Anonym (erfarenheter) skrev 2023-09-28 17:35:09 följande:
Personligen tycker jag att om man ska förlåta någon så behöver man förlåta det personen gjort i dess VERKLIGA format, inte genom att minska ner det till något som man kan förmå sig själv att svälja. Jag menar om man gör om svek till godis så är det ju klart att det kommer vara jättelätt att acceptera men sen kan man ju fråga sig om det är rationellt, realistiskt och verklig förlåtelse.
Fast alla TAR ju inte på en tillfällig otrohetsepisod så allvarligt som du gör. Du kan inte förstå att folk kan tycka OLIKA, utan att de för den skull försöker ljuga för sig själva?
Jag kan t.ex. tänka mig många saker som skulle vara värre än ENSTAKA otrohetsepisoder - till skillnad från om karlsloken skulle ha haft en älskarinna i flera år, som han satt upp i en våning och betalat räkningarna åt, medan barnen och jag fått leva fattigt i tron att han inte tjänar mer. Det senare går såklart inte att förlåta, för det har ju gått ut över ungarna jättemycket.
Först och främst allting mot barnen naturligtvis: sexuella övergrepp, fysisk eller psykisk misshandel - det skulle föranleda omedelbar separation, polisanmälan och en ansökan om ensam vårdnad. Men även ointresse i barnens mående, skolarbete, kamrater, fritidsaktiviteter. Då skulle nog också min kärlek till honom dö med tiden.
Eller ekonomiska bedrägerier. Typ att han har tömt alla våra konton utan att berätta det, och intecknat huset, för att spela bort pengarna eller investera i något osäkert. En sådan människa skulle jag inte våga lita på mer.
...men lite utbyte av kroppsvätskor en blöt kväll, med en kvinna som han inte älskar, utan som bara råkade vara där och ställa upp när han var full och kåt... lika full och kåt hon, kanske... t.ex. på en konferens på Finlandsbåten. Nä. Det skulle jag inte bryta upp en familj för. Ska också säga att jag INTE har varit med om det, så jag behöver inte försöka minska ner något, utan det är så jag känner nu i alla fall.
Jag tror att du behöver gå och prata med någon professionell, för att få perspektiv på det du varit med om.