Anonym (Vad vet man?) skrev 2023-09-22 17:29:58 följande:
Håller med om mycket du skriver men har tankar och funderingar kring det. Min erfarenhet är att man ibland av ungdomlig naivitet tror att kärleken kommer automatiskt när man är i en relation. Visste inte ens hur en förälskelse känns. När jag var 25 år, hade jag varit sambo i 7 år, hade hus och jobbade på att bilda familj. Då blev jag förälskad för första gången och enda gången i mitt liv!
Av feghet och rädsla för vad folk skulle tycka och tänka har jag stannat i min relation som varit trygg och har gett mig 3 underbara barn. Men jag kan ärligt säga att min man och jag är mer vänner än älskande. Jag har varit trogen min man men han har gjort sina snedsprång genom åren, kanske beroende på att vi inte haft något passionerat samliv.
Ibland tänker jag på hur livet skulle ha tett sig om jag gett mig hän den där förälskelsen. Jag har säkert upplevt passionen och kanske hade den utvecklats till kärlek men om jag i längden varit lyckligare kan man ju aldrig veta.
Trygghet som man får genom kärlek, går inte ihop med spänning och passion som finns i förälskelse. Min erfarenhet är att passion och spänningen är kortvariga. Man helt enkelt inser så småningom att man idealiserat sin partner och att hen inte alls är så perfekt som man såg hen i början. Man börjar se alla dåliga sidor hos hen och passionen/förälskelse avtar och så småningom försvinner. Tristessen tar över. Så, är man ute bara efter känslan av förälskelse, att bli hög på passion och spänning så kommer man nog aldrig få det hos en och samma person under någon längre tid. Men en förälskelse kan även utvecklas till kärlek men det krävs att man är mogen för det, att man gör ett aktivt val att stanna kvar i förhållandet, att man är ärlig och respekterar varandra och att man vill bygga en framtid tillsammans med den andre. För det krävs att man förstår att livet inte är bara dans på rosor men att man är beredd att lösa alla problem, gråta tillsammans, skratta tillsammans, skaffa barn tillsammans och bilda en sund familj och bli stolta över det. Kärlek är när man även i de svåraste stunderna inte glömmer varför man älskar den andre. Alla vi hamnar då och då i situationer där man frestas av någon annan person, av en tanke "hur skulle det vara om..." men det är inte alla som väljer att agera på det och vara otrogna, för att man förstår att det man har hemma är bättre. Jag menar att det krävs en viss mogenhet för det, det krävs en vis dos av visdom för att förstå och känna kärlek.
Sedan finns det så klart undantag, att man verkligen valde helt fel person att leva med och man inser det, klart och tydligt. Men då ska man vara ärlig och avsluta den relationen innan man går vidare dvs innan man hittar någon annan. Då ska man verkligen ha tänkt igenom allt eftersom konsekvenserna kan bli oerhört stora både för dig, din partner och dina barn (om det finns några).