• Anonym (Ts)

Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?

Jag har jobbat många år med personer med funktionsnedsättning på olika sätt och funderat en del på om det inte är enklare ibland att ha en svårare funktionsnedsättning än lindrig. 

Exempel på detta kan vara när jag jobbat med tonåringar inom autismspektrat. Dom är tillräckligt funktionella för att ändå smälta in, men de är så otroligt medvetna hela tiden av sina brister och svårigheter.

Det känner av när det socialt blir fel, det kanske inte förstår exakt varför men det blir så, men de är medvetna och verkligen försöker. Läser tonvis av böcker inom psykologi och liknande för att förstå människor och världen. Ständigt självhat, vill inte kännas vid diagnosen och isolerar sig.

Sedan har jag jobbat med dom som har grövre autism eller vad man ska säga som bott på särskilt boende, de har inte behövt strida för särskilda insatser då det så uppenbart är att de har problem. De kan typ slita ner byxorna inför folk och visa deras blodiga binda för lite random människor. De förstår inte att det är fel och skrattar bara om folk kommenterar att detta är äckligt. De har en daglig verksamhet som det går till och gillar, det finns ingen förväntan om att de snart ska ut på arbetsmarknaden. 

Självklart är detta grovt generaliserat men det är en fundering jag har. Om det inte ibland kan kännas värre att vara extremt medveten om brister och svårigheter och sedan veta att det finns massa krav än att ha brister och svårigheter som man är lycklig ovetandes om mer eller mindre? 

• Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?
  • Anastasia
    Freddie K skrev 2023-07-12 13:59:43 följande:

Jag har högfungerande autism som det kallas och går på en daglig verksamhet. Jag är väl medveten om mina fel och brister, men det är inte alltid så lätt att göra något åt det, men jag skulle inte heller vilja byta bort det, så jag vet inte riktigt om det är lättare, eller vad man nu ska säga om man är gravt funktionsnedsatt. 

Jag har också diagnos, dock inte autism utan något som heter:  Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning-Utan uppgift om beteendestörning. 

är också på daglig verksamhet 4 dagar i veckan och trivs jättebra.  Vad häftigt att vi ändå är så lika Freddie.  ❤️.  

i mitt fall så hade det känts lättare om det
    syntes mer,  Men jag har vissa svårigheter.  Även om det inte syns. ❤️ Men jag har mycket hjälp, bland annat hjälp med pengar från försäkringskassan, godeman, kontakt person, kontakter med vuxenhab och tandläkarekort som gör att
    det blir billigare att gå till tandläkaren.  Jag har daglig verksamhet och så.  Så jag är väldigt glad
    över all hjälp som man kan få. ❤️
    Vi lever i ett väldigt bra land. 

• Freddie K
    Anastasia skrev 2023-07-13 14:56:19 följande:

Jag har också diagnos, dock inte autism utan något som heter:  Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning-Utan uppgift om beteendestörning. 

är också på daglig verksamhet 4 dagar i veckan och trivs jättebra.  Vad häftigt att vi ändå är så lika Freddie.  ❤️.  

i mitt fall så hade det känts lättare om det
    syntes mer,  Men jag har vissa svårigheter.  Även om det inte syns. ❤️ Men jag har mycket hjälp, bland annat hjälp med pengar från försäkringskassan, godeman, kontakt person, kontakter med vuxenhab och tandläkarekort som gör att
    det blir billigare att gå till tandläkaren.  Jag har daglig verksamhet och så.  Så jag är väldigt glad
    över all hjälp som man kan få. ❤️
    Vi lever i ett väldigt bra land. 

Jag förstår dig. Jag har ju som sagt också daglig verksamhet och jag har lite av det andra du nämnde med. På så sätt lever vi i ett bra land. Jag hoppas att du får vardagen att funka och att du känner dig nyttig ändå. Jag tycker det är viktigt. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

För mig är ofta problemet det här med intelligensen. Jag är smart vad gäller vissa saker. När jag skriver är jag kung, men vad gäller andra saker så är jag helt tappad! Är det någon som känner igen sig?

• Anastasia
    Freddie K skrev 2023-07-13 14:58:34 följande:
    Jag förstår dig. Jag har ju som sagt också daglig verksamhet och jag har lite av det andra du nämnde med. På så sätt lever vi i ett bra land. Jag hoppas att du får vardagen att funka och att du känner dig nyttig ändå. Jag tycker det är viktigt. Glad
    Här satt och skrev i fler minuter ett rätt så långt inlägg, för att sedan loggas ut och hela inlägget försvann.  Så drygt! 

men Ja, jag får dagarna att funka, är med i en teatergrupp på min dagliga verksamhet där jag stormtrivs. ❤️. Får jag fråga vad du gör på din dagliga verksamhet? ❤️
  • Freddie K
    Anastasia skrev 2023-07-13 16:01:35 följande:
    Här satt och skrev i fler minuter ett rätt så långt inlägg, för att sedan loggas ut och hela inlägget försvann.  Så drygt! 

men Ja, jag får dagarna att funka, är med i en teatergrupp på min dagliga verksamhet där jag stormtrivs. ❤️. Får jag fråga vad du gör på din dagliga verksamhet? ❤️
    Jo, det är drygt när det händer! Så bra att du får dagarna att gå, På min dagliga verksamhet skriver jag. Jag skriver för en tidning och jag håller på med min andra film. Glad
  • Anastasia

Till Freddie K:  

Nice juh, vi har en sådan tidning i den kommunen som ja bor i, vill helst inte säga vilken stad för jag vill inte autha mig.  Men den tidningen kommer då till alla dagliga verksamheter i hela kommunen. Är det så för den tidningen som du skriver i också?  

