• Anonym (Förskolläraren)

Regler i personalrum

Arbetar på en arbetsplats där vi tar rast omlott och sällan sitter fler än 3 personer samtidigt. Personalrummet är ca 20-25 kvadratmeter stort. 
    Problemet är att nu har några bestämt att det ska vara helt tyst för att de vill sova. Rasten är 30 minuter. Vi har inte något annat rum att gå undan i. 
    Jag tycker att det är trevligt att småprata under min rast. Vi är fler som vill det. Inte högljutt men normalt samtal om väder och vind, vad man gjort eller ska göra ja vardagsprat helt enkelt.
    Dåvi arbetar med barn finns sällan/ inte möjlighet att prata om annat än jobb under arbetsdagen. 

Någon hade förslag om att vi som vill prata får ta en promenad och prata.

Vilka regler är rätt att ha?
    Rasterna måste tas ut enligt schema för att få ut dem innan kollegan som slutar tidigt går hem. 

• Svar på tråden Regler i personalrum
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (..) skrev 2023-09-24 10:23:58 följande:

Men det är enkelt TS: Ni har väl arbetsplatsträffar? Då tar man upp detta som ett arbetsmiljöproblem. 
    Om inte er chef förmår lösa detta så ta upp det med facket. 

Jag satt just och tänkte samma sak. Men det låter som att TS har en gräsligt dålig chef. 

TS, om du kan så leta efter annat jobb! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:08:10 följande:
    Rasten är ens egen obetalda fritid, då får du göra precis vad du vill inklusive sova.
    Visst men du kan inte kräva att andra som vill prata eller fika ska vara tysta. Jag tror du förstod vad jag menade - man får se till att vila sig hemma istället.
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-24 11:34:12 följande:
    Nej, allas behov till avkoppling på rasten är lika viktigt. Att kunna sitta ner, släppa arbetet och få småprata med en kollega är precis lika mycket värt som att få sova. Behovet för förskolepersonal att sova mitt på dagen är under inga omständigheter viktigare än någon annans behov. 

Håller med. 

Men det stora problemet är ändå att så stora delar av personalstyrkan är så slutkörd att de måste sova middag för att klara dagen. Och tänk hur det måste för barnen som tvingas vara där. :( 

• Anonym (Nilla)
    Anonym (M) skrev 2023-09-24 12:50:06 följande:
    Visst men du kan inte kräva att andra som vill prata eller fika ska vara tysta. Jag tror du förstod vad jag menade - man får se till att vila sig hemma istället.
    Eller så ser chefen till att skapa en dräglig arbetsmiljö. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 11:12:03 följande:

B

Det inlägget var ju till den sol skrev att man inte ska sova på arbetstid.

Jag tycker varken pratarna eller sovarna har fel men behovet av vila är ju ett mer grundläggande behov än behovet att prata.
    Om man måste få vila för att orka med sin arbetsdag tycker jag att det behovet måste få gå först. Men det är ju också ett problem för chefen att lösa då.

De som vill prata kan gå ut vid fint väder. Så de har ju fler möjligheter att prata på andra platser än de som behöver lugn och ro att sova/vila.

En normalfrisk människa klarar av att jobba 8 timmar och ha lunch/rast utan att behöva lägga sig och sova. Orkar man inte med det kanske man behöver gå ner i tid, byta jobb eller är i behov av hälsoutredning och eventuella arbetsplatsanpassningar. Som jag skrev i inlägget du citerade - hur skulle det se ut om alla ville få sova under arbetsdagen? Ett vilorum på arbetsplatsen är inte till för att regelmässigt ligga och sova i och har inte plats för mer än en eller ett fåtal personer åt gången.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nilla) skrev 2023-09-24 12:51:13 följande:
    Eller så ser chefen till att skapa en dräglig arbetsmiljö. 
    Det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (Edan)
    Anonym (M) skrev 2023-09-24 13:34:45 följande:
    En normalfrisk människa klarar av att jobba 8 timmar och ha lunch/rast utan att behöva lägga sig och sova. Orkar man inte med det kanske man behöver gå ner i tid, byta jobb eller är i behov av hälsoutredning och eventuella arbetsplatsanpassningar. Som jag skrev i inlägget du citerade - hur skulle det se ut om alla ville få sova under arbetsdagen? Ett vilorum på arbetsplatsen är inte till för att regelmässigt ligga och sova i och har inte plats för mer än en eller ett fåtal personer åt gången.
    Enligt ts går de på rast omlott och över hela dagen, endast 3 personer i taget och 1-2 av dem vill inte vila. Så 1-2 personer i taget blir det ju då som vilar, max 3, och finns det då inte plats får någon av dem låta bli. Så hur skulle det se ut? Är det alla får man turas om? 
    Men kan man få vila och möjligheten finns så väljer man ju det själv! 

Jag vilade ibland på mitt förra jobb men då hände det ju att vi jobbade 6-dagarsveckor, ofta 8,5-9 h om dagen. Då behövde jag det. Särskilt som vi började jobba redan kl 6 på morgonen ibland.

I en så stimmig miljö som förskola är det väl förståeligt, det är väl inte kroppen som behöver vilan utan huvudet som behöver en tyst miljö för många.
  • Anonym (Kl)

Kan man inte äta i det där förrådet då?

• Anonym (Nilla)
    Anonym (Kl) skrev 2023-09-24 13:42:42 följande:

Ja, det vore ju bra om de kunde bygga om så att platsen för vila låg lite avskilt. Men de måste ta tag i grundproblemet: att arbetsmiljön är så dålig att flera anställda inte orkar med arbetsdagarna. 
  • Anonym (Förskolläraren)
    Anonym (Kl) skrev 2023-09-24 13:42:42 följande:

Det är alltså vårt pappersförråd. Ett smalt rum med hyllor där det förvaras papper, tvål och annan utrustning. Men visst skulle det gå att ställa in en stol och sitta där och äta. Det finns ju lampa. 
Svar på tråden Regler i personalrum