• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • elmadumle
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 20:31:52 följande:

Hur kommer det sig att de inte skickat till inkasso Och hur kan du inte fått mejl eller brev om detta upprepande? 

enligt lag får de inte bara skicka hej vilt till kronof. 

sen då, varför kräver de hela summan? vad är det ens för lånegivare? 

Jodå de får skicka till kf direkt, ingen är skyldig att varken skicka påminnelse eller till inkasso först, dock gör väl de flesta det. Och självklart kan någon som inte får betalt kräva hela summan direkt. 
  • Anonym
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 20:31:52 följande:

Hur kommer det sig att de inte skickat till inkasso Och hur kan du inte fått mejl eller brev om detta upprepande? 

enligt lag får de inte bara skicka hej vilt till kronof. 

Vad snackar du om, och framförallt varför snackar du när du inte vet vad du snackar om?

Tror du att inkassobolag är någon söt liten instans som man "först skickar till" och om det inte funkar så "skickar man vidare" till KFM? Någon lite lagom påminnelsetjänst?
    Till inkassobolag säljer man sin skuld / faktura och sedan är det bolaget ifråga som äger skulden och rätten att driva in den. 
    Självklart finns det ingen som helst lag som tvingar någon att göra denna affär.

Vill man behålla rätten till hela sin faktura själv men ändå få den betald, får man följaktligen vända sig till KFM eller Kurdiska Röven eller motsvarande.

Lag som tvingar folk att göra affärer med privata, vinstdrivande företag ... Jo jävlar.

Varför häver du ur dig saker på det sättet?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 21:24:23 följande:

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Vem som helst kan när som helst skcika in en fodran och säga att någon inte betalt till KFM, du hittar en blanketten på nätet. Kostar ca 500 kr.

Får man ett sånt brev räcker det att säga "bestrider" till kfm så händer inget om inte den som skickar in ansökan tar det till domstol. Sen får domstolen avgöra om fodran är korrekt eller inte. Är den inte det får den som skickar in stå för alla kostnader.

En bank kan däremot inte hur som helst säga upp ett lån och kräva tillbaka alla pengarna. När det får ske står i låneavtalet. Vanligt om man t ex inte betalar ränta och amorteringar enl avtal.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-19 19:12:58 följande:
    Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

Så du har inte betalt lån enligt avtal? Ja, då kan banken gå till kfm och troligvis säga upp lånet.

Du bör omedlebart kontakta banken och säga att du kan betala in det du är skyldig idag och med det hoppas att du får ha kvar lånet och slipper kfm.

Kontakta banken och se till att du kan betala!
  • Anonym (Paniken)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 21:24:23 följande:

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Ja, det kanske man gör med en god ekonomi och tillgång till bankens konto där privatlånet är. Jag har inte möjlighet att lägga 4400kr/månad exkl ränta.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:04:53 följande:
    Ja, det kanske man gör med en god ekonomi och tillgång till bankens konto där privatlånet är. Jag har inte möjlighet att lägga 4400kr/månad exkl ränta.
    Har du pratat med banken?
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:04:53 följande:
    Jag förstår inte riktigt alla turerna, det är lite rörigt
    Vart kom 4400kr plus ränta ifrån? Innan pratade du om 3000kr och tidigare månadsbelopp på 1200kr

Är det summan som banken vill ha nu som avbetalningsplan eller var det även innan de skickade till KF?

Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.
  • Anonym (Paniken)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-20 09:22:49 följande:
    Jag förstår inte riktigt alla turerna, det är lite rörigt
    Vart kom 4400kr plus ränta ifrån? Innan pratade du om 3000kr och tidigare månadsbelopp på 1200kr

Är det summan som banken vill ha nu som avbetalningsplan eller var det även innan de skickade till KF?

Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.

Det var en som skrev i tråden att man kan betala av 53000kr på ett år. Därav att jag inte har 4400kr över. 

3000kr blev det med extra påslag av avgifter.

Sett att jag inte har någon anmärkning nu så jag ska ta ett lån (med lägre ränta) och lösa in lånet som gick till kronofogden. Ska ringa banken som skickat ärendet till kronofogden strax. 

Har tidigare försökt logga in med BankID på banken som skickat skulden vidare men då har det kommit upp att jag inte har något konto hos dem. Det är en av de stora bankerna.

• Anonym (Stämmer)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:45:38 följande:

Har tidigare försökt logga in med BankID på banken som skickat skulden vidare men då har det kommit upp att jag inte har något konto hos dem. Det är en av de stora bankerna.

Det stämmer ju och du  måste ringa dem. Jag har haft samma hos SE-banken, jag var lånekund och inte kontokund. 
  • Anonym
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:45:38 följande:

Det var en som skrev i tråden att man kan betala av 53000kr på ett år. Därav att jag inte har 4400kr över. 

3000kr blev det med extra påslag av avgifter.

Sett att jag inte har någon anmärkning nu så jag ska ta ett lån (med lägre ränta) och lösa in lånet som gick till kronofogden. Ska ringa banken som skickat ärendet till kronofogden strax. 

Historien är helt obegriplig.
Svar på tråden Kronofogden