• Anonym (Kvinna)

Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?

Någon som levt i en längre relation men blivit kär/förälskad i någon annan och sedan valt att stanna kvar i relationen? Hur gick det? Kunde du gå vidare?

Tror du att du blev lyckligare av att stanna kvar? Övervägde du otrohet någonstans på vägen? Övervägde du att lämna relationen?

Tar gärna del av andras erfarenheter! Det är tufft just nu..

• Svar på tråden Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?
  • Anonym (erfarenheter)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-10-09 08:49:02 följande:

Så tacksam att så många valt att dela sina erfarenheter och tankar. 

Jag vill inte splittra familjen. Samtidigt så är jag rädd att jag sätter krokben för min egen lycka. Jag är en person som ofta tar på mig ett stort ansvar och gör det andra förväntar sig av mig. Tidigare erfarenheter gör att jag vet att jag kan dra det för långt, och vilja upprätthålla saker som inte är bra.

Den relation jag lever i idag, har många bra saker. Det är bekvämt. Men ändå så är jag inte lycklig och jag vet inte varför jag inte bara kan vara det... Jag har nog tänkt att det är okej att leva så. Men det blev bara så väldigt mycket svårare då det finns en annan person som får mig att känna så mycket. Något jag aldrig känt förut.

Det beror på att du idealiserar den andra snubben och bygger upp idealiserade rosa fantasi bubblor om hur fantastiskt det hade kunnat vara....  och det finns ju inte en människa i världen som kan mäta sig med såna fantasier och idealiseringar, varken du, din man eller ens superhjälten själv om man skulle se på honom på ett realistiskt sätt.

Så när du säger att du är rädd att du sätter krokben på dig själv så stämmer det väldigt bra för det är ju precis vad du gör när du jämför din verklighet med fantasier och idealiserade rosa bubblor. Det är inte snubben du är kär i, det du är kär i är hur han får dig att känna och alla fina rosa bubblor du blåst upp kring det.
  • Tyra myra
    Anonym (B. Pitt) skrev 2023-10-10 08:43:26 följande:
    Ett annat ord för "idealisera" är väl "ljuga"...det är att ljuga för sig själv.  Man är  kär i kärleken och inte personen. Man vill så gärna blir kär att man aktivt blundar för alla dåliga sidor hos den andra personen och man överdriver de positiva. Man ska tänka extra noga innan man splittrar sin familj, särskilt om det finn barn i bilden. Att idealisera är aldrig bra.
    Håller inte med dig om att idealisera är att ljuga för sig själv eftersom du måste känna till fakta innan du kan säga att det är en lögn.

I det här fallet har du inga fakta eftersom det inte har hänt. Du valde att stanna och vet inte hur ditt liv hade sett ut om du valde den andra/andre.  

Att idealisera är mera att drömma om något bättre.

Man gör sina val utefter de fakta man har för ögonblicket och lägger till de förväntningar man har.  Förväntningarna kan vara mer eller mindre realistiska. 

Som de allra flesta med familj och barn blir barnens väl och ve en av de allra största anledningarna till att man stannar i sin relation.  Att man sen funderar och idealiserar hur livet skulle ha kunnat vara om man följt sitt hjärta är mänskligt.
  • Anonym (Vad vet man?)
    Anonym (Kryptonit) skrev 2023-10-09 11:21:19 följande:

Det finns en person i mitt liv som jag har haft sporadisk kontakt med under 23 års tid nu. Den personen är min kryptonit, min svaghet här i livet. Det finns ingen annan som påverkar mig på samma vis som hen. Nu lever jag i en relation sen 20 år tillbaks och det har inte funnits på kartan att följa de känslorna som hen ger mig. Älskar jag min sambo? Ja, på mitt vis. Hen är en trygghet, hen har varit ett lugn bland stormande känslor. Hen var allt som jag behövde då, när vi träffades. Hen var då den totalt raka motsatsen till kryptoniten som skapade kaos i känslorna och jag ogillar kaos i känslor. 

Nu är kryptoniten singel igen och fantasierna flödar. Skulle det ta slut mellan mig och sambon (eller något annat hända då hen har en odiagnostiserad sjukdom just nu) så skulle jag utan tveka agera på de känslor kryptoniten skapar. Sen att det skulle bli ett helsike att få ihop ett vettigt pussel (om det gick så långt) då kryptoniten har barn och även jag med aktiviteter etc är en annan sak. Men jag skulle göra ett ärligt försök. Nu är jag på en helt annan plats mentalt än för 23 år sedan när vi träffades. Nu skulle jag klara av att hantera känslokaoset.

Känner igen detta. I vårt fall pågick det ända tills en av oss avled. Vi fortsatte ha sporadisk kontakt genom åren.  Man kan inte säga att vi väntade på varandra eftersom ingen av oss var beredda att lämna våra respektive familjer men vi hade ändå denna otroliga samhörighet som gav oss extra styrka i våra liv.
  • Anonym (Kryptonit)
    Anonym (Vad vet man?) skrev 2023-10-10 14:59:08 följande:
    Känner igen detta. I vårt fall pågick det ända tills en av oss avled. Vi fortsatte ha sporadisk kontakt genom åren.  Man kan inte säga att vi väntade på varandra eftersom ingen av oss var beredda att lämna våra respektive familjer men vi hade ändå denna otroliga samhörighet som gav oss extra styrka i våra liv.
    Ja, alltså, kontakten mellan oss kommer nog aldrig att dö, däremot så varierar den i frekvens. Och skulle något ske mellan mig och sambon så skulle jag inte tveka en sekund om även kryptoniten då var singel och villig. Vi känner varandra så pass bra, hen och jag, att det liksom inte handlar om vare sig något idealiserande eller annat. 
  • Anonym (Gift men förälskad i kollega)
    Anonym (B. Pitt) skrev 2023-10-10 08:45:17 följande:
    Självklart glider du ifrån din man, eftersom du satsar på den andra mannen. Istället för att ägna din tid och tankar för din man väljer du den andra mannen.

Jomen, så är det tyvärr.
    Jag har sagt till min man att jag är inte nöjd med vårt äktenskap och allt känns kämpigt.  Han tycker vi ska rida ut stormen då det är kämpigt nu då jag jobbar  mer än halvtid och studerar 50% och är bortrest i studierna vissa veckor men ta examen i vår och då tycker han vi ska ta tag i allt i förhållandet på riktigt .
    Han vet inte om mitt intresse för min kollega.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (erfarenheter) skrev 2023-10-10 12:09:58 följande:
    Det beror på att du idealiserar den andra snubben och bygger upp idealiserade rosa fantasi bubblor om hur fantastiskt det hade kunnat vara....  och det finns ju inte en människa i världen som kan mäta sig med såna fantasier och idealiseringar, varken du, din man eller ens superhjälten själv om man skulle se på honom på ett realistiskt sätt.

Så när du säger att du är rädd att du sätter krokben på dig själv så stämmer det väldigt bra för det är ju precis vad du gör när du jämför din verklighet med fantasier och idealiserade rosa bubblor. Det är inte snubben du är kär i, det du är kär i är hur han får dig att känna och alla fina rosa bubblor du blåst upp kring det.

Ja tänker att du kanske delvis har rätt. Men jag tänker nog att vara kär handlar om vad den andra personen får mig att känna. Sedan är det såklart en sak att jag ju inte levt med honom, inte sett alla hans sidor. Därför blir det ju lätt en idealiserad bild av personen. 

Jag vet inte om jag någonsin kan bli riktigt lycklig i den relation jag lever i. Men samtidigt vet jag inte ens vad som är realistiskt när det gäller lycka eller att älska någon. Jag tänker väl att jag ska rida ut stormen och hoppas att jag kan nöja mig med det jag har..

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-10-10 21:48:32 följande:

Ja tänker att du kanske delvis har rätt. Men jag tänker nog att vara kär handlar om vad den andra personen får mig att känna. Sedan är det såklart en sak att jag ju inte levt med honom, inte sett alla hans sidor. Därför blir det ju lätt en idealiserad bild av personen. 

Jag vet inte om jag någonsin kan bli riktigt lycklig i den relation jag lever i. Men samtidigt vet jag inte ens vad som är realistiskt när det gäller lycka eller att älska någon. Jag tänker väl att jag ska rida ut stormen och hoppas att jag kan nöja mig med det jag har..

Ja, så är det ju. Man kan se att en man inte är någon superhjälte, men ändå älska honom precis som han är. För att han är han, och trots att man kan se rent objektivt att det finns snyggare, charmigare, mer atletiska och mer framgångsrika män i världen... så skulle man inte vilja byta. För ingen av de männen är ju - HAN! Det är en fantastisk känsla! Men naturligtvis väldigt olycklig, om det är så att man råkar vara gift med en annan man...
  • Anonym (Gift men förälskad i kollega)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-10-10 21:48:32 följande:

Kunde varit jag som skrivit det.
    känner som du beskriver i sista delen av inlägget.
    Vet inte om jag vill rida ut stormen eller inte. Känner att skulle han jag fått känslor berätta att han är attraherad av mig kommer jag inte vara tyst utan bekräfta honom och bekänna mina känslor.
    Funderar på om han anar något ochså.
  • Anonym (B. Pitt)

Det som inte varit, som inte hänt är lämnat över till fantasi. Att leva tillsammans med någon är inte samma sak som att träffa någon på jobbet. 

• Anonym (erfarenheter)
    Anonym (Gift men förälskad i kollega) skrev 2023-11-06 07:58:16 följande:
    Kunde varit jag som skrivit det.
    känner som du beskriver i sista delen av inlägget.
    Vet inte om jag vill rida ut stormen eller inte. Känner att skulle han jag fått känslor berätta att han är attraherad av mig kommer jag inte vara tyst utan bekräfta honom och bekänna mina känslor.
    Funderar på om han anar något ochså.
    Ja, undrar om han anar något, din man alltså...och hur får det honom att må? Vilka konsekvenser kommer det få för er relation och er familj?

Du kanske borde fundera mer på din man och din familj än på din kollega?
    Ditt fantiserande och svurmande för kollegan är inte gratis, det har sitt pris och frågan är om du kommer tycka det vart värt det när notan kommer?
Svar på tråden Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?