Det känns som att du verkligen är på rätt ställe Freddie. Du är duktig på att skriva. ❤️. Har sett dig i flera andra trådar. 

men jag ställer samma fråga igen, som jag gjorde i det förra inlägget, det som försvann!  Du skriver att du är kung på att skriva och jag håller med dig, men att du upplever dig själv tappad annars?  Kan du ge några exempel? Om du vill alltså. ❤️

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (gg) skrev 2023-07-13 14:31:57 följande:

Jag tror ofta det är en högre intelligensnivå som gör skillnaden. Jag tror autistiska är ungefär lika autistiska, men de som framstår som extremt funktionsnedsatta har andra problem så som att autismen kommer av en genetisk fristående defekt som orsakar autism som ett av symptomen, tex fragil X, eller nedsatt intellekt.

Jag tror alltså att autismen i sig inte skiljer sig så mycket åt hos olika individer, men klarar av att kompensera med en högre intelligensnivå. Och då ser man förstås också mer tydligt vilka ens egna svårigheter är. 

Det stämmer inte. Autism finns i tre nivåer i DSM- 5 och den som har nivå 3 är mer funktionsneds än den som har nivå 1 även om ingen av dem har ytterligare diagnoser.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (AS/Dystymi) skrev 2023-07-13 14:00:56 följande:

Jag tänker ofta som du! Att jag kan "önska" att man hade grövre svårigheter, så att det syntes/märktes! Jag tittar en del på Köping-gänget och kan i det närmaste känna mig avundsjuk! De verkar så lugna och harmoniska, känns inte som de har många problem i världen! Nu blir väl förstås just de extra bortklemade för att det är tv men tror inte man har speciellt stora problem, man lever i sin egen värld där allt bara fungerar! Man får sin sjukersättning, pension, man har sin sysselsättning, man har sin assistans, man har sina aktiviteter. Nu vet jag såklart att många slåss för sina anhöriga gällande assistans och så, och det är kö till boenden och så så helt smärtfritt är det garanterat inte! Men om man kommer över den tröskeln. 
    Men en annan har ju fått kriga sen man var barn, och det verkar bara fortsätta! Man måste verkligen övertyga allt och alla om att vissa saker fungerar, andra saker fungerar inte! Och de saker som inte fungerar skäms man för för att man anser att man "borde" klara av det när man klarar av så mycket annat! Man vet hur det fungerar i teorin men får bara inte till det!
    Jag klarar av att jobba, säg till mig vad jag ska göra så gör jag det! Fast det måste vara något meningsfullt och ingen "hittepå-förvaring", då känner jag mig mest kränkt och förnedrad.
    MEN jag klarar inte av människor! Att vara glad, social, småprata. Det drar ner min energi och mitt tålamod något så oerhört, så att jag inte klarar jobbet! Och då ska det "anpassas" och grejas och bökas och det blir mest jobbigt och man blir typ uthängd som idiot istället.

På det stora hela känner jag att det varit enklare att ha varit grövre förståndshandikappad så man inte varit så medveten om allt och livet mest rullat på sin stilla gång!

Det är precis den här typen av kontrast som jag ville komma åt. När det blir uppenbart och självklart att det är gruppboende man ska ha, daglig verksamhet och så vidare och samtidigt ett lyckligt ovetandes om att man måste jobba och sånt så känns ju den tillvaron betydligt bättre än de som är närmare normalkurvan och ska bli självförsörjande m.m 

I köping känns det liksom som självklart att man typ bakar i en micro t ex. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-07-13 13:35:45 följande:

Det du beskriver är personer som inte har fått tillräckligt med stöd, det är då det kan leda till självhat etc Det har inget med själva funktionsnedsättningen att göra. Jag har sett denna form av resonemang förut och det är helt bakvänt som om det vore givetsvis Gud att de med lättare funktionsnedsättning skulle må dåligt psykiskt och att man inte kan göra något åt det. 

Vissa saker kan man inte få tillräckligt med hjälp med för att det är saker som händer i stunden. Vi säger en person som slänger ur sig opassande kommentarer konstant, har både autism och adhd och som ändå klarat en högskoleutbildning och de bitarna. Omgivningen blir jättearg och provocerade och personen förstår verkligen inte varför folk drar sig undan eller blir provocerade. Det blir ett annat sorts lidande och svårt att få hjälp och stöd med. För adhd:n leder till impulsiviteten när den pratar och autismen gör det svårt att veta hur man ska formulera sig. och vid varje tänkbart ögonblick krävs ju olika formuleringar. Personen kanske lär sig att man inte får kommentera att ens frus övervikt är oattraktiv men man får inte säga att grannfrun är sexig, men man får säga det till frun. Den här typen av svårigheter behövs ju ett dygnet runt bollplank i varenda sekund för att inte göra fel och det blir ju slutligen omöjligt.

Vissa saker går inte att kompensera upp för. Någon kan ju exempelvis vara superkunnig inom ett område, men vägrar att samarbeta med okunniga personer, allt fungerar bra när det blir precis så som den personen tänker och tycker. Den har svårt att ta in andra människors perspektiv. Den kommer få svårt att få en vanlig anställning. Dennes förmåga på arbetsinsatser kan alltså vara riktigt hög, men alla som har med samspel med andra kan bli katastrof.

Haft en lärare på universitetet som hade doktorerat, han va svinsmart, men fick inte jobba kvar, han kunde inte hantera eleverna. Han kunde bli upprörd över att inte vuxna studenter rörde sig precis på det sättet han önskade, satt på det sättet han önskade, han kunde inte planera hur lång en föreläsning skulle vara, han kunde uppskatta att kan kunde ta med allt på en lektion, om han gjorde en powerpoint så ville han hinna med den. Han kunde inte ge oss paus för att då skulle han inte hinna med allt. Han fick spader om någon gick ut för att kissa trots att han kunde ha en föreläsning i 3 timmar utan paus. Hans intellektuella förmåga kunde han ju inte få maximal utdelning för.
    Vad skulle hans stöd vara? Universitetet försökte hjälpa honom, men han ansåg att problemet va att eleverna inte satt kvar efter och lyssna på föreläsningen för den va inte klar, för han hade inte hunnit med allt, problemet va att eleverna satt fel, ställde fel frågor, han ville ändå att eleverna skulle ställa frågor, men det skulle va på det sättet han ville ha det. Det blev ohållbart och han sades upp. Det blir ju lättare att ge hjälp till någon som känner att den är i behov av hjälp. Men om personen tycker problemet är att alla gör fel och att den gör rätt och den är inte i närheten av att förstå att de själva är en del av problemet då blir det jobbigt. Då kan man försöka med hur många insatser som helst.

Som en person med adhd som lever i ett berg av saker hemma. Det är liksom gångar i bostaden, man får tillslut kliva över saker för att ens kunna ta sig fram, man har inte sett golvet på flera år. Personen vägrar att kasta även om den får hjälp, den vägrar att sluta köpa och den vill behålla precis allt, men den är ledsen för att inte kunna ta hem kompisar för att det finns inget köksbord och liknande man kan sitta och äta vid för att det är saker precis överallt då. Personen är alltså tillräckligt funktionell för att kunna åka och handla själv, den har ekonomi för att göra detta, men konsekvenstänket kring konsumtionen gör det omöjligt för personen på många sätt och vis. Den är inte beredd att göra sig av med saker trots hjälp med psykolog, organisatör och även om någon faktiskt skulle gå och göra rent och organisera upp i hemmet så skulle ändå inte personen börja leva på något annat sätt så efter några månader så skulle problemet dyka upp igen. 
  • Anastasia
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-13 21:15:01 följande:
    Det är precis den här typen av kontrast som jag ville komma åt. När det blir uppenbart och självklart att det är gruppboende man ska ha, daglig verksamhet och så vidare och samtidigt ett lyckligt ovetandes om att man måste jobba och sånt så känns ju den tillvaron betydligt bättre än de som är närmare normalkurvan och ska bli självförsörjande m.m 

I köping känns det liksom som självklart att man typ bakar i en micro t ex. 

När jag gick på gymnasiet så gick jag i det som idag kallas för anpassad skolgång, förut så kallades det särskolan.   O då hände det ibland att man var tvungen att gå ut på praktik och det var bland det värsta av allt.  Det kändes ungefär som att bli utslängd i sjön och sedan säger någon till dig: lär dig att simma eller dö.    Det var lite så jag upplevde det mentalt. 

en gång så var jag på en djuraffär, och så säger han Som hade mig:  så ska de små djuren ha det här fodret och de stora djuren det andra fodret!  sedan har jag för mig att
    han bara gick och jag blev helt handlingsförlamad, jag bara tänkte typ: men vilka är de stora? Och Vilka är de små? Vart går liksom gränsen för små och stor, det var väl mest det jag undrade över.   Jag ser ju skillnad på en mus och en kanin, men vad räknas marsvin som?  

När man kommer till ett vanligt arbete så upplever jag att man måste kunna vissa saker och folk tar det förgivet att man ska kunna det.   Jag är idag på daglig verksamhet och där känner jag mig mycket tryggare.  För där förstår dem på ett annat sätt, och det liksom är okej. ❤️

Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?