Vad skulle stöd kunna vara, undrar du. Jag tycker att en bok i ämnet vore till stor hjälp. Att intervjua alla som satt i fikarummet när det blev dålig stämning och låta alla ge sin syn. En psykiatriker eller psykolog eller beteendevetare, kanske flera olika personer som uttalar sig om hur olika diagnoser och svårigheter kan ställa till. Djupintervjuer med ett gift par där den ena har autism om deras konflikter. Osv. En bok om socialt samspel i verkliga livet och vanliga svårigheter för personer med autism. Exempel på vanliga situationer. Nej, man kan inte ta upp alla situationer men man kan lära sig mycket och komma en god bit på väg. Mycket bättre än inget. Och så föreläsningar i ämnet. Kurser. Kbt-program. Genom att läsa dejtingguider har jag blivit jättebra på att dejta och bli ihop och göra allt jättebra de första månaderna. Sen börjar problemen och var finns guiden då? Det finns böcker om att hitta kärleken och det finns böcker om art hålla gnistan vid liv efter 30 år och hur man löser konflikter. Men det finns inga böcker om hur man gör mellan dejtingfasen och riktig relation? Så där skiter det sig för mig. Jag klarar dejtingen galant men jag kommer aldrig till stadiet där man tappat gnistan och konflikterna hopas. Jag kan inte starta en konflikt. Jag gör som pojkvännen eller dejten vill för att göra honom nöjd. Jag tror visst att många av oss skulle kunna må bättre om vi fick stöd och förståelse.
Har du sett filmen "Stockholm Stories"? Mycket hög igenkänning. Särskilt när en av huvudpersonerna blir besatt av att bevisa att hon har rätt.
Hemmet tycker jag är lätt att fixa. Här på Familjeliv finns bra trådar där det står att man inte får ha tandborstmuggen på handfatet och inte hänga nåt för nära toaletten, ifall man ska ha dubbelsäng eller enkelsäng, vilka lakan man ska ha, att man måste ha gardiner, vilka prydnadssaker man inte får ha osv. Om man googlar "äckligt hos andra" så kommer det upp massor av trådar där det står allt sånt. "Jag var hemma hos en kille som inte hade gardiner", "De hade fuktiga handdukar hängandes på tork i badrummet!". Komplett guide!
Anonym (Ts) skrev 2023-07-13 22:03:47 följande:
Vissa saker kan man inte få tillräckligt med hjälp med för att det är saker som händer i stunden. Vi säger en person som slänger ur sig opassande kommentarer konstant, har både autism och adhd och som ändå klarat en högskoleutbildning och de bitarna. Omgivningen blir jättearg och provocerade och personen förstår verkligen inte varför folk drar sig undan eller blir provocerade. Det blir ett annat sorts lidande och svårt att få hjälp och stöd med. För adhd:n leder till impulsiviteten när den pratar och autismen gör det svårt att veta hur man ska formulera sig. och vid varje tänkbart ögonblick krävs ju olika formuleringar. Personen kanske lär sig att man inte får kommentera att ens frus övervikt är oattraktiv men man får inte säga att grannfrun är sexig, men man får säga det till frun. Den här typen av svårigheter behövs ju ett dygnet runt bollplank i varenda sekund för att inte göra fel och det blir ju slutligen omöjligt.
Vissa saker går inte att kompensera upp för. Någon kan ju exempelvis vara superkunnig inom ett område, men vägrar att samarbeta med okunniga personer, allt fungerar bra när det blir precis så som den personen tänker och tycker. Den har svårt att ta in andra människors perspektiv. Den kommer få svårt att få en vanlig anställning. Dennes förmåga på arbetsinsatser kan alltså vara riktigt hög, men alla som har med samspel med andra kan bli katastrof.
Haft en lärare på universitetet som hade doktorerat, han va svinsmart, men fick inte jobba kvar, han kunde inte hantera eleverna. Han kunde bli upprörd över att inte vuxna studenter rörde sig precis på det sättet han önskade, satt på det sättet han önskade, han kunde inte planera hur lång en föreläsning skulle vara, han kunde uppskatta att kan kunde ta med allt på en lektion, om han gjorde en powerpoint så ville han hinna med den. Han kunde inte ge oss paus för att då skulle han inte hinna med allt. Han fick spader om någon gick ut för att kissa trots att han kunde ha en föreläsning i 3 timmar utan paus. Hans intellektuella förmåga kunde han ju inte få maximal utdelning för.
Vad skulle hans stöd vara? Universitetet försökte hjälpa honom, men han ansåg att problemet va att eleverna inte satt kvar efter och lyssna på föreläsningen för den va inte klar, för han hade inte hunnit med allt, problemet va att eleverna satt fel, ställde fel frågor, han ville ändå att eleverna skulle ställa frågor, men det skulle va på det sättet han ville ha det. Det blev ohållbart och han sades upp. Det blir ju lättare att ge hjälp till någon som känner att den är i behov av hjälp. Men om personen tycker problemet är att alla gör fel och att den gör rätt och den är inte i närheten av att förstå att de själva är en del av problemet då blir det jobbigt. Då kan man försöka med hur många insatser som helst.
Som en person med adhd som lever i ett berg av saker hemma. Det är liksom gångar i bostaden, man får tillslut kliva över saker för att ens kunna ta sig fram, man har inte sett golvet på flera år. Personen vägrar att kasta även om den får hjälp, den vägrar att sluta köpa och den vill behålla precis allt, men den är ledsen för att inte kunna ta hem kompisar för att det finns inget köksbord och liknande man kan sitta och äta vid för att det är saker precis överallt då. Personen är alltså tillräckligt funktionell för att kunna åka och handla själv, den har ekonomi för att göra detta, men konsekvenstänket kring konsumtionen gör det omöjligt för personen på många sätt och vis. Den är inte beredd att göra sig av med saker trots hjälp med psykolog, organisatör och även om någon faktiskt skulle gå och göra rent och organisera upp i hemmet så skulle ändå inte personen börja leva på något annat sätt så efter några månader så skulle problemet dyka upp igen.
Den där föreläsaren kanske inte heller mådde så jättedåligt psykiskt? Han kanske inte kände sig värdelös? Han kanske tyckte att det var deras förlust som gick misste om honom? När jag har föreläst och lett lektioner så har jag härmat arndra. Bett att få gå bredvid nån och lärt mig av den. Där finns det ju tydliga instruktioner om man bara vill.