• Anonym (Förskolläraren)

Regler i personalrum

Arbetar på en arbetsplats där vi tar rast omlott och sällan sitter fler än 3 personer samtidigt. Personalrummet är ca 20-25 kvadratmeter stort. 
    Problemet är att nu har några bestämt att det ska vara helt tyst för att de vill sova. Rasten är 30 minuter. Vi har inte något annat rum att gå undan i. 
    Jag tycker att det är trevligt att småprata under min rast. Vi är fler som vill det. Inte högljutt men normalt samtal om väder och vind, vad man gjort eller ska göra ja vardagsprat helt enkelt.
    Dåvi arbetar med barn finns sällan/ inte möjlighet att prata om annat än jobb under arbetsdagen. 

Någon hade förslag om att vi som vill prata får ta en promenad och prata.

Vilka regler är rätt att ha?
    Rasterna måste tas ut enligt schema för att få ut dem innan kollegan som slutar tidigt går hem. 

• Svar på tråden Regler i personalrum
  • Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 08:59:30 följande:

Men ett förslag på lösning är ju att sovarna och pratarna inte tar rast samtidigt? Ställ in fler soffor. Tar ni rast omlott 3 och 3 så är det väl bara att komma överens om vilka rastpass som är tysta rastpass och vilka pass som är samtalspass, och så får ni se till att alla kan gå på rast det pass som passar dem?

De vore såklart bäst om man kunde göra så.
    Men de krävs att alla anpassar sig och tyvärr det fungerar inte alltid. 
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 08:59:30 följande:

Men ett förslag på lösning är ju att sovarna och pratarna inte tar rast samtidigt? Ställ in fler soffor. Tar ni rast omlott 3 och 3 så är det väl bara att komma överens om vilka rastpass som är tysta rastpass och vilka pass som är samtalspass, och så får ni se till att alla kan gå på rast det pass som passar dem?

Fungerar tyvärr inte. Vi har olika arbetspass varje dag och därmed olika tider för rast. Klassiska förskoleacheman som varierar mellan 6:30-14, 7:30-16, 9-18 etc Vi är många avd. Den ena dagen har man rast med några kollegor och nästa dag rast med andra. Man kan inte vänta in och ta rast för alla raster måste vara uttagna mellan 12:45 (efter att barnen ätit och man hjälpts åt att städa undan och förbereda vilan) till 14 då en går hem. Tidiga passet tar rast på förmiddagen. En del arbetslag har fyra personer som ska ha rast.
    Anonym (B) skrev 2023-09-24 08:57:31 följande:

Ni alla får klaga hos arbetagivaren tills de hittar en lösning så det finns båda plats till personal som vill sova och personal som inte vill sova.

Men personalrummet är inte villorum , det är inte rimligt att ni måste gå ut / sitta tyst. 

Vad gör ni i nuläget ? 

I nuläget är det helt tyst i personalrummet.
  • Anonym (Edan)
    Anonym (B) skrev 2023-09-24 09:06:48 följande:
    De vore såklart bäst om man kunde göra så.
    Men de krävs att alla anpassar sig och tyvärr det fungerar inte alltid. 
    Enligt ts vill ju majoriteten sova så det är ju vad som kommer gälla om pratarna inte går med på att kompromissa. Att försöka går ju alltid. Om en pratare råkar få rast med en sovare 1 gång i veckan kanske det inte är hela världen? Eller om en sovare har 15 min kvar när en pratare kommer in så kan prataren prata sina sista 15 min.

Eller en sovare kanske får finna sig i att inte kunna sova någon gång också.

Alla kan inte anpassa sig som du säger men då får man gå efter majoriteten eller att kompromissa. Att kompromissa kan vara att ha tysta och pratiga pass. Man kan också köra 15/15 om rasten är 30 min lång.

Alla som inte sover kanske heller inte vill prata utan behöver lugn och ro? Förskola är ju en stimmig miljö så förstår att rastrummet behöver vara tyst för många.
  • Hellishen

Mardröm! Detta var det sjukaste jag läst!? Hur många är ni samtidigt i fikarummet?

Öronproppar eller/och det där förrådet borde slöhögarna acceptera. Helt sjukt att tycka att människor inte ska få prata på jobbet för att man själv inte vill det.

Hur många är det som håller på så här?
    Är det både äldre och yngre?

Jag är typ chockad över beteendet på alla sätt.

Ascendere skrev 2023-09-24 09:09:03 följande:

Öronproppar

Det förslaget har röstats ner. Många har det under arbetsdagen och vill inte använda det även under rast. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Förskolläraren) skrev 2023-09-24 09:09:10 följande:
    I nuläget är det helt tyst i personalrummet.

Har sovarna som bestämt så eller arbetsgivaren? 

Varför har inte sovarna öronproppar?
    Problemet med att acceptera att det ska vara tyst i personalrummet att arbetsgivaren slipper hitta en lösning som fungerar för alla. 

Hellishen skrev 2023-09-24 09:12:37 följande:

Mardröm! Detta var det sjukaste jag läst!? Hur många är ni samtidigt i fikarummet?

Öronproppar eller/och det där förrådet borde slöhögarna acceptera. Helt sjukt att tycka att människor inte ska få prata på jobbet för att man själv inte vill det.

Hur många är det som håller på så här?
    Är det både äldre och yngre?

Jag är typ chockad över beteendet på alla sätt.

Vi är ofta tre, ibland fyra.
    Det är både yngre och äldre som sover under rasten. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 09:12:28 följande:
    Enligt ts vill ju majoriteten sova så det är ju vad som kommer gälla om pratarna inte går med på att kompromissa. Att försöka går ju alltid. Om en pratare råkar få rast med en sovare 1 gång i veckan kanske det inte är hela världen? Eller om en sovare har 15 min kvar när en pratare kommer in så kan prataren prata sina sista 15 min.

Eller en sovare kanske får finna sig i att inte kunna sova någon gång också.

Alla kan inte anpassa sig som du säger men då får man gå efter majoriteten eller att kompromissa. Att kompromissa kan vara att ha tysta och pratiga pass. Man kan också köra 15/15 om rasten är 30 min lång.

Alla som inte sover kanske heller inte vill prata utan behöver lugn och ro? Förskola är ju en stimmig miljö så förstår att rastrummet behöver vara tyst för många.

TS skriver att de är sällan fler än 3.  Så om 2 vill prata med varandra är det oftast bara 1 som vill sova? 

Om ingen vill prata då uppstår inget problem?
    Jag har jobbat på förskola själv , alla kopplar inte av genom att sova. 
    Jag skulle nog nytt bytt jobb om jag hade en arbetsgivare som TS . 

Handlar inte om att inte får prata under rasten i sig  , utan mest på grund av arbetsgivarens attityd som inte anser att alla ska ha en trevlig rast och få återkoppling.

Enligt TS betämmer sovarna , de kompromisserar inte och arbetsgivaren gör ingenting för att alla ska trivas.
    Visst kan man vara tyst eller gå ut , men man kanske inte upplever sin rast som uppkopplande.
    Alla har rätt att trivas på sin arbetsplata , inte bara vissa. 

Svar på tråden Regler i personalrum