• Anonym (Förskolläraren)

Regler i personalrum

Arbetar på en arbetsplats där vi tar rast omlott och sällan sitter fler än 3 personer samtidigt. Personalrummet är ca 20-25 kvadratmeter stort. 
    Problemet är att nu har några bestämt att det ska vara helt tyst för att de vill sova. Rasten är 30 minuter. Vi har inte något annat rum att gå undan i. 
    Jag tycker att det är trevligt att småprata under min rast. Vi är fler som vill det. Inte högljutt men normalt samtal om väder och vind, vad man gjort eller ska göra ja vardagsprat helt enkelt.
    Dåvi arbetar med barn finns sällan/ inte möjlighet att prata om annat än jobb under arbetsdagen. 

Någon hade förslag om att vi som vill prata får ta en promenad och prata.

Vilka regler är rätt att ha?
    Rasterna måste tas ut enligt schema för att få ut dem innan kollegan som slutar tidigt går hem. 

• Svar på tråden Regler i personalrum
  • Anonym (B)

Avkopplande menar jag såklart. 

• Anonym (Nilla)
    Hellishen skrev 2023-09-24 09:12:37 följande:

Mardröm! Detta var det sjukaste jag läst!? Hur många är ni samtidigt i fikarummet?

Öronproppar eller/och det där förrådet borde slöhögarna acceptera. Helt sjukt att tycka att människor inte ska få prata på jobbet för att man själv inte vill det.

Hur många är det som håller på så här?
    Är det både äldre och yngre?

Jag är typ chockad över beteendet på alla sätt.

Det rör sig nog inte om slöhögar utan en fullkomligt oacceptabel arbetsmiljö medför många barn och för få vuxna i dåliga lokaler. Jag lider med både barn och personal. Måste vara hemskt. 

• Hellishen

Dina kollegor verkar självupptagna, kränkta och säkert utbrända också. Men detta kan inte räknas som normalt, att regelbundet behöva (och kräva tystnad för att) sova på sina raster?
    Har ni inget skyddsombud? Vad säger facket?
    Arbetsgivaren bör ta ansvar för personalens mående för detta kan väl inte vara normalt och friskt utan ett tecken på att folk är sjuka eller på god väg att bli.

Hellishen skrev 2023-09-24 09:43:48 följande:

Dina kollegor verkar självupptagna, kränkta och säkert utbrända också. Men detta kan inte räknas som normalt, att regelbundet behöva (och kräva tystnad för att) sova på sina raster?
    Har ni inget skyddsombud? Vad säger facket?
    Arbetsgivaren bör ta ansvar för personalens mående för detta kan väl inte vara normalt och friskt utan ett tecken på att folk är sjuka eller på god väg att bli.

Skyddsombudet är en av dem som alltid sover. Jag har pratat med facket och de säger att de ser ett växande behov av att sova på rast för förskolepersonal och att utrymme saknas i lokalerna. 
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Nilla) skrev 2023-09-24 09:38:28 följande:

Det rör sig nog inte om slöhögar utan en fullkomligt oacceptabel arbetsmiljö medför många barn och för få vuxna i dåliga lokaler. Jag lider med både barn och personal. Måste vara hemskt. 

Och så en dålig chef ovanpå det som varken ordnar ett ordentligt vilorum eller kan få rätsida på konflikten i arbetsgruppen. 
  • Anonym (Ellen)

Det är ge och ta i en arbetsgrupp och på en arbetsplats. Man ska respektera varandra förstås men ingen kan kräva att under komplett tystnad kunna sova/vila på sin rast på sin arbetsplats. 
    Har man rast så äger man sin tid, man behöver inte ens vara på arbetsplatsen eftersom den tiden inte är betald.
    Så man skulle kunna hävda från arbetstagarhåll att man då får sova om man vill.
    Javisst. Men du kan inte styra förutsättningarna eller hindra andra från att prata om ni är fler som har rast samtidigt. 

Är man så trött att man måste sova på sin rast kan man ju fundera på andra faktorer. Men ytterst är det en fråga om ledarskap och att skapa ett fungerande medarbetarskap som bygger på ansvar och respekt. 
    HR borde kunna bidra med verktyg och stöd för att ta upp saken till dialog om inte chefen har den kunskapen, viljan eller insikten. 

Anonym (Nilla) skrev 2023-09-24 09:49:29 följande:
    Och så en dålig chef ovanpå det som varken ordnar ett ordentligt vilorum eller kan få rätsida på konflikten i arbetsgruppen. 
    Till chefens försvar så är det ingen som lyft det som ett jätteproblem. Det är jag som blir mer och mer irriterad. Blev i fredags snudd på åthutad om att inte prata på min rast. Vill mest pejla hur andra reflekterar kring det. 
  • Anonym (Edan)

B

Ts skrev att en majoritet av alla vill sova. Men ok då är de 3 i rastrummet, majoriteten i det fall bestämmer? Är 2 sovare så sovs det (och då har ju 1 ingen att prata med ändå) och är de 2 pratare så pratas det.

Så är saken löst? Vad majoriteten vill i rastrummet just då, så blir det?

• Anonym (M)

Sova får man göra hemma. På arbetet så jobbar man. Hur skulle det se ut om alla började kräva att få lugn och ro så de kan sova under dagarna?

Anonym (Edan) skrev 2023-09-24 10:03:15 följande:

B

Ts skrev att en majoritet av alla vill sova. Men ok då är de 3 i rastrummet, majoriteten i det fall bestämmer? Är 2 sovare så sovs det (och då har ju 1 ingen att prata med ändå) och är de 2 pratare så pratas det.

Så är saken löst? Vad majoriteten vill i rastrummet just då, så blir det?

Lite av förskolans styrka och samtidigt svaghet. Det är alltid den som anses ha störst behov som vinner och alla anpassar sig efter. 
Svar på tråden Regler i personalrum