• Anonym (Förskolläraren)

Regler i personalrum

Arbetar på en arbetsplats där vi tar rast omlott och sällan sitter fler än 3 personer samtidigt. Personalrummet är ca 20-25 kvadratmeter stort. 
    Problemet är att nu har några bestämt att det ska vara helt tyst för att de vill sova. Rasten är 30 minuter. Vi har inte något annat rum att gå undan i. 
    Jag tycker att det är trevligt att småprata under min rast. Vi är fler som vill det. Inte högljutt men normalt samtal om väder och vind, vad man gjort eller ska göra ja vardagsprat helt enkelt.
    Dåvi arbetar med barn finns sällan/ inte möjlighet att prata om annat än jobb under arbetsdagen. 

Någon hade förslag om att vi som vill prata får ta en promenad och prata.

Vilka regler är rätt att ha?
    Rasterna måste tas ut enligt schema för att få ut dem innan kollegan som slutar tidigt går hem. 

• Svar på tråden Regler i personalrum
  • Anonym (Förskolläraren)
    Anonym (B) skrev 2023-09-24 10:15:25 följande:
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 10:12:19 följande:
    Det har pågått under många år men är inte säker på att chefen är medveten om att så många sover. Hon är inte på den förskolan mer än några timmar per vecka. Känner att det nu eskalerat med att det ska vara helt tyst, så har det inte varit tidigare. Jag kommer ta upp det och känner nu att jag har mer kött på benen. Tack. 

Förstår jag rätt att sovaren / sovarna bestämmer även om de är i minoritet i personalrummet just då?
    Ja.
  • Postman

Det ska finnas ett vilorum på arbetsplatsen. Där får de i så fall sova. 

• Anonym (..)

Men det är enkelt TS: Ni har väl arbetsplatsträffar? Då tar man upp detta som ett arbetsmiljöproblem. 
    Om inte er chef förmår lösa detta så ta upp det med facket. 

• Anonym (B)
    www.prevent.se/arbetsliv/lagar-och-regler/2020/sa-sager-lagen-om-personalrum/

Det ska båda finnas personalrum och vilorum...

Personalutrymmen ska dessutom vara lättåtkomliga och får inte användas för verksamhet eller förvaring som försämrar för dem som använder rummet, säger Ewa Krynicka Storskog.

Att de som inte vill sova måste vara helt tysta försämrar absolut för en del av personalen...

Vilrum
    På varje arbetsplats ska det också finnas, ett åtminstone gå snabbt att ställa i ordning, ett utrymme för vila.

? Det gäller oberoende av hur många som arbetar där. 

• Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:08:10 följande:
    Rasten är ens egen obetalda fritid, då får du göra precis vad du vill inklusive sova.
    Eller prata? ;) 
  • blomman 2

Finns det inte någon avdelning som är tom under rasterna? Tex där småbarnen sover? 

Jag har ibland efter långdragen sjukdom behövt xtra återhämtning på rasten och har då nyttjat ateljén på småbarnsavdelningen då ingen använt den. Hej bland har något gått in där och fixat lite men det får man acceptera tycker jag. 

Tänker också att om det är ett återkommande problem med så slutkörda personal att dem behöver sova på sin rast så är det något att fundera kring VARFÖR det är så? 

Är det pga hög arbetsbelastning på arbetet eller att jag inte tar hand om min privata sömn ordentligt?
    Att kräva att man ska behöva gå ut på promenad för att man ska kunna prata under sin rast är många gånger svårt pga väder den korta rasten och kanske man behöver både hinna byta om, fika och gå på toaletten.
    Oavsett vad sömnbristen beror på så borde det finnas en plats där man kan gå undan inte att personalrummet ska anpassas efter de som behöver sova. Helt tokigt!! 

• Anonym (Edan)

B

Det inlägget var ju till den sol skrev att man inte ska sova på arbetstid.

Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
    Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.

De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:

B

Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
    Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.

De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.

Nej, allas behov till avkoppling på rasten är lika viktigt. Att kunna sitta ner, släppa arbetet och få småprata med en kollega är precis lika mycket värt som att få sova. Behovet för förskolepersonal att sova mitt på dagen är under inga omständigheter viktigare än någon annans behov. 
  • Anonym (Pfft)

Befinner man sig i ett lunchrum har man inget att säga till om ang. tystnad för att kunna sova. Det är ett rum gjort för att prata för sjutton! De där tröttmössorna ska knipa näbb. Passar det inte att sova där chefen har sagt så får de skylla sig själva.

• Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:

B

De som inte vill vara helt tysta vill kanske hinna äta / fika / sitta och vila men utan att sova. 
    Jag kan tänka mig att om de störs av att någon pratar tyst störs också av  andra ljud  som man gör om man är vaken , fikar ,  rör på sig? 

Man behöver kanske inte prata hela tiden , men att få en åthutning som vuxen människa varje gång man öppnar munnen i personalrummet på sin rast verkar som en ohållbar situation , orsakar stress mm .

Du tänker på att just " prata" jag tänker på att ha tillgång till en personalrum där man kan slappna av , spendera sin rast utan att vara på sin vakt att inte göra ljud . 
    Just nu finns det ingen personalrum på TS jobb , bara vilorum.
    Men TS kollegor måste vara ovanliga. 
    Jag har jobbat på många skolor och förskolor och alla hade en personalrum där man kunde prata och umgås.
Svar på tråden Regler i personalrum