• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 14:57:58 följande:
    Helt rätt! Det är väldigt svårt att ta initiativet att bryta upp, allra helst om anledningen bara är att man tappat attraktionen. Att prata om det är ju ganska fruktlöst eftersom partnern knappast kan göra sig attraktiv igen. 

Troligen är en del av otrogna ute efter få en riktig anledning till uppbrott.
    Men i så fall så handlar det ju bara om ren feghet om man hellre väljer otrohet som en utväg än att vara ärlig och göra slut direkt.
    Man behöver ju inte använda attrakjtionen hos partnern som en förevändning.
    Man kan ju t ex säga att man inte längre har de rätta känslorna kvar och att man inte vill tvinga partnern att stanna kvar i en sådan relation när h*n istället kan få chansen att hitta någon annan som kan älska henne/honom på det sättet h*n förtjänar.
    Det är i alla fall ärligare,även om det kanske inte är den raka sanningen.
  • Anonym (rimligt)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:21:08 följande:
    Men i så fall så handlar det ju bara om ren feghet om man hellre väljer otrohet som en utväg än att vara ärlig och göra slut direkt.
    Man kan ju t ex säga att man inte längre har de rätta känslorna kvar och att man inte vill tvinga partnern att stanna kvar i en sådan relation när h*n istället kan få chansen att hitta någon annan som kan älska henne/honom på det sättet h*n förtjänar.
    Håller med, och att dessutom använda sina barnen ursäkt/räddfärdigande är ju under all kritik. Hade min morsa eller farsa kommit och sagt att han/hon bedragit den andra under hela min uppväxt för min skull skull jag loska personen i fejset och säga åt den att ge fan i att använda mig som ursäkt för sin egen egoism och feghet.
  • molly50
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:31:19 följande:
    Håller med, och att dessutom använda sina barnen ursäkt/räddfärdigande är ju under all kritik. Hade min morsa eller farsa kommit och sagt att han/hon bedragit den andra under hela min uppväxt för min skull skull jag loska personen i fejset och säga åt den att ge fan i att använda mig som ursäkt för sin egen egoism och feghet.
    Ja,barnen lär ju inte må bättre av att växa upp i ett kärlekslöst förhållande än om föräldrarna skiljer sig som vänner.
    Snarare tvärtom.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:06:12 följande:
    Ja alla relationer är olika och alla är fria att hitta vilken lösning de vill så länge man är ÖPPEN och ÄRLIG med det. Så jo det finns absolut rätt och fel när det gäller relationer, det är absolut inte ok att svika. ljuga och manipulera sin partner och rättfärdiga det med att man bara "räddar relationen" för det är ju ren lögn eftersom det är något man beslutat själv utan att ge sin partner ett val.

TS blandar ihop öppna relationer med otrohet lite hejvillt som om det vore samma sak, när de är totalt skilda saker. Öppna relationer bygger även de på ömsesidig respekt och ärlighet där BÅDA kommer överens om att det är ok att ligga med andra vilket är något HELT annat än att skita i vad sin partner tycker och springa runt och ligga med andra lite som man känner för. 

Du skriver att vi har för många DÅLIGA relationer som resulterar i ständiga uppbrott vilket är dåligt för barnen, men om relationen är dålig vad är som säger att barnen kommer må bättre av att leva en dålig relation under hela sin uppväxt? Barn mår väl inte bra av att växa upp i dåliga relationer? de mår bra av att växa upp i BRA relationer.
    Vi har väl inte diskuterat, lögnare, svikare eller manipulatörer, dessa kan ju sabba förhållanden helt utan att vara otrogna. 

Skillnaden mellan otrohet och öppna förhållanden är att har man ett öppet förhållande har man kommit överens om att en eller båda parter är fria att ha sexuella förhållanden med andra.  Detta är inget man berättar för vänner och bekanta eller familj.  Alltså är de i samhällets ögon otrogna.  Skribenten vi diskuterar anses i våra ögon vara otrogen oavsett om hon lever i ett öppet förhållande eller ej.

Med dåliga relationer menar jag relationer som inte håller under längre tid. 
    Som jag ser det är relationerna i första hand för barnens skull. Vuxna måste kunna hålla ihop en relation fastän de har problem sinsemellan. Det här med att barnen ska fara illa om föräldrarna inte alltid är överens är en myt. Det är så dessa små lär sig att lita på att man kan vara oense men ändå älska och respektera varandra.
  • Anonym (rimligt)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:42:58 följande:
    Ja,barnen lär ju inte må bättre av att växa upp i ett kärlekslöst förhållande än om föräldrarna skiljer sig som vänner.
    Snarare tvärtom.
    Ja speciellt inte när man springer runt och bedrar varandra och skyller det på "barnens bästa", så jäkla lågt. Och när skiten sen kommer fram så blir det 100 ggr värre för de stackars barnen man påstod sig vilja "rädda" och så får man en infekterad relation till den andra föräldern även som skilda...Tomte
  • Anonym (kvinna50+)
    molly50 skrev 2023-08-29 15:21:08 följande:
    Alla är inte så modiga.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:46:17 följande:
    Vi har väl inte diskuterat, lögnare, svikare eller manipulatörer, dessa kan ju sabba förhållanden helt utan att vara otrogna. 
    Och du menar alltså att en person som sviker, ljuger och manipulerar sin partner genom att vara otrogen inte är en svikare, lögnare och manipulatör?

Ja det finns svikare, lögnare och manipulatörer i många sammanhang men just DENNA tråda handlar ju trotts allt om otrohet, eller hur?
    Skillnaden mellan otrohet och öppna förhållanden är att har man ett öppet förhållande har man kommit överens om att en eller båda parter är fria att ha sexuella förhållanden med andra.  Detta är inget man berättar för vänner och bekanta eller familj.  Alltså är de i samhällets ögon otrogna.  Skribenten vi diskuterar anses i våra ögon vara otrogen oavsett om hon lever i ett öppet förhållande eller ej.

Om vänner , bekanta och familj inte vet att de ligger med andra hur ska de då kunna klassa dem som otrogna?

De som ligger med andra med sin partners medgivande är ju relativt få jämfört med de som gör det utan sin partners medgivande så då är det ju kanske inte så konstigt om allmänheten tror att personer som ligger med andra är otrogna, folk utgår ju oftast ifrån det som är vanligast och inte undantagen.

Möjligen är det så DU ser skribenten , personligen gör jag STOR skillnad mellan öppna relationer och otrohet, de är två helt skilda saker och jag tror faktisk att det är så de allra flesta resonerar OM man vet om att är en öppen relation dvs. Folk kan ju inte läsa andras tankar. 
    Med dåliga relationer menar jag relationer som inte håller under längre tid. 
    Som jag ser det är relationerna i första hand för barnens skull. Vuxna måste kunna hålla ihop en relation fastän de har problem sinsemellan. Det här med att barnen ska fara illa om föräldrarna inte alltid är överens är en myt. Det är så dessa små lär sig att lita på att man kan vara oense men ändå älska och respektera varandra.

Jag tycker du har en väldigt skev syn på relationer.

Jag tycker att relationer har man både för sin egen och sina barns skull och inte som nån slags plikt där det kvittar om man älskar och respekterar varandra eller hur man behandlar varandra och ska hålla ihop till varje pris oavsett hur barnen mår av det. Det känns mer som att använda barnen som ursäkt för sin egen feghet.

Jag tror dessutom att barn lär sig av sina föräldrars relationer och tar med sig det i sina egna relationer som vuxna och barn som växer upp i döda relationer där föräldrarna antingen ignorerar varandra eller behandlar varandra som skit tenderar att göra likadant i sina egna relationer. Så man gör ju inte dem en tjänst genom att hålla ihop till varje pris utan snarare riskerar att ha sönder deras psyken och egna framtida relationer och nej det är ingen myt det är fakta. 

Ingen har sagt att man måste vara överens om allt och ja att hantera konflikter är en del i mognadsprocessen men att inte vara överens om allt är ju inte riktigt samma sak som att vara kvar i döda relationer för barnens skull, och definitivt inte samma sak som svek, lögner och manipulation eller hur?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:48:45 följande:
    Alla är inte så modiga.
    Och feghet är då en giltig ursäkt för att svika, ljuga och manipulera?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:48:45 följande:
    Alla är inte så modiga.
    Men man är modig nog att ligga med andra? Sluta bara.
  • Tyra myra
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 16:16:55 följande:
    Och feghet är då en giltig ursäkt för att svika, ljuga och manipulera?
    Det är ingen ursäkt utan ett faktum
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?