• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (r)

Från att inte ha pengar på kontot så att lånet kan dras till att några dagar senare ha ett större belopp så hela skulden kan betalas?

förvirrande tråd

• Anonym (Fråga)

Tycker ändå ni är lite märkliga med svaren? 

så om du har en kredit på 30 000:- och betalar in minsta beloppet om inte mer varje månad så kan de ändå vara jävliga och skicka hela beloppet till kronofogden? Känns inte rimligt. Nu utgår vi från att man sköter sin betalning 

• Anonym (E.)
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 17:21:17 följande:
    Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
    I teorin, men det har inte polismyndigheten tid med i dag (om det inte handlar om enorma skatteskulder eller liknande skulder till Staten, och då menar jag skulder på flera miljoner kr minst).

Jag råkar veta, att i alla fall i Stockholm är det så illa, att kronofogdemyndighetens delgivningsman gör ETT försök. Är den som ska delges inte hemma då (eller inte öppnar dörren), så får borgenären försöka delge personen själv. Detta är ett stort problem, eftersom man kanske inte vågar det - man kan ju bli nedslagen! Till och med personer som ska kräva in ett skadestånd från den som har misshandlat dem, och som denne inte betalt, får höra att de får delge personen själva! Död Så folk ger upp om att få tillbaka sina pengar, tyvärr. 

Förr var kronofogdens delgivningsmän kreativa, när det gällde att ta reda på var den som skulle delges höll till, och att lurpassa på denne. Men det görs i princip inte längre. De ringer på dörren en gång, och öppnar personen inte då så gör de inget mer. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-20 19:24:44 följande:

så om du har en kredit på 30 000:- och betalar in minsta beloppet om inte mer varje månad så kan de ändå vara jävliga och skicka hela beloppet till kronofogden? Känns inte rimligt. Nu utgår vi från att man sköter sin betalning 

Inte om kunden sköter det, VARJE månad. Men om det står i avtalet - som kunden har skrivit under - att vid försenad betalning förfaller hela skulden till omedelbar betalning... så kan de såklart det. 
  • Anonym (Dissy)

En tanke bara, vet inte om detta är rätt eller inte.

Men om delgivningen skickas till Kivra och man öppnar med Bank-ID, borde inte det vara bevis på att man tagit emot delgivningen? 

• Anonym (Paniken)
    Anonym (r) skrev 2023-09-20 18:16:05 följande:

Från att inte ha pengar på kontot så att lånet kan dras till att några dagar senare ha ett större belopp så hela skulden kan betalas?

förvirrande tråd

Jag har ingen anmärkning så jag tog ett lån (med bättre ränta) för att kunna lösa det lån som gått till kronofogden.
  • Anonym (Paniken)
    Aniiee skrev 2023-09-20 18:07:12 följande:
    Nej, nej, nej. Dåligt tips. Delgivning ska ALLTID skrivas på, annars finns det risk att du får en påhälsning från polisen. 
    Det var vad banken sa till mig. Får ringa och dubbelkolla imorgon. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-20 19:40:28 följande:
    I teorin, men det har inte polismyndigheten tid med i dag (om det inte handlar om enorma skatteskulder eller liknande skulder till Staten, och då menar jag skulder på flera miljoner kr minst).

Förr var kronofogdens delgivningsmän kreativa, när det gällde att ta reda på var den som skulle delges höll till, och att lurpassa på denne. Men det görs i princip inte längre. De ringer på dörren en gång, och öppnar personen inte då så gör de inget mer. 
    Jag "råkar veta" att det gör de visst. Polisen överlämnade en delgivning till mig som gällde en månads elräkning. Inga miljoner där, det var inte ens över 2000 kr. Det var 15 år sedan och när allt skickades som brev. Min son blev ganska rädd och ringde mig på jobbet,  mamma polisen är här och söker dig! 

Jag har i nutid fått besök av KF två ggr som sökte en person vars senast kända adress var min nuvarande. 
  • Anonym (Stämmer)

Nej givetvis inte om du sköter betalning. 
    Påminnelser börjar  försvinna mer och mer,  förr kunde man få en iaf. I mitt hyreskontrakt står att en missad hyra går direkt till ett inkassobolag. Hv håller inte på och kräver in skulder eller skickar påminnelse. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 21:34:19 följande:
    Jag "råkar veta" att det gör de visst. Polisen överlämnade en delgivning till mig som gällde en månads elräkning. Inga miljoner där, det var inte ens över 2000 kr. Det var 15 år sedan och när allt skickades som brev. Min son blev ganska rädd och ringde mig på jobbet,  mamma polisen är här och söker dig! 

Jag har i nutid fått besök av KF två ggr som sökte en person vars senast kända adress var min nuvarande. 
    Summan spelade nog inte så stor roll utan kanske mer om arten av skulden, elräkning=risk för avstängning.
    Förr brukade även socialtjänsten i ganska stor omfattning åka och knacka på de barnfamiljer som hade elskuld eller låg efter med hyran...för att förhindra elavstängning och vräkning.

Kronofogden kan absolut hem eller åka ut och leta. Vet flera klienter som även har fått påhälsning på jobbet för att de inte skrivit på delgivning....
  • elmadumle
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 17:21:17 följande:
    Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
    Nej, först skickar kf en påminnelse om att skriva på, när du skrivit på har du 10 dagar på dig att betala. Skriver du inte under påminnelsen kommer en delgivningsman hem till dig och söker dig för delgivning, först efter dessa steg kommer ev polisen.
  • Anonym (Stämmer)
    elmadumle skrev 2023-09-20 22:41:34 följande:
    Nej, först skickar kf en påminnelse om att skriva på, när du skrivit på har du 10 dagar på dig att betala. Skriver du inte under påminnelsen kommer en delgivningsman hem till dig och söker dig för delgivning, först efter dessa steg kommer ev polisen.
    Ok. Då gjorde KF fel då som inte skickade hem en delgivningsman när kvittot inte kom in utan anlitade polis direkt. Vad bra att du vet hur det gick till.
  • Anonym (Stämmer)
    elmadumle skrev 2023-09-20 22:41:34 följande:
    Tack för info om att  polis eventuellt stod i min hall. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 20:31:52 följande:

Hur kommer det sig att de inte skickat till inkasso Och hur kan du inte fått mejl eller brev om detta upprepande? 

enligt lag får de inte bara skicka hej vilt till kronof. 

sen då, varför kräver de hela summan? vad är det ens för lånegivare? 

Jo, de får skicka till kronofogde direkt utan att ha skickat till ett inkassoföretag. Vanligt att bankerna gör detta. 

Om lånet är uppsagt så krävs självklart hela summan tillbaka. Vanligg det också. 

Och nej, det finns ingen lag som förbjuder att man skickar direkt till kronofogden. 
  • EpicF
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 21:24:23 följande:

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Ja, om du missar en betalning. Antigen via en faktura/räkning (papper eller e-faktura) eller via autogiro. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-09-20 14:23:55 följande:
    Hur skulle du kunna betala till banken, du har ju inget konto?

Ring inkassoavdelningen och prata med dem nu.
    Ts har ett kontonr som hon betalar till och ett OCR-nr som förmodligen är samma hela tiden...

Man behöver inget konto för att betala tillbaka lånet till den bank man är lånekund till. 
  • EpicF

Om man inte betalar månadsavgiften som man ska. Då kan ex banken som lånat ut pengar säga upp hela lånet och skicka skulden till kfm. 

Det händer dock inte om man sköter sin betalningsavtal. Något ts inte har gjort. 
  • Hugge47
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 22:55:22 följande:
    Tack för info om att  polis eventuellt stod i min hall. 
    Vet inte hur polisen jobbade då, men i dagsläget så kommer troligtvis en civilanställd från polisen. 

polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (Paniken)
    EpicF skrev 2023-09-20 23:20:34 följande:
    Om man inte betalar månadsavgiften som man ska. Då kan ex banken som lånat ut pengar säga upp hela lånet och skicka skulden till kfm. 

Det händer dock inte om man sköter sin betalningsavtal. Något ts inte har gjort. 

Precis, jag skötte inte den betalningen på grund av slarv. Jag hade inte tillräckligt med pengar på just det kontot där pengarna skulle dras ifrån.

Jag fick ett brev från banken där jag trodde det var ett meddelande om att pengarna dras. Vilket innebar att jag inte öppnade det. Trodde mig veta vad som stod i brevet. Har fått ett sådant varje månad.

Mitt fel att jag inte säkerställde att pengarna fanns på kontot. En dyrköpt läxa som gör mig mer noggrann i framtiden. Jag skyller inte på någon annan än mig själv. 

• EpicF
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-21 14:59:40 följande:

Precis, jag skötte inte den betalningen på grund av slarv. Jag hade inte tillräckligt med pengar på just det kontot där pengarna skulle dras ifrån.

Jag fick ett brev från banken där jag trodde det var ett meddelande om att pengarna dras. Vilket innebar att jag inte öppnade det. Trodde mig veta vad som stod i brevet. Har fått ett sådant varje månad.

Mitt fel att jag inte säkerställde att pengarna fanns på kontot. En dyrköpt läxa som gör mig mer noggrann i framtiden. Jag skyller inte på någon annan än mig själv. 

Det är bra att du har lärt på ditt misstag. Alla kak göra misstag och missa betalningar, men det viktiga är att man lär sig av och inte gör samma sak igen. 
Svar på tråden Kronofogden