• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • Anonym (urs)

Men snälla, ta hjälp av en instruktör. Där förståndet tar slut tar våldet vid...

• ViltHane
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 15:58:08 följande:
    Nej, jag pratar om att man ska avliva en hund som fortfarande bits efter 1 års ålder. Det är det enda rätta att göra. 
    Ja, du pratar om att avliva en hund som fortfarande är valp, för att den håller på och leker och har kul, i åldern utav 1 år.. 

Förstår om du kunde sova gott om natten, medans "alla dina hundar" led och förmodligen var deprimerade. För du vet väl vad man säger? Ignorance is bliss.. Eller hur dumbom?
  • Anonym (....)
    ViltHane skrev 2023-10-27 16:11:18 följande:
    Ja, du pratar om att avliva en hund som fortfarande är valp, för att den håller på och leker och har kul, i åldern utav 1 år.. 

Förstår om du kunde sova gott om natten, medans "alla dina hundar" led och förmodligen var deprimerade. För du vet väl vad man säger? Ignorance is bliss.. Eller hur dumbom?
    Nej, jag parar fortfarande om en vuxen hund. Inte en valp under 1 år. 

Mina hundar biter inte i vuxen ålder. Och om de gör det så blir det avlivning. 
  • Meddelande borttaget
  • ViltHane
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 16:12:48 följande:
    Nej, jag parar fortfarande om en vuxen hund. Inte en valp under 1 år. 

Mina hundar biter inte i vuxen ålder. Och om de gör det så blir det avlivning. 
    Din idioti och närvaro, gör förmodligen dina hundar deprimerade. 
  • Anonym (....)
    ViltHane skrev 2023-10-27 16:15:00 följande:
    Din idioti och närvaro, gör förmodligen dina hundar deprimerade. 
    Inte det minsta. 
  • ViltHane
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 16:15:22 följande:
    Inte det minsta. 
    100%, för du är såpass ignorant, att du inte ens är närvarande. 

Du bara tror att det du säger stämmer. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 15:25:45 följande:
    Tvärtom! Vettiga och Kunniga hundägare avlivar inte en unghund som biter sin ägare pga att den bara leker eller är i "trotsåldern" .

Läs en hundbok så kanske du kan lära dig mer om unghundar så du slipper avliva varenda hund du skaffar!

Om du ens har hund, för det låter inte så..
    Du låter bara okunnig och naiv...
    Min familj har haft säkerligen 50 hundar genom åren, vi har aldrig haft en som bits i vuxen ålder. Möjligen som en sekundsnabb reaktion på rädsla eller plötslig smärta, men då mer som ett skall, inga riktiga bett.

Det där är dominansbeteende.
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 16:21:07 följande:
    Min familj har haft säkerligen 50 hundar genom åren, vi har aldrig haft en som bits i vuxen ålder. Möjligen som en sekundsnabb reaktion på rädsla eller plötslig smärta, men då mer som ett skall, inga riktiga bett.

Det där är dominansbeteende.
    Eh? 

Du skulle nog ha svarat TS, tror jag, eller? 

Jag har ingen unghund som biter, men jag har haft en valp/unghund som attackerade mig EN gång när han var 6-7 månader..
    (självfallet har alla mina valpar bitit mig, men det var STOR skillnad på bett styrka.)

Faller han utanför era avliva parametrar då eller..
    Men även om han hade varit 2 år så hade jag aldrig avlivat honom!

Jag har haft hundar sen jag föddes, men jag har inte hunnit med att avverka så pass många som 50 som du--oj

50 hundar och så lite kunskap, det gör bara dig till en okunnig ignorant person.

Att en unghund biter behöver inte bero på något jäkla dominans beteende..
  • Deceree1

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

Svar på tråden Hjälp jag slog min hund