• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • Deceree1
    Deceree1 skrev 2023-10-27 17:22:54 följande:

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

Inte vän för livet :) jo, hundens liv :)
  • Anonym (op)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 17:06:04 följande:
    Eh? 

Du skulle nog ha svarat TS, tror jag, eller? 

Jag har ingen unghund som biter, men jag har haft en valp/unghund som attackerade mig EN gång när han var 6-7 månader..
    (självfallet har alla mina valpar bitit mig, men det var STOR skillnad på bett styrka.)

Faller han utanför era avliva parametrar då eller..
    Men även om han hade varit 2 år så hade jag aldrig avlivat honom!

Jag har haft hundar sen jag föddes, men jag har inte hunnit med att avverka så pass många som 50 som du--oj

50 hundar och så lite kunskap, det gör bara dig till en okunnig ignorant person.

Att en unghund biter behöver inte bero på något jäkla dominans beteende..
    Vi har aldrig haft så ouppfostrade hundar att de behövt avlivas. Våra har varit för tränade för att orka syssla med dumheter, då det lagts säkert minst 4 timmar per dag i motion på dem. Vi är alltså en stor familj med många syskon där alla haft sina egna hundar och även våra föräldrar, vi har även fött upp och tränat vallