• AndreaBD

Stämd för bild

Hej, vi har ett litet hobbyföretag, en webshop. Nu har vi fått ett brev ifrån en tysk advokat för att en av våra foton av en vara verkar vara ihopklippt av ett foto på ett (amerikansk) fotomodell och varan. De vill ha något slags skadestånd på runt 400 Euro, för ett dåligt foto.  Det var alltså inte vi som har klippt ihop detta, utan kanske vår huvudleverantör i Kina. De verkar inte vara så noga med det, men oftast är det ju ändå asiatiska personer på foton och de brukar vara av dålig kvalité (foton alltså, inte varorna). 

Vi vet inte riktigt i vilken ändå vi ska börja. Jag har tagt kontakt via telefon och mail, vilket ger oss lite tid förhoppningsvis, så vi kan kolla vad som gäller. Vi vill inte betala detta, vi tjänar inte särskilt mycket med shoppen. Så jag argumenterade i mailet med att det inte var vi som har klippt ihop detta utan att det är ett dåligt ihopklipp som någon annan har gjort och att vi litade på vår leverantör - som fortfarande har bilden på sin hemsida. Vi har tagit bort den genast. Dessutom går bilden inte ens att googla. Dvs. man hittar bara det ihopklippta, och agenturen som äger modellbilden (enligt deras brev) - där kunde man inte hitta bilden direkt heller genom att söka, utan bara genom att söka igenom sidan manuellt.

Snälla, har någon upplevt liknande, vet någon hur vi ska göra?

• Svar på tråden Stämd för bild
  • AndreaBD
    rosesarewhite skrev 2023-07-14 16:27:06 följande:
    De kommer inte dra det till domstol!

De skickar ut till många och hoppas att någon idiot betalar och sen skrattar de hela vägen till banken.

Om folk bara slutade betala till uppenbar scam så skulle de sluta skicka ut brev.

Du gör förstås som du vill men jag hade bara slängt brevet om jag var du.
    Vi har en jurist i familjen och hon säger INTE att det är ett scam. Däremot kan hon inte mycket om just upphovsrätt. 

Snälla du, tjata inte om att det är scam. Tyvärr är det 100 % äkta - och berättigat - det är deras foto, från början. 

Jag kommer inte att svara på fler som vill övertyga mig om att det är scam. Jag sitter ju här på alla detaljer som jag inte vill ta på nätet. Men jag lägger inte ner tid på att övertyga andra.
  • Cookee
    AndreaBD skrev 2023-07-14 16:29:34 följande:
    Så klart, när det väl går till domstol! 

De här skriver - de skrev på engelska - att de vill sköta detta "out of court" och att de uppskattar att detta är värt si och så mycket, och de citerar tidigare domar i liknande fall. Självklart kan jag låta det gå till domstol, men det är lite riskabelt att göra det - mot en av världens största modeagenturer! 

Tro mig, DE har råd att driva det vidare. 
    om du känner dig orolig så börja med att kolla med din hemförsäkring om du har rättskydd som kan ersätta kostnad för juristhjälp i tvisten, så kan du kanske få en konsultation av någon som kan upphovsrätt. 
  • AndreaBD
    Cookee skrev 2023-07-14 16:37:55 följande:
    om du känner dig orolig så börja med att kolla med din hemförsäkring om du har rättskydd som kan ersätta kostnad för juristhjälp i tvisten, så kan du kanske få en konsultation av någon som kan upphovsrätt. 
    Tack, det var ett råd i alla fall. Jag ska kolla det. Jag får nog börja med en av de tyska advokaterna som erbjuder hjälp i just såna fall. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2023-07-14 16:29:34 följande:
    Så klart, när det väl går till domstol! 

De här skriver - de skrev på engelska - att de vill sköta detta "out of court" och att de uppskattar att detta är värt si och så mycket, och de citerar tidigare domar i liknande fall. Självklart kan jag låta det gå till domstol, men det är lite riskabelt att göra det - mot en av världens största modeagenturer! 

Tro mig, DE har råd att driva det vidare. 

En av världens största modellagenturer skulle aldrig slösa sina big shot advokater på att få in 400 eur, det kostar mer än de får in. Dessutom skulle de anlita ett kontor i Sverige för indrivning där (om de nu var ute efter ett stort företag i Sverige, små struntar de i). 

Citerar de verkligen domar i Sverige? Det är det som skulle vara relevant. 

• AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-14 19:15:23 följande:

Men kolla här om advokaten är registrerad 

https://bravsearch.bea-brak.de/bravsearch/index.brak

S
    en kan du kontakta modell agenturen och fråga om de har kontakt med den advokaten. 

Att du pratat med flera spelar ingen roll

Onödigt, hela nätet är full med artiklar om att det här är det senaste fenomenet - att vissa advokater bara sysslar med sånt. Dvs. Det är en av dem nya sätten att tjäna pengar. 

Och framför allt så står det på nätet att förut var det mest advokat Fromm, men numera är det också advokaterna F och J.  som driver in pengar till agentur B. Exakt samma advokater som kontaktar mig och samma agentur som vill ha pengar. Så, jag vet redan att det är så. 

Varför diskuterar jag detta ens!? Jag behöver bara råd hur jag ska göra. Men det vet jag egentligen nu också, efter allt jag har läst. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-14 20:37:21 följande:

En av världens största modellagenturer skulle aldrig slösa sina big shot advokater på att få in 400 eur, det kostar mer än de får in. Dessutom skulle de anlita ett kontor i Sverige för indrivning där (om de nu var ute efter ett stort företag i Sverige, små struntar de i). 

400??? Haha, 4000 skrev jag. 
  • AndreaBD

Nej, de citerar förstås domar i Tyskland. Inte ens min mans brorsdotter som är advokat vet om det är tysk eller svensk lag som gäller.

Min man läste på lite och det verkar som om det finns ungefär samma samma regler, samma domar i rättegånger vad som gäller upphovsrätt. Men utvecklingen har varit den att de (strängare) tyska lagarna/tolkningar av lagarna har blivit vanligare i resten av Europa också. 
  • jlhm
    AndreaBD skrev 2023-07-14 23:16:56 följande:
    400??? Haha, 4000 skrev jag. 
    Det står 400 i trådstarten 

? De vill ha något slags skadestånd på runt 400 Euro, för ett dåligt foto?
  • AndreaBD
    jlhm skrev 2023-07-14 23:22:39 följande:
    Det står 400 i trådstarten 

? De vill ha något slags skadestånd på runt 400 Euro, för ett dåligt foto?
    I så fall missade jag en nolla. Det handlar om 4000. Och de har krävt mer av andra, vad jag har läst.....
Svar på tråden Stämd för bild