• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-20 09:22:49 följande:
    Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.
    Inte till exempel SE-banken. Det var krångligt och kändes lite gammaldags. Men de var alltid trevliga när jag ringde för att kolla hur mycket som var kvar på mitt lån. 
    Eftersom jag endast hade lån där fanns inget konto. 
  • Anonym (Paniken)

Ringt banken som inte vill ta tillbaka ärendet hos kronofogden. Jag säger att jag kan lösa in hela lånet hos dem direkt men det säger dem inte går.

• Anonym
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 10:43:06 följande:

Ringt banken som inte vill ta tillbaka ärendet hos kronofogden. Jag säger att jag kan lösa in hela lånet hos dem direkt men det säger dem inte går.

Då har du ju inte så mycket att välja på mer än att betala till KFM.

Och en gång för alla: Hur hamnade du i detta? 
    Fattades pengar på kontot som du hade autogiro kopplat till?
    Har du missat upplysningar om detta? Kostnaden för den här betalningen har väl inte växt till över det dubbla (3000) pga avgifter osv utan att någon försökt hinta om detta?
  • Anonym (Hedvig)

Eftersom du tycks ha pengar att betala skulden så gör du det till Kronofogden

• Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 10:43:06 följande:

Inte mycket att göra då  med banken.

Ta kontakt med kfm om hur du ska betala.
  • Anonym (Paniken)

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:40:04 följande:

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

Skulle du kunna lösa hela lånet idag?
  • Anonym (Paniken)

På fredag kan jag.

• Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:40:04 följande:

Brevet från Kronofogden.

Ta fram det, och skriv här EXAKT vad det är. Står det "BETALNINGSFÖRELÄGGANDE" eller står det "FASTSTÄLLANDE AV SKULD"?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Paniken)
    Aniiee skrev 2023-09-20 13:48:18 följande:
    Brevet från Kronofogden.

Ta fram det, och skriv här EXAKT vad det är. Står det "BETALNINGSFÖRELÄGGANDE" eller står det "FASTSTÄLLANDE AV SKULD"?
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
Svar på tråden Kronofogden