• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 22:28:59 följande:

Anonym (?) varför svarar du som det vore din tråd? 

Jag tänkte precis det samma...

Det är nog bara ett "FL-Troll" 

Liksom den som tyckte att du "genast skulle lämna ifrån dig hunden"

Inget att bry sig om..

Det du gjorde var bara mänskligt, och det är något som kan hända, speciellt om man inte är så van med hundar..och speciellt om man blir biten av en stor stark hund.

Jag vet inte hur länge du har haft hund, men man lär sig med tiden mer och mer vad man kan göra..istället..

Tycker inte att du behöver ha något dåligt samvete, alls faktiskt!.🙂
  • Anonym (Hatar mig själv)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-26 22:59:31 följande:
    Jag tänkte precis det samma...

Det är nog bara ett "FL-Troll" 

Liksom den som tyckte att du "genast skulle lämna ifrån dig hunden"

Inget att bry sig om..

Det du gjorde var bara mänskligt, och det är något som kan hända, speciellt om man inte är så van med hundar..och speciellt om man blir biten av en stor stark hund.

Jag vet inte hur länge du har haft hund, men man lär sig med tiden mer och mer vad man kan göra..istället..

Tycker inte att du behöver ha något dåligt samvete, alls faktiskt!.🙂
    Jag är van vid hundar men har inte haft någon hund tidigare som inte lyssnar på tillsägelse. Tidigare hundar har slutat bete sig illa så fort man sagt till på skarpen, men denna hund verkar bara tycka det är roligt när jag blir förbannad och går igång ännu mer. Förstår inte vad jag gör för fel. Jag kan liksom inte säga ifrån för då blir hon ännu värre och nu när jag har tappat mitt tålamod vågar jag inte hantera hunden längre av rädsla för att det ska hända igen. 
  • Anonym (?)

Jag gillar verkligen djur men - de kommer att dö om de försöker mot mina barn en gång till. Ägarna verkar inte bry sig alls.

• ViltHane
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 23:16:53 följande:

Jag gillar verkligen djur men - de kommer att dö om de försöker mot mina barn en gång till. Ägarna verkar inte bry sig alls.

Du är skit löjlig, impulsiv och inte häftig. 
  • ViltHane
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 23:16:53 följande:

Du tror att du blåser upp dig och ser häftig ut när du säger sånt, men du ser ut som en idiot gör när den sjunker med den lilla rodbåten.. 
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 23:04:27 följande:
    Jag är van vid hundar men har inte haft någon hund tidigare som inte lyssnar på tillsägelse. Tidigare hundar har slutat bete sig illa så fort man sagt till på skarpen, men denna hund verkar bara tycka det är roligt när jag blir förbannad och går igång ännu mer. Förstår inte vad jag gör för fel. Jag kan liksom inte säga ifrån för då blir hon ännu värre och nu när jag har tappat mitt tålamod vågar jag inte hantera hunden längre av rädsla för att det ska hända igen. 
    Jag tycker ff inte det är något du behöver ha dåligt samvete över..Det är ändå en mänsklig reaktion att reagera om man blir biten/attackerad..Herregud, hunden bet dig först, det var ju inte tvärtom...då hade jag förstått om du hade haft dåligt samvete...

Får man fråga vad det är för ras, eller raser i hunden?

Ja vissa hundar kan "gå igång" på att man säger åt dom..

Det KAN ju bero på olika saker, men har ni provat att aktivera hunden på olika sätt generellt (inne och/eller ute) och kanske precis innan promenad..

Hundar brukar lugna ner sig om dom får mer aktiveringar, lite olika beroende på ras/raser vad som passar hunden, då..

Men ngr ex som passar dom flesta hundar är bla - Nosework, lydnad, spår, cirkuskonster och beroende på ras någon mer fysisk aktivitet, som tex att träna agility, cykla med hunden, osv.. 

• Anonym (?)
    gör när den sjunker med den lilla rodbåten.. 
    ????Du anar inte hur mycket allvar jag menar. Har stått ut me ddetta i sååå många år så nu är det faktiskt do - or die - på riktigt.
    Har redan baseball-trät och är helt bekväm men att använda det. Dessutom , sparkar jag gärna om det händer igen.
    Inte hundens fel men, jag attackerar problemet där det visar sig.
    Vill ägarna se sin hund spöad med ett baseboll-trä?? Ta tag i problemet innan!!
    Jag eller andra ska inte behöva lida för att du inte kan sköta ditt djur.
  • felicityporter
    ViltHane skrev 2023-10-26 22:38:19 följande:
    Själv är jag uppväxt med hundar men det är likadant för mig med katter.

Ett ex hade en utekatt som hon inte vässade klorna på så att den skulle kunna klättra i träd. Denna satte klorna rakt in i min hand när den låg i min famn och jag klappade den. Har nog aldrig varit så sur eller blivit så förådd av ett djur som jag blev då.

Men istället för att låta ilskan ta över så googlade jag problemet. Och tydligen är det så på katter, att dom kan bli klappade över magen en liten stund och ha det gott. Sen ifrån ingenstans så kickar deras naturliga instinkt in.. Då magen är en av dom sköraste områden på ett kattdjur. Så egentligen var det inte kattens fel, utan min ovana med katter som var problemet..

Allt sånt här det handlar om hur van man är med djuret.. Och nu förstår man nästan lite varför kattägare bara klappar en liten stund, innan dom släpper ner kattdjuret eller låter den vandra iväg igen. 

Det är ingenting du behöver vara orolig för TS. Du är bara ovan med hur det är man ska göra med det nya djuret. Det tar lite tid och kan säkert gå lite fortare och säkrare till om man får hjälp med lite träning. 
    Jag blir jätteglad av att höra detta ska du veta! Så många människor blir helt förfärade av kattera beteenden utan att undersöka saken närmare och utan vilja att hitta vad det är som gick fel. Eloge till dig, tack! Jag är som sagt i motsatt situation och hundvärlden är så kolossalt annorlunda mot kattvärlden att det känns övermäktigt stundvis, men jag läser mig in på hundar och deras beteenden och anpassar mig därefter.
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 23:35:44 följande:
    gör när den sjunker med den lilla rodbåten.. 
    ????Du anar inte hur mycket allvar jag menar. Har stått ut me ddetta i sååå många år så nu är det faktiskt do - or die - på riktigt.
    Har redan baseball-trät och är helt bekväm men att använda det. Dessutom , sparkar jag gärna om det händer igen.
    Inte hundens fel men, jag attackerar problemet där det visar sig.
    Vill ägarna se sin hund spöad med ett baseboll-trä?? Ta tag i problemet innan!!
    Jag eller andra ska inte behöva lida för att du inte kan sköta ditt djur.
    Ge dig, du är ju pinsam!

Du gör bara dig själv till åtlöje...när du visar vilken patetisk människa du är..

Håll reda på dina ungar istället, och låt dom inte springa omkring vind för våg jämt och ständigt..Så blir dom inte bitna..

Så så, lugn och fin!
  • Anonym (?)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-26 23:32:57 följande:
    Jag tycker ff inte det är något du behöver ha dåligt samvete över..Det är ändå en mänsklig reaktion att reagera om man blir biten/attackerad..Herregud, hunden bet dig först, det var ju inte tvärtom...då hade jag förstått om du hade haft dåligt samvete...

Får man fråga vad det är för ras, eller raser i hunden?

Ja vissa hundar kan "gå igång" på att man säger åt dom..

Det KAN ju bero på olika saker, men har ni provat att aktivera hunden på olika sätt generellt (inne och/eller ute) och kanske precis innan promenad..

Hundar brukar lugna ner sig om dom får mer aktiveringar, lite olika beroende på ras/raser vad som passar hunden, då..

Men ngr ex som passar dom flesta hundar är bla - Nosework, lydnad, spår, cirkuskonster och beroende på ras någon mer fysisk aktivitet, som tex att träna agility, cykla med hunden, osv.. 

Absolut, men - nu har jag levt med dessa hundar omkring mig i över 15-20 år utan att något blivit bättre.
    En attack till så dör jycken - inga problem från min sida. Basebollträ, sparkar eller bruten nacke, hunden ska dö!
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund