att jag även stoppade undan det som jag tog ut, även om detta om man verkligen vill går att göra till en separat syssla. Om jag säger att jag målade ett av barnens rum så utgår nog de flesta från att jag även menade att jag preppade, tejpade, spacklade, sandpapprade, städade undan mm, fast ordet "måla" har den specifika betydelsen att med pensel applicera målarfärg. 

Att diska har både den specifika betydelsen att rengöra hushållsgeråd mm, och en mer diffus mening som inbegriper lite olika beroende på vem man frågar.

För just mig är det, förutom att rengöra disken, att ställa undan, rengöra och torka upp på de ytor som var inblandade i diskandet. Jag utgår med andra ord att från att en person (i mitt hushåll) som har sagt att den "diskat" har gjort allt detta och skulle bli förvånad om det inte var gjort. Det viktiga är väl att de personer som delar kök tycker ungefär lika i frågan.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-07 15:38:02 följande:
    Fast det är en flytande skala vad som ingår och ej ingår. Säger jag att jag har tömt diskmaskinen så utgår nog de flesta från att jag även stoppade undan det som jag tog ut, även om detta om man verkligen vill går att göra till en separat syssla. Om jag säger att jag målade ett av barnens rum så utgår nog de flesta från att jag även menade att jag preppade, tejpade, spacklade, sandpapprade, städade undan mm, fast ordet "måla" har den specifika betydelsen att med pensel applicera målarfärg. 

Att diska har både den specifika betydelsen att rengöra hushållsgeråd mm, och en mer diffus mening som inbegriper lite olika beroende på vem man frågar.

För just mig är det, förutom att rengöra disken, att ställa undan, rengöra och torka upp på de ytor som var inblandade i diskandet. Jag utgår med andra ord att från att en person (i mitt hushåll) som har sagt att den "diskat" har gjort allt detta och skulle bli förvånad om det inte var gjort. Det viktiga är väl att de personer som delar kök tycker ungefär lika i frågan.
    Men om man är oense om innebörden, eller gärna smiter undan arbete, så kanske man måste vara övertydlig. 
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?