Anonym (Frida) skrev 2023-08-29 10:13:38 följande:
Hans minne har också det försämrats genom åren. I början lite sådär charmigt glömsk, idag totalt omöjligt. Både jag och barnen får upprepa saker konstant, ibland besvara Samma fråga flera gånger inom loppet av 1-2 timmar. Han kan fråga vilken mataffär vi skulle till 3 gånger på 20 minuter och sen ändå köra till fel affär när vi väl sitter i bilen.
Jag har sagt att jag börjar bli orolig, han erkänner själv att han minne är extremt dåligt, slänger ur sig någon kommentar om att han kanske borde ha kollat det men äsch, han klarar ju av jobbet. Typ så.
men när han blir upprörd eller elak så är det minsann aldrig fel på minnet. Och jag kan som sagt inte längre säga om han gör som han gör för att han är glömsk eller för att han är elak. För elak är han, utan att det är relaterat till något han glömt.
Detta låter som en personlighetsförändring han borde undersökas för, särskilt om det har kommit plötsligt. Men det är ju svårt att tvinga honom.
En partner som i många år har varit snäll och vettig, eller i alla fall helt ok, blir inte plötsligt så där utan anledning. Något har hänt. Det finns hjärnskador och andra sjukdomar som kan leda till den typen av personlighetsförändringar. Både minnesproblem, förnekelse och elakhet. Det är vanligt att det kommer smygande och sedan eskalerar. De närmaste känner inte igen personen.
Att detta eventuellt beror på något han inte kan hjälpa, betyder givetvis inte att du ska acceptera situationen. Jag vet inte hur du ska få honom dit, men han borde verkligen utredas. Annars har du kanske inget annat val än att lämna, för både din och barnens skull.