• Anonym (Frida)

Jag blir gaslightad

min man gaslightar mig varje dag på ett eller annat sätt. Jag har inte tappat förståndet och jag ser tydligt vad som händer. Hur hanterar man någon som gadlightar en? Har ni några andra tips än att skrika skilsmässa och separation? Hur kan man hantera sånt här? Jag försöker googla men alla svar känns otydliga 

• Svar på tråden Jag blir gaslightad
  • Anonym (Lis)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 07:52:18 följande:

Om ni har gått hos familjeterapeut utan att det blivit bättre finns det nog tyvärr inget hopp, så jag håller med dem som tycker att du ska lämna.

Sen har jag svårt att förstå hur du kunde skaffa ett tredje barn med honom. Om barnet är en bebis måste väl hans beteende funnits där innan barnet blev till.

När man ser tillbaka i efterhand är det alltid lätt att säga att man borde märkt nåt borde tänkt på det. Men tyvärr blir det väldigt normaliserat. Människor med narcissistiska drag är ju dessutom ofta väldigt sociala och roliga också, och ofta bra på att få dig att känna dig fantastisk, utvald och speciell, samtidigt som de börjar få dig att tvivla på dig själv och då betyder deras bekräftelse ännu mer.

(skuldbeläggning av offer av psykiskt våld är nåt vi kan hålla oss ifrån)

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 08:02:29 följande:

När man ser tillbaka i efterhand är det alltid lätt att säga att man borde märkt nåt borde tänkt på det. Men tyvärr blir det väldigt normaliserat. Människor med narcissistiska drag är ju dessutom ofta väldigt sociala och roliga också, och ofta bra på att få dig att känna dig fantastisk, utvald och speciell, samtidigt som de börjar få dig att tvivla på dig själv och då betyder deras bekräftelse ännu mer.

Men det är väl bra om kvinnor och män funderar på vem de skaffar barn med? Fler och fler diagnoser finner man ju nu har åtminstone delvis ärftlig bakgrund, då riskerar man ju att även barnen får olika diagnoser och personlighetsstörningar. 
  • Anonym (Lis)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-29 08:45:36 följande:
    Men det är väl bra om kvinnor och män funderar på vem de skaffar barn med? Fler och fler diagnoser finner man ju nu har åtminstone delvis ärftlig bakgrund, då riskerar man ju att även barnen får olika diagnoser och personlighetsstörningar. 
    Du förstår nog själv skillnaden på att på förhand säga till nån att en person kanske inte är rätt och att i efterhand när det visat sig att en person inte är den man tror lägga ytterligare tyngd på den personen som redan mår dåligt av att ha upptäckt dessa drag hos sin partner...
  • Anonym (förstår ej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 08:02:29 följande:

Det är självklart inte ts fel att hon utsätts för psykiskt våld, men att skaffa barn i en sån situation är däremot ett aktivt val som måste kunna ifrågasättas.
  • Anonym (förstår ej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 08:55:52 följande:
    Du förstår nog själv skillnaden på att på förhand säga till nån att en person kanske inte är rätt och att i efterhand när det visat sig att en person inte är den man tror lägga ytterligare tyngd på den personen som redan mår dåligt av att ha upptäckt dessa drag hos sin partner...
    Men eftersom barnet är en bebis och ts gått i terapi för problemen ganska länge var hon troligen medveten om mannens beteende innan barnet blev till.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (tryck till honom) skrev 2023-08-29 07:30:40 följande:
    Om jag var du skulle jag tala om för honom att jag är mycket oroad. Eftersom han säger saker som inte hör ihop, han inte minns, och sen visar det sig tydligt som i exemplet ovan. Jag skulle säga att jag vill att han kontaktar vården för att kolla så att han inte har begynnande demens eller börjar få schizofrena drag/psykos, så att han inte kan skilja på vad som är verkligt och inte (det sista vet jag en person som hade, hen var helt omöjlig att prata med tills vården fick ordning på medicinering) 

Han kommer så klart slå ifrån sig men då kontrar du med "ja men vad ÄR det då - för något är det. Det sker dagligen, du har "aldrig" någon aning om vad jag menar - antingen är du sjuk på riktigt eller så är du bara taskig med flit - vilket är mest troligt?"
    Det här var faktiskt en av de bästa förslagen hittills. jag har nog aldrig tänkt på att ifrågasätta hans beteende på just det där sättet. Jag ska använda det. Tack!
  • Anonym (Frida)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 08:59:19 följande:
    Men eftersom barnet är en bebis och ts gått i terapi för problemen ganska länge var hon troligen medveten om mannens beteende innan barnet blev till.
    Fel. Bebis är bebis, inte nyfödd. Hans beteende började för 5-6 månader sedan i samband med förlossningen. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 08:57:19 följande:
    Det är självklart inte ts fel att hon utsätts för psykiskt våld, men att skaffa barn i en sån situation är däremot ett aktivt val som måste kunna ifrågasättas.
    Om man känner till det innan man skaffar barn ja då kan man ha den diskussionen då, men att komma i efterhand och säga det borde du ha tänkt på tidigare är ju inte särskilt konstruktivt och hjälpande utan bara skuldbeläggande.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (förstår ej) skrev 2023-08-29 08:57:19 följande:
    Du har missförstått. Hans beteende har ändrats senaste månaderna. Vi har aldrig haft det här problemet innan, mer än någon vit lögn om att han kanske gick från kontoret lite senare än vad han sa att han skulle. Som alla kläcker ur sig ibland. det här är något helt snnat
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 07:53:32 följande:

Har du testat grey rock-metoden?
    Nu var ditt exempel iofs mer att det var du som frågar ut honom och han då ljuger, och i det fallen kanske den inte funkar. men går ju att testa även där. Framför allt är det ju när han försöker provocera, börjar med sitt crazy making som du ska låta bli att bli provocerad, svar typ ok och visst och inte gå med honom in i ett gräl.

Tack för ditt förslag! Jag ska kolla närmare på vad grey rock innebär! 
Svar på tråden Jag blir gaslightad