• Anonym (Förskolläraren)

Regler i personalrum

Arbetar på en arbetsplats där vi tar rast omlott och sällan sitter fler än 3 personer samtidigt. Personalrummet är ca 20-25 kvadratmeter stort. 
    Problemet är att nu har några bestämt att det ska vara helt tyst för att de vill sova. Rasten är 30 minuter. Vi har inte något annat rum att gå undan i. 
    Jag tycker att det är trevligt att småprata under min rast. Vi är fler som vill det. Inte högljutt men normalt samtal om väder och vind, vad man gjort eller ska göra ja vardagsprat helt enkelt.
    Dåvi arbetar med barn finns sällan/ inte möjlighet att prata om annat än jobb under arbetsdagen. 

Någon hade förslag om att vi som vill prata får ta en promenad och prata.

Vilka regler är rätt att ha?
    Rasterna måste tas ut enligt schema för att få ut dem innan kollegan som slutar tidigt går hem. 

• Svar på tråden Regler i personalrum

Vill tillägga att man självklart inte pratar med den som vill sova men om man sitter tre personer så kanske två vill prata men måste sitta tysta för att inte störa den som sover.

• Anonym (Nilla)

Lagen säger att arbetsplatsen är skyldig att ha ett vilorum. Det måste inte finnas där permanent, men ska kunna ställas i ordning snabbt vid behov. Det låter inte som att er arbetsgivare följer den lagen. 

• Anonym (J)

Jag vet inte vad reglerna kan säga men tycker det låter märkligt, så länge det är ett vanligt jobb på dagtid i alla fall. På vissa arbetsplatser finns ju vilorum för de som behöver återhämta sig i tystnad, men ett allmänt personalutrymme ska väl inte ha den funktionen tänker jag.

Varför menar dessa personer att de behöver sova på arbetet?

Anonym (Nilla) skrev 2023-09-24 08:45:35 följande:

Lagen säger att arbetsplatsen är skyldig att ha ett vilorum. Det måste inte finnas där permanent, men ska kunna ställas i ordning snabbt vid behov. Det låter inte som att er arbetsgivare följer den lagen. 

Chefen har sagt att den som vill sova kan lägga sig på madrass i förråd där det finns utrymme men där vill ingen sova pga att de hör lekande barn genom väggen, de vill ligga i soffan i personalrummet. 
    Anonym (J) skrev 2023-09-24 08:48:11 följande:

Jag vet inte vad reglerna kan säga men tycker det låter märkligt, så länge det är ett vanligt jobb på dagtid i alla fall. På vissa arbetsplatser finns ju vilorum för de som behöver återhämta sig i tystnad, men ett allmänt personalutrymme ska väl inte ha den funktionen tänker jag.

Varför menar dessa personer att de behöver sova på arbetet?

Det är jättevanligt att personalen sover på sin rast hos oss. Vi är 25 personer och jag skulle säga att mer än hälften sover. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Edan)

Vi hade också ett personalrum med en säng och flera sittplatser.

Jag tycker att det är väldigt lätt att respektera att några behöver vila för att orka med. Det är hur lätt som helst att ta en promenad om man vill prata, för att vara en schysst kollega.

Jag brukade inte vilja sova när jag hade rast, men jag ville gärna ha lugn och ro. Fanns kollegor som gick in i rastrummet och pratade i telefon osv. Jättejobbigt.

Så jag är på sovarnas sida här faktiskt, även om jag inte brukade sova själv. Ville jag prata med en kollega på rasten gick vi ut på promenad.

• Anonym (B)
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 08:50:21 följande:
    Det är jättevanligt att personalen sover på sin rast hos oss. Vi är 25 personer och jag skulle säga att mer än hälften sover. 

Ni alla får klaga hos arbetagivaren tills de hittar en lösning så det finns båda plats till personal som vill sova och personal som inte vill sova.

Men personalrummet är inte villorum , det är inte rimligt att ni måste gå ut / sitta tyst. 

Vad gör ni i nuläget ? 

• Anonym (Edan)

Men ett förslag på lösning är ju att sovarna och pratarna inte tar rast samtidigt? Ställ in fler soffor. Tar ni rast omlott 3 och 3 så är det väl bara att komma överens om vilka rastpass som är tysta rastpass och vilka pass som är samtalspass, och så får ni se till att alla kan gå på rast det pass som passar dem?

• Anonym (B)

Alla vill inte promenera. Och vädret är inte alltid lämpligt för en trevlig promenad. 
    Även de som vill prata vill kanska återhämta sig och inte stå ute i regn och snö till exempel. 
    Det är arbetsgivaren som bör hitta en lösning så ingen blir överkörd och alla får en trevlig rast inte bara de som vill sova.

Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 08:56:40 följande:

Vi hade också ett personalrum med en säng och flera sittplatser.

Jag tycker att det är väldigt lätt att respektera att några behöver vila för att orka med. Det är hur lätt som helst att ta en promenad om man vill prata, för att vara en schysst kollega.

Jag brukade inte vilja sova när jag hade rast, men jag ville gärna ha lugn och ro. Fanns kollegor som gick in i rastrummet och pratade i telefon osv. Jättejobbigt.

Så jag är på sovarnas sida här faktiskt, även om jag inte brukade sova själv. Ville jag prata med en kollega på rasten gick vi ut på promenad. 

Svar på tråden Regler i personalrum