• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:52:01 följande:
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
    Ok. Och vad har du gjort sen du fick delgivningen?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Också, när fick du den?

• Anonym
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:40:04 följande:

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

Det vet nog banken bättre än främlingar som förvägras underlaget som behövs för att svara, men baserat på att du inte klarar av att läsa och besvara frågorna i din egen tråd, får du nog svårt att formulera dig effektivt inför banken.
  • Anonym (Paniken)

Ringt banken och bett dem dra tillbaka ärendet från kronofogde. Pratade med en dam som sa nej, men hon var inte den som hade hand om ärendet egentligen så jag skulle ringa till  inkassoavdelningen på banken. 

Men kan jag säga att jag betalar allt imorgon mot att de drar tillbaka från kronofogden eller kanske ringa imorgon och säga att jag precis redan betalat allt?

• Anonym (Kr)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 14:08:12 följande:

Ringt banken och bett dem dra tillbaka ärendet från kronofogde. Pratade med en dam som sa nej, men hon var inte den som hade hand om ärendet egentligen så jag skulle ringa till  inkassoavdelningen på banken. 

Men kan jag säga att jag betalar allt imorgon mot att de drar tillbaka från kronofogden eller kanske ringa imorgon och säga att jag precis redan betalat allt?

Ring inkassoavdlening och fråga

Säger banken att du ska ringa inkassoavdelningen så ring till inkassoavdelningen

Oavsett vad folk säger kommer inget hända om du inte gör något, öppna kuverten, ringa banken, ringa kfm, gör som de säger!

• Anonym (Hedvig)

Hur skulle du kunna betala till banken, du har ju inget konto?

Ring inkassoavdelningen och prata med dem nu.
  • Anonym (Kr)

Hur har du fått loss 50 000 kr plötsligt?

• Aniiee

Du har ju redan frågat det och de sa nej. Vilket....

Det du ska göra är att skriva på delgivningen från kronofogden och skicka in den. Eller logga in på Kronofogdens hemsida ock göra det snarare, nu i digitaliseringens tidevarv.

Du har då 10 dagar på dig at betala skulden, direkt till banken, innan kronofogden fastställer skulden. Gör du det på Fredag så är saken sedan utagerad. 

Du kan inte ringa till banken och säga "om" och "mot". Det funkar inte så, du kan inte utpressa en bank. Det är klart de inte går med att att dra tillbaka begäran från Kronofogden INNAN du har betalat. 

Bara ta det lite lugnt och gör saker i rätt ordning. 
  • Anonym

MOT att de drar tillbaka?
    Är du, som är den som är skyldig pengar och nu dessutom hos Kronofogden, plötsligt i position att bestämma om och när banken ska få tillbaka pengarna, menar du? 
    Det här är alltså inte som de ber dig snällt.

Gör som Aniiee skriver och skriv på delgivningen och betala banken.
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-09-20 14:23:55 följande:
    Hur skulle du kunna betala till banken, du har ju inget konto?

Ring inkassoavdelningen och prata med dem nu.
    Om man vill lösa lånet i förtid så får man veta vilket konto det skall betalas till och exakt summa. Bankens konto. Inte ens eget för det har man ju  inte som lånekund. Man har enbart ett lånenummer. 
Svar på tråden Kronofogden