• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (Paniken)
    Anonym skrev 2023-09-20 14:48:07 följande:
    MOT att de drar tillbaka?
    Är du, som är den som är skyldig pengar och nu dessutom hos Kronofogden, plötsligt i position att bestämma om och när banken ska få tillbaka pengarna, menar du? 
    Det här är alltså inte som de ber dig snällt.

Gör som Aniiee skriver och skriv på delgivningen och betala banken.

Menar förstås inte att komma med hot. Jag ringde och pratade med bankens inkasso. Jag frågade om det fanns möjlighet att de drar tillbaka ärendet från kronofogden om jag betalar in allt direkt på fredag. 

De gick med på detta och jag ska inte skriva under något från kronofogden sa dem. 

Så ett tips, om någon mot allt förmodan, fuckar upp det är att ringa fordringsägaren direkt och inte skriva under något från kronofogde.

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:52:01 följande:
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
    Du får ingen faktura från kronofogden utan ett betalningsföreläggande, som i princip betyder stark anmodan att betala för att förhindra utslag (dvs fastslagen skuld).
    I föreläggandet framgår hur mycket du ska betala och hur.

Delgivningen handlar enbart om att du meddelar kronofogden att du tagit emot brevet, oavsett innehåll.

Om du betalar hela skulden till kronofogden inom 10 dagar kommer de att meddela banken som i sin tur kommer dra tillbaka föreläggandet. Handläggningen avslutas.

Var inte rädd för att kontakta Kronofogden. Oftast får man ett gott bemötande och de kan svara på många av dina frågor.

Och kom ihåg att det i varje kommun finns en budget och skuldrådgivare som kan ge dig stöd och råd...gratis och hen har tystnadplikt....
  • Anonym
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 15:54:53 följande:

Menar förstås inte att komma med hot. Jag ringde och pratade med bankens inkasso. Jag frågade om det fanns möjlighet att de drar tillbaka ärendet från kronofogden om jag betalar in allt direkt på fredag. 

De gick med på detta och jag ska inte skriva under något från kronofogden sa dem. 

Så ett tips, om någon mot allt förmodan, fuckar upp det är att ringa fordringsägaren direkt och inte skriva under något från kronofogde.

Det låter märkligt att du blir uppmanad att inte skriva på ett delgivningskvitto. Det är nämligen precis vad det låter som: Ett kvitto på att du blivit delgiven. Det har ingenting med skuldens korrekthet eller huruvida ni är överens eller om du tänker betala att göra.
    Om man inte skriver på blir man normalt jagad tills man gör det. 
    Anonym skrev 2023-09-20 16:11:19 följande:
    Det låter märkligt att du blir uppmanad att inte skriva på ett delgivningskvitto. Det är nämligen precis vad det låter som: Ett kvitto på att du blivit delgiven. Det har ingenting med skuldens korrekthet eller huruvida ni är överens eller om du tänker betala att göra.
    Om inte skulden dras tillbaka, då lägger de ju ner all handläggning...

Men ja själva delgivningen är ju inte att man tar ställning till något utan är ju endast att man bekräftar att handlingen mottagen.
  • Anonym (Hedvig)

Vore intressant att veta varför lånet sades upp.

• Anonym (Stämmer)

Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym skrev 2023-09-20 16:11:19 följande:
    Japp, då tar polisen över. 
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 17:21:17 följande:
    Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
    Nja...om skulden betalas direkt och ärendet dras tillbaka så sker ju ingenting även om inte delgivningen inkommer.
    Kronofogden jagar ju inte någon som inte längre har ett föreläggande/skuld hos dem.

Men om en skuld inte betalas och inget kvitto kommer in så kan kronofogden söka en hemma och även på jobbet.
    Vilket de flesta inte tycker är så kul kanske...
  • Aniiee
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-09-20 17:06:14 följande:

Vore intressant att veta varför lånet sades upp.

Som jag uppfattade sa TS  själv upp lånet i vad som verkar varit ren panik. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Nej, nej, nej. Dåligt tips. Delgivning ska ALLTID skrivas på, annars finns det risk att du får en påhälsning från polisen. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Kronofogden