Detta blir alltså en stor och svårlöslig fråga?
Jag har visserligen inte jobbat på den typen av kvinnodominerade arbetsplatser men tycker det låter märkligt krångligt i onödan.
För det första finns det lagar att förhålla sig till och det får man stöta på arbetsgivaren så de tar sitt ansvar.
Sen så har ett personalrum, rastrum, fikarum, lunchrum oftast en grundläggande funktion. Det handlar om att kunna koppla bort jobbet, fika, kanske äta lunch men även umgås med kollegor lite fritt. På de allra flesta arbetsplatser så anses detta vara viktigt för trivseln, att utveckla relationer och lära känna varandra lite mer personligt.
Självklart kan någon välja att luta sig tillbaka, eller lägga sig (om det finns plats) och vila en stund, kanske slumra till. Det är helt rimligt. Däremot är det fullständigt orimligt att kräva att omgivningen ska anpassa sig efter mina (i det utrymmet) avvikande behov.
Finns det så starka behov av ett tyst vilorum så behöver man lyfta det till arbetsgivaren som får hitta lösningar, kanske med stöd av facket.
I det här exemplet spelas alltså kollegor ut mot varandra, det är som gjort för irritation och konflikter. Frågan bör lyftas till chefen som då får ta ett tydligt beslut och informera om vad som gäller.
Bra öronproppar är en självklar och naturlig lösning i en miljö där det inte är helt tyst. Låter märkligt att det ens blir en omröstning om detta. Som chef skulle jag hänvisa till den lösningen. Vila här, eller där, eller där. Om det låter så får du använda hörselproppar eller liknande.
Lite osäker på vad som gäller ang. vilorum men det kan vara något att utforska tillsammans med skyddsombud och facket.
Börja med att lyfta upp frågan på en APT och ge chefen en chans att leda utifrån rätt information och problembeskrivning.