• Anonym (Frida)

Jag blir gaslightad

min man gaslightar mig varje dag på ett eller annat sätt. Jag har inte tappat förståndet och jag ser tydligt vad som händer. Hur hanterar man någon som gadlightar en? Har ni några andra tips än att skrika skilsmässa och separation? Hur kan man hantera sånt här? Jag försöker googla men alla svar känns otydliga 

• Svar på tråden Jag blir gaslightad
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Frida) skrev 2023-08-28 21:58:58 följande:

Jag vet inte. Jag vill inte lämna äktenskapet, samtidigt som jag känner att han omöjligt kan ha någon ens uns av välvilja mot mig när han gör såhär. Han har vid flera tillfällen erkänt att han gör det, men nästa gång jag nämner att han erkänt det så har det AAAALDRIG hänt

Har du gjort en lista över för och nackdelar med förhållandet? vad är det som gör det värt att stå ut med att bli behandlad så illa?
    Är det andra typer av psykiskt våld inblandat också?
    Har ni inte fått några råd under de månader ni gått i terapi?
    Skriv ner med honom när det gäller såna saker han sagt, få honom att skriva ner. Blir svårare att förneka då.
  • Anonym (lotta)
    Anonym (Frida) skrev 2023-08-28 21:41:22 följande:
    Jag blir gaslightad

min man gaslightar mig varje dag på ett eller annat sätt. Jag har inte tappat förståndet och jag ser tydligt vad som händer. Hur hanterar man någon som gadlightar en? Har ni några andra tips än att skrika skilsmässa och separation? Hur kan man hantera sånt här? Jag försöker googla men alla svar känns otydliga 

Förlåt men kan du utveckla på vilket sätt du blir gaslightad med några enkla exempel?
  • Anonym (lotta)
    Anonym (Frida) skrev 2023-08-28 22:37:30 följande:
    Han ljuger om saker, säger att saker han sagt eller gjort aldrig har hänt. Att jag inbillar mig saker, måste ha drömt eller att någon annan måste ha gjort det. Han ljuger om saker som är viktiga, men också saker som helt saknar betydelse. Ibland har han erkänt att han gör vissa saker för att jävlas, men sen när jag konfronterar honom me det (kan ha gått 10 min) så har han aldrig sagt det säger han. Så här är det dagligen nu sedan 5-6 månader tillbaka. kanske sporadiskt innan också, men absolut inte såhär. 

Men vad är syftet med att man gör så här?? Är det för att vara elak?

Förlåt om jag är oförstående men fattar verkligen inte. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (lotta) skrev 2023-08-28 22:43:51 följande:

Men vad är syftet med att man gör så här?? Är det för att vara elak?

Förlåt om jag är oförstående men fattar verkligen inte. 

Jag önskar jag visste. Enligt Google är det mest en härskarteknik som narcissistiska personer använder sig av för att skapa förvirring, man ska sluta lite på sig själv helt enkelt. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-28 22:40:46 följande:
    Har du gjort en lista över för och nackdelar med förhållandet? vad är det som gör det värt att stå ut med att bli behandlad så illa?
    Är det andra typer av psykiskt våld inblandat också?
    Har ni inte fått några råd under de månader ni gått i terapi?
    Skriv ner med honom när det gäller såna saker han sagt, få honom att skriva ner. Blir svårare att förneka då.

Jag har inte gjort en lista, den skulle bli så övervägande negativ just nu att ingen (inte ens jag själv) skulle kunna förstå varför jag stannade. Kanske är det vetskapen om att han inte alltid varit sådär. Visst har han gjort jävligt många misstag genom åren men många har han kunnat stå för, bebis ursäkt för, så även jag. Men det här. Jag vet inte vad det är eller vad det kommer ifrån. 

Han skulle kunna ljuga om att han inte tagit sista kakan när han står med kakan i handen, på den nivån är det. Och hos familjerådgivaren är han som sagt en helt annan person. Gör sig märkvärdigare än vad han är, gsslightar även där borta, försöker ifrågasätta terapeuten och vara smartare och klokare. 

• Anonym (Frida)

Bett om ursäkt för ska det stå, inte bebis 

• Anonym (f)

Det är ingen som förstår varför du stannar ändå

• Anonym (lotta)
    Anonym (Frida) skrev 2023-08-28 22:48:34 följande:
    Jag önskar jag visste. Enligt Google är det mest en härskarteknik som narcissistiska personer använder sig av för att skapa förvirring, man ska sluta lite på sig själv helt enkelt. 
    Jag har haft en chef som sagt saker till mig som t.ex att jag skulle få ta komp en dag osv och när jag sen påpekat att han lovat något så har han blånekat. Jag har tänkt att han har mycket i huvudet men det hände så många gånger att jag kände mig så lurad.
    Det är ju att luras då med enkla förklaringar. 
    Antingen är man helt bortkopplad när man pratar med någon så man inte vet vad man säger eller så är man ju jäklig elak.
    Kan du spela in honom någon gång när du vet att han säger något som han kommer förneka sen?
    T.ex så kan du ju låtsas spela in något annat typ filma en blomma eller nåt och samitdig prata med honom och fråga honom något som du tror han sen kommer förneka. Sen kan du spela upp det för honom, och då också inet avslöja dig. "Det sa du när jag höll på med blommorna, vänta! Jag tror tilll och med att det kom med på filmen! "
  • Tow2Mater

Prova vägra tjafsa, för att ha kontroll över situationen. Säg 'det verkar som vi minns saker olika, och jag vill inte tjafsa om det'. Byt sen ämne eller lämna rummet. Gör detta om och om igen varje gång han uppenbart ljuger.

Svar på tråden Jag blir gaslightad