• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (r)

Du kommer inte åt kontot men du har inget konto i den banken utan ett lån, som är på autogiro men du glömde betala? Förvirrad

• Anonym (Fråga)

Hur kommer det sig att de inte skickat till inkasso Och hur kan du inte fått mejl eller brev om detta upprepande? 

enligt lag får de inte bara skicka hej vilt till kronof. 

sen då, varför kräver de hela summan? vad är det ens för lånegivare? 

• Anonym (Nina)

Om man missar en betalning på 1200 så kan det komma upp i större summa pga förseningsavgifter/påminnelseavgifter och avgift för Kronofogden.
    Du får kontakta banken där du har lånet och be dem om en avbetalningsplan.
    Viktigt är att du snarast skickar tillbaka svar till Kronofogden, du har 10 dagar på dig.   

• Aniiee

Det känns som att det är en hel del här som inte går ihop. Få se om jag får ihop det. 

Du hade skulder. 
    Du tog ett lån, i en bank som inte var din vanliga, för att betala av de skulderna. 
    Det lånet betalas tillbaka, till banken där du tog det, på auto-giro (vilket skulle betyda att du faktiskt inte betalat skulderna)
    Den här månaden försökte auto-girot dra dubbelt så mycket som vanligt (förmodligen pga årliga avgifter) 
    Detta misslyckades av okänd anledning
    Banken skickar denna misslyckade auto-giro betalning direkt till kronofogden (vilket säger mig att detta inte är en bank som TS lånat ifrån utan en kreditgivare som har visst bankväsende som Svea, Intrum el dyl)
    När TS får brev från Kronofogden om att hon har 10 dagar att betala får hon sån total panik att hon säger upp lånet, vilket skickar hela rasket till Kronofogden.

Säkert många fel men det är vad jag lyckas utläsa i tråden. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sunflora
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 20:31:52 följande:

Hur kommer det sig att de inte skickat till inkasso Och hur kan du inte fått mejl eller brev om detta upprepande? 

Alla bolag skickar inte till inkasso och inkassobolag är inte intresserade av att köpa alla räkningar. Det räcker med att räkningen förfallit för att företaget ska kunna skicka till Kronofogden de är inte skyldiga att skicka en påminnelse även om en absolut majoritet gör det.
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (r) skrev 2023-09-19 20:30:50 följande:

Du kommer inte åt kontot men du har inget konto i den banken utan ett lån, som är på autogiro men du glömde betala? Förvirrad

Jag har haft enbart lån hos en bank och då har man varken  konto eller bankdosa. Lånet betalades via autogiro från min huvudbank där jag hade mina konton och lönen gick in. Det var bökigt eftersom jag måste ringa till "lånenanken" om jag ville kolla hur mycket som var kvar. Då identifierade jag mig med bank-id. 
  • Anonym (r)
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-19 20:49:27 följande:
    Jag har haft enbart lån hos en bank och då har man varken  konto eller bankdosa. Lånet betalades via autogiro från min huvudbank där jag hade mina konton och lönen gick in. Det var bökigt eftersom jag måste ringa till "lånenanken" om jag ville kolla hur mycket som var kvar. Då identifierade jag mig med bank-id. 
    Den biten var jag inte fundersam över. Mer över att TS säger sig missat en räkning som ska gå på autogiro?
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (r) skrev 2023-09-19 20:53:23 följande:
    Den biten var jag inte fundersam över. Mer över att TS säger sig missat en räkning som ska gå på autogiro?
    Ja då skulle jag inte kalla dem missad utan det låter mer som att det saknades pengar på kontot. Ett autogiro är ju väntat och regelbundet. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 20:31:52 följande:

Enligt vilken lag?
    Vem som helst får ansöka hos kronofogden, både företag och privatpersoner. 
    Det räcker med att man själv anser att någon har en skuld.  Finns inga lagar för när man får skicka någon till kronofogden.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Nina) skrev 2023-09-19 21:16:45 följande:
    Enligt vilken lag?
    Vem som helst får ansöka hos kronofogden, både företag och privatpersoner. 
    Det räcker med att man själv anser att någon har en skuld.  Finns inga lagar för när man får skicka någon till kronofogden.

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Svar på tråden Kronofogden