• Anonym (Kvinna)

Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?

Någon som levt i en längre relation men blivit kär/förälskad i någon annan och sedan valt att stanna kvar i relationen? Hur gick det? Kunde du gå vidare?

Tror du att du blev lyckligare av att stanna kvar? Övervägde du otrohet någonstans på vägen? Övervägde du att lämna relationen?

Tar gärna del av andras erfarenheter! Det är tufft just nu..

• Svar på tråden Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Think think) skrev 2023-09-22 12:34:01 följande:

Det har hänt mig. Blev totalt förälskad i en annan man. Berättade allt för min partner som blev besviken. Jag ville ändå satsa på oss och försöka glömma den andra och vill höll ihop nåt halvår men gled ifrån varandra. Han kände sig så sviken och kunde inte komma över det. Mitt liv största misstag, förlorade en riktigt bra man så tänk dig för. Det kostar mer än det ger. Har inte kommit över honom än och det är snart 5 år sen.

Förstod inte. Ångrar du att du förlorade flirten eller din partner? Vad var det som var misstaget? 
  • Anonym (been there)

Jag tror att det som kvinna är vanligt att bli förälskad i kollegor när man är hyfsat ung och fortfarande har en massa hormoner. Ibland umgås man närmare med kollegan än med mannen hemma och på jobbet visar alla den bästa versionen av sig själv. Inga svärmödrar eller slarv med hushållsarbetet syns där. Under småbarnstiden kämpar man bara för att hålla näsan över vattenytan och hinner inte bekräfta varandra. När vi hade småbarn blev jag djupt förälskad i en kollega men jag agerade inte på det eftersom vi båda var gifta med barn. Jag är tacksam för det idag. Barnen och deras trygghet går först. Sedan tror jag att min man också var förälskad i en annan ett tag, det var väldigt lärorikt för mig, då förstod jag hur mycket jag älskade min man och förstod hur jag själv måste ha framstått. Även det blåste över och nu har vi det bra, barnen är stora nu och vi har tid att umgås på tu man hand, resa själva och så som vi inte kunde under den slitsamma småbarnstiden. Tyvärr skilde sig mannen jag var förälskad i senare, fick jag veta när vi sprang på varandra en gång. Ibland undrar jag om vi hade kunnat ha ett seriöst förhållande men jag tror inte det, han var nog lite av en flirt när man ser tillbaka. Det hade varit synd för familjen att slita upp allting för något som kanske ändå var dödsdömt. Även om han är en underbar person och jag hoppas att han har ett bra förhållande nu.

• Anonym (WCH)
    Anonym (been there) skrev 2023-09-23 08:32:17 följande:

Jag tror att det som kvinna är vanligt att bli förälskad i kollegor när man är hyfsat ung och fortfarande har en massa hormoner. Ibland umgås man närmare med kollegan än med mannen hemma och på jobbet visar alla den bästa versionen av sig själv. 

Jag trodde att en yngre tjej på jobbet var intresserad. Vi jobbade nära varann. Hon hade ingen man hemma, hon var singel. På senaste jobbet så tror jag att en del unga tjejer kollade in mig.
    De flesta här säger att det är sånt som män inbillar sig.
  • Anonym (B. Pitt)
    Anonym (Vad vet man?) skrev 2023-09-22 17:29:58 följande:
    Håller med om mycket du skriver men har tankar och funderingar kring det.  Min erfarenhet är att man ibland av ungdomlig naivitet tror att kärleken kommer automatiskt när man är i en relation. Visste inte ens hur en förälskelse känns. När jag var 25 år, hade jag varit sambo i 7 år, hade hus och jobbade på att bilda familj.  Då blev jag förälskad för första gången och enda gången i mitt liv!

Av feghet och rädsla för vad folk skulle tycka och tänka har jag stannat i min relation som varit trygg och har gett mig 3 underbara barn. Men jag kan ärligt säga att min man och jag är mer vänner än älskande. Jag har varit trogen min man men han har gjort sina snedsprång genom åren, kanske beroende på att vi inte haft något passionerat samliv.

Ibland tänker jag på hur livet skulle ha tett sig om jag gett mig hän den där förälskelsen. Jag har säkert upplevt passionen och kanske hade den utvecklats till kärlek men om jag i längden varit lyckligare kan man ju aldrig veta. 
    Trygghet som man får genom kärlek, går inte ihop med spänning och passion som finns i förälskelse. Min erfarenhet är att passion och spänningen är kortvariga. Man helt enkelt inser så småningom att man idealiserat sin partner och att hen inte alls är så perfekt som man såg hen i början. Man börjar se alla dåliga sidor hos hen och passionen/förälskelse avtar och så småningom försvinner. Tristessen tar över. Så, är man ute bara efter känslan av förälskelse, att bli hög på passion och spänning så kommer man nog aldrig få det hos en och samma person under någon längre tid. Men en förälskelse kan även utvecklas till kärlek men det krävs att man är mogen för det, att man gör ett aktivt val att stanna kvar i förhållandet, att man är ärlig och respekterar varandra och att man vill bygga en framtid tillsammans med den andre. För det krävs att man förstår att livet inte är bara dans på rosor men att man är beredd att lösa alla problem, gråta tillsammans, skratta tillsammans, skaffa barn tillsammans och bilda en sund familj och bli stolta över det. Kärlek är när man även i de svåraste stunderna inte glömmer varför man älskar den andre. Alla vi hamnar då och då i situationer där man frestas av någon annan person, av en tanke "hur skulle det vara om..." men det är inte alla som väljer att agera på det och vara otrogna, för att man förstår att det man har hemma är bättre. Jag menar att det krävs en viss mogenhet för det, det krävs en vis dos av visdom för att förstå och känna kärlek.

Sedan finns det så klart undantag, att man verkligen valde helt fel person att leva med och man inser det, klart och tydligt. Men då ska man vara ärlig och avsluta den relationen innan man går vidare dvs innan man hittar någon annan. Då ska man verkligen ha tänkt igenom allt eftersom konsekvenserna kan bli oerhört stora både för dig, din partner och dina barn (om det finns några).
  • Anonym (been there)
    Anonym (WCH) skrev 2023-09-23 08:37:43 följande:
    Jag trodde att en yngre tjej på jobbet var intresserad. Vi jobbade nära varann. Hon hade ingen man hemma, hon var singel. På senaste jobbet så tror jag att en del unga tjejer kollade in mig.
    De flesta här säger att det är sånt som män inbillar sig.
    Det låter väldigt kategoriskt. Omöjligt att veta hur det var i just ditt fall men är man heterosexuell kan man självklart få känslor för folk av motsatt kön. Därmed är det inte garanterat. Det är inte ofta jag har blivit förälskad på riktigt, bara en handfull gånger.
  • Anonym (Manga)
    Anonym (B. Pitt) skrev 2023-09-22 16:18:58 följande:

Många blandar ihop förälskelse och kärlek men det är två olika saker. Vi behöver inte påpeka att det är ok att vara otrogen men det måste göras pga. alla egoister som tror något annat. Jag hävdar att man kan bli förälskad i vilken idiot som helst, tex: pga. komplimanger, pga. någon slags spänning, pga. uppmärksamhet, osv. En sådan förälskelse går snabbt över och utvecklas inte vidare till kärlek. Kärlek är ett val, när man väljer att stanna kvar trots att det ibland är jobbigt, trots att hen ibland är inte på bästa humör, trots att hen är inte alltid din drömpartner, men du vet att du kan lita på hen, du vet att hen är din bästa vän, du vet att hen är bästa förälder till dina barn och hen älskar dig. 

Otrogna personer bevisar genom otrohet att de inte är en person att lita på. Är de otrogna mot sin nuvarande partner så kommer de med största sannolikhet att vara otrogna även mot dig. De som är kapabla att ljuga, gå bakom ryggen på sin partner och förstöra sin familj bara för att få känna lite spänning är inte värda att satsa på.

Nej, kärlek är inte ett val. Man kan inte påverka hur man känner. Tro mig, jag försökte aktivt i ett år att älska mitt ex för jag kände förtvivlan att känslorna försvann- jag ville ju vara med honom. Men det gick inte. Jag bröt. Vi var
     förtvivlade båda två.

Idag är vi båda lyckligt gifta i långa relationer vardera. Kärleken har efter 15 år inte slocknar för mig till min man. 

Det är så mycket som spelar in under långa loppet. Det handlar om att vara rätt för varandra- inte att välja en kärlek.

Sen är det skillnad på kärlek och förälskelse.
    MEN hur ska TS veta vilken av männen som är den  rätte för henne? Den som hon fortfarande kommer älska om 15år? Där ligger problemet.

• Anonym (WCH)
    Anonym (been there) skrev 2023-09-23 09:32:11 följande:
    Det låter väldigt kategoriskt. Omöjligt att veta hur det var i just ditt fall men är man heterosexuell kan man självklart få känslor för folk av motsatt kön. Därmed är det inte garanterat. Det är inte ofta jag har blivit förälskad på riktigt, bara en handfull gånger.
    Ja, många "vet" hur det är. Jag tror att det finns yngre tjejer som blir attraherade av äldre män. Det behöver inte vara kärlekskänslor, utan mer att hon tycker det är spännande. Jag har själv kollat in kvinnor i alla åldrar. Jag ville inte bli ihop med alla. En del tyckte jag mest var sexiga, och jag ville ligga med dom.
  • Anonym (WCH)
    Anonym (Manga) skrev 2023-09-23 09:42:02 följande:

Nej, kärlek är inte ett val. Man kan inte påverka hur man känner. 

I flera av mina trådar så skrev några att man kan styra vem man får känslor för.
  • Anonym (B. Pitt)
    Anonym (Manga) skrev 2023-09-23 09:42:02 följande:

Nej, kärlek är inte ett val. Man kan inte påverka hur man känner. Tro mig, jag försökte aktivt i ett år att älska mitt ex för jag kände förtvivlan att känslorna försvann- jag ville ju vara med honom. Men det gick inte. Jag bröt. Vi var
     förtvivlade båda två.

Idag är vi båda lyckligt gifta i långa relationer vardera. Kärleken har efter 15 år inte slocknar för mig till min man. 

Det är så mycket som spelar in under långa loppet. Det handlar om att vara rätt för varandra- inte att välja en kärlek.

Sen är det skillnad på kärlek och förälskelse.
    MEN hur ska TS veta vilken av männen som är den  rätte för henne? Den som hon fortfarande kommer älska om 15år? Där ligger problemet.

Jag skrev "Kärlek är ett val, när man väljer att stanna kvar trots att det ibland är jobbigt, trots att hen ibland är inte på bästa humör, trots att hen är inte alltid din drömpartner, men du vet att du kan lita på hen, du vet att hen är din bästa vän, du vet att hen är bästa förälder till dina barn och hen älskar dig."

Jag tycker att jag beskrev hur jag ser på skillnad mellan förälskelse och kärlek. Jag beskrev hur man kan bli förvirrad om man är ute bara efter förälskelse och spänning och att man så småningom då kan bli besviken eftersom man inte kan känna fjärilar i magen och passion hela tiden. Jag beskrev också förutsättningarna för att förälskelse ska kunna utvecklas till kärlek. Finns inte de förutsättningarna då finns det inte kärlek.

Allt vi gör är ett val som påverkar våra känslor. Men självklart kan man inte tvinga sig att älska någon som inte stämmer överens med vår inre bild av en önskvärd partner.
  • Anonym (Vad vet man?)
    Anonym (B. Pitt) skrev 2023-09-23 09:07:52 följande:
    Trygghet som man får genom kärlek, går inte ihop med spänning och passion som finns i förälskelse. Min erfarenhet är att passion och spänningen är kortvariga. Man helt enkelt inser så småningom att man idealiserat sin partner och att hen inte alls är så perfekt som man såg hen i början. Man börjar se alla dåliga sidor hos hen och passionen/förälskelse avtar och så småningom försvinner. Tristessen tar över. Så, är man ute bara efter känslan av förälskelse, att bli hög på passion och spänning så kommer man nog aldrig få det hos en och samma person under någon längre tid. Men en förälskelse kan även utvecklas till kärlek men det krävs att man är mogen för det, att man gör ett aktivt val att stanna kvar i förhållandet, att man är ärlig och respekterar varandra och att man vill bygga en framtid tillsammans med den andre. För det krävs att man förstår att livet inte är bara dans på rosor men att man är beredd att lösa alla problem, gråta tillsammans, skratta tillsammans, skaffa barn tillsammans och bilda en sund familj och bli stolta över det. Kärlek är när man även i de svåraste stunderna inte glömmer varför man älskar den andre. Alla vi hamnar då och då i situationer där man frestas av någon annan person, av en tanke "hur skulle det vara om..." men det är inte alla som väljer att agera på det och vara otrogna, för att man förstår att det man har hemma är bättre. Jag menar att det krävs en viss mogenhet för det, det krävs en vis dos av visdom för att förstå och känna kärlek.

Sedan finns det så klart undantag, att man verkligen valde helt fel person att leva med och man inser det, klart och tydligt. Men då ska man vara ärlig och avsluta den relationen innan man går vidare dvs innan man hittar någon annan. Då ska man verkligen ha tänkt igenom allt eftersom konsekvenserna kan bli oerhört stora både för dig, din partner och dina barn (om det finns några).
    Det låter kanske syniskt men för mig har nog det faktum att jag aldrig varit passionerat kär i min man varit en styrka och kanske är det just detta som gjort att vårt äktenskap hållit så länge. När han gjort sina snedsteg har jag på något sätt inte tagit det personligt. Han har alltid valt att stanna fastän jag gett honom möjligheten att lämna.  

Som så många andra i min ålder tänker jag ibland tillbaka på mitt/vårt liv,, med sina toppar och dalar och faktum är att jag TROR att vi aldrig varit riktigt olyckliga. Vi har våra barn och nu även barnbarn som växer upp i trygghet. Jag är stolt över min man som trots min ljumhet, ändå satt familjen först. Men det är klart nog undrar jag ibland hur det skulle ha blivit om jag gett mig hän den där förälskelsen.
Svar på tråden Någon som blivit förälskad i en annan men stannat kvar med sin partner?