Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:46:17 följande:
Vi har väl inte diskuterat, lögnare, svikare eller manipulatörer, dessa kan ju sabba förhållanden helt utan att vara otrogna.
Och du menar alltså att en person som sviker, ljuger och manipulerar sin partner genom att vara otrogen inte är en svikare, lögnare och manipulatör?
Ja det finns svikare, lögnare och manipulatörer i många sammanhang men just DENNA tråda handlar ju trotts allt om otrohet, eller hur?
Skillnaden mellan otrohet och öppna förhållanden är att har man ett öppet förhållande har man kommit överens om att en eller båda parter är fria att ha sexuella förhållanden med andra. Detta är inget man berättar för vänner och bekanta eller familj. Alltså är de i samhällets ögon otrogna. Skribenten vi diskuterar anses i våra ögon vara otrogen oavsett om hon lever i ett öppet förhållande eller ej.
Om vänner , bekanta och familj inte vet att de ligger med andra hur ska de då kunna klassa dem som otrogna?
De som ligger med andra med sin partners medgivande är ju relativt få jämfört med de som gör det utan sin partners medgivande så då är det ju kanske inte så konstigt om allmänheten tror att personer som ligger med andra är otrogna, folk utgår ju oftast ifrån det som är vanligast och inte undantagen.
Möjligen är det så DU ser skribenten , personligen gör jag STOR skillnad mellan öppna relationer och otrohet, de är två helt skilda saker och jag tror faktisk att det är så de allra flesta resonerar OM man vet om att är en öppen relation dvs. Folk kan ju inte läsa andras tankar.
Med dåliga relationer menar jag relationer som inte håller under längre tid.
Som jag ser det är relationerna i första hand för barnens skull. Vuxna måste kunna hålla ihop en relation fastän de har problem sinsemellan. Det här med att barnen ska fara illa om föräldrarna inte alltid är överens är en myt. Det är så dessa små lär sig att lita på att man kan vara oense men ändå älska och respektera varandra.
Jag tycker du har en väldigt skev syn på relationer.
Jag tycker att relationer har man både för sin egen och sina barns skull och inte som nån slags plikt där det kvittar om man älskar och respekterar varandra eller hur man behandlar varandra och ska hålla ihop till varje pris oavsett hur barnen mår av det. Det känns mer som att använda barnen som ursäkt för sin egen feghet.
Jag tror dessutom att barn lär sig av sina föräldrars relationer och tar med sig det i sina egna relationer som vuxna och barn som växer upp i döda relationer där föräldrarna antingen ignorerar varandra eller behandlar varandra som skit tenderar att göra likadant i sina egna relationer. Så man gör ju inte dem en tjänst genom att hålla ihop till varje pris utan snarare riskerar att ha sönder deras psyken och egna framtida relationer och nej det är ingen myt det är fakta.
Ingen har sagt att man måste vara överens om allt och ja att hantera konflikter är en del i mognadsprocessen men att inte vara överens om allt är ju inte riktigt samma sak som att vara kvar i döda relationer för barnens skull, och definitivt inte samma sak som svek, lögner och manipulation eller hur?