• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • Anonym (Skaffa hjälp....)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 10:33:47 följande:

En hund (ingen balp) som bits ska avlivas. Punkt. 

Fast just nu handlar det ju om en valp. Så din kommentar har ju ingen nytta här.
  • Anonym (....)
    Anonym (Skaffa hjälp....) skrev 2023-10-27 12:20:17 följande:
    Fast just nu handlar det ju om en valp. Så din kommentar har ju ingen nytta här.
    Nej, det handlar om en hund som är 1 år, dvs ingen valp. 
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-27 09:51:44 följande:

Kan inte ha hunden lös längre då hon sticker direkt om hon får syn på något vilt. Men går till rastgårdar någon gång i veckan och använder 15 meters koppel där det är lämpligt. Jag spårar med henne, tränar apportering och lydnad samt nosework så hon är inte understimulerad. Har försökt ta det lugnt ett tag och bara gå promenader och ge berikning så hon fått jobba för sin mat för jag tänkte att hon kanske var överstimulerad, men det har inte heller gett resultat på beteendet. Som sagt hjälper det inte att säga till henne, har provat att ta tag i henne och ryta men hon går bara igång på det. Det är väldigt olika när hon får de här rycken så jag kan inte säga något specifikt, igår fick hon det i början på promenaden, i mitten på promenaden och sen när vi var på väg hem. 

Nej då låter hon ju inte understimulerad direkt, men kanske hon skulle behöva springa av sig mer,..Det beror ju på vad det är för ras och hur mycket fysisk motion hon får vad som är bäst..

Sen KAN ju hon ju faktiskt vara överstimulerad istället för understimulerad..Hon är ju inte så gammal heller och unghundar kan lättare bli överstimulerade.
    Eller dom kan faktiskt vara både överstimulerade och understimulerade, på en gång..det är väl inte så vanligt, kanske, men det händer..

Då får man pussla lite med olika aktiviteter, tex behöver vissa röra sig mindre och få mer (nos)aktiviteter, eller röra sig mer med mindre aktiviteter.

En sak som är bra att träna varje dag vad hennes ryck än beror på är ju  passivitet, en stund varje dag eller en kort stund vid varje promenad.

Det har jag jag alltid tränat med våra hundar, speciellt när dom varit unghundar..
    Jag har iaf satt mig ner och väntat tills hunden legat still ett tag innan jag gått vidare..

Gällande vissa hundar som haft svårt att koppla av och som inte lagt sig ner direkt så har jag, Bara satt mig ner och väntat tills hunden lagt sig, innan jag gått vidare...Tillslut lär dom ju sig att lägga sig snabbare..

Sen kan du ju prova olika avledningar när eller helst innan hon får sina "ryck" genom att tex bara låta henne söka godis, eller efter en leksak..
    Vad gör hon om du slänger ut godis åt henne när/precis innan hon får ryck?
    Det kan vara värt att prova om du inte gjort det..

Emotionell mognad: Du vet att din hund har nått emotionell mognad när den slutar agera som en valp eller tonåring och helt går in i rollen som vuxen hund. Vanligtvis är emotionellt mogna hundar mindre distraherbara, bättre på att lyssna och lyda och har ett lugnare och mer avslappnande uppförande. Den exakta tiden för denna milstolpe skiljer sig men de flesta hundar når emotionell mognad vid sin andra födelsedag."
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 12:35:24 följande:
    Nej, det handlar om en hund som är 1 år, dvs ingen valp. 

Emotionell mognad: Du vet att din hund har nått emotionell mognad när den slutar agera som en valp eller tonåring och helt går in i rollen som vuxen hund. Vanligtvis är emotionellt mogna hundar mindre distraherbara, bättre på att lyssna och lyda och har ett lugnare och mer avslappnande uppförande. Den exakta tiden för denna milstolpe skiljer sig men de flesta hundar når emotionell mognad vid sin andra födelsedag.

• Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 10:33:47 följande:

En hund (ingen balp) som bits ska avlivas. Punkt. 

Det är ju en unghund i "trotsåldern" och hunden biter ju inte pga aggression, utan för att den vill leka..

Dra inte alla hundar över en kam!.
  • Anonym (....)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 13:20:42 följande:
    Det är ju en unghund i "trotsåldern" och hunden biter ju inte pga aggression, utan för att den vill leka..

Dra inte alla hundar över en kam!.
    En hund som är 1 åt och uppåt ska aldrig bita, oavsett orsak. En hund som biter ska avlivas. Punkt slut. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 14:32:11 följande:
    En hund som är 1 åt och uppåt ska aldrig bita, oavsett orsak. En hund som biter ska avlivas. Punkt slut. 
    Vadå "ska" avlivas..Det bestämmer ju inte du...

Det är bara vad DU tycker, men det är sällan fallet ska du veta att man avlivar en hund som biter pga att den är som en trotsig "tonåring"...eller bara vill leka.

Jag ser hundar som levande varelser med känslor, precis som människor..och unghundar kan precis som barn göra fel utan att dom ska riskera att bli avlivade hemma hos mig iaf..
  • Anonym (....)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 14:54:20 följande:
    Vadå "ska" avlivas..Det bestämmer ju inte du...

Det är bara vad DU tycker, men det är sällan fallet ska du veta att man avlivar en hund som biter pga att den är som en trotsig "tonåring"...eller bara vill leka.

Jag ser hundar som levande varelser med känslor, precis som människor..och unghundar kan precis som barn göra fel utan att dom ska riskera att bli avlivade hemma hos mig iaf..
     Nej, det är inge vad vara jag tycker. Det är något vettiga hundägare vet och agerar efter. Hundar som bits ska avlivas. 

Valpar kan bitas och nafsas men det ska växa bort när de blir 1 år och har de inte gjort det och hunden fortsätter att bitas ska den avlivas för något blir allvarligt skadad. Punkt. 
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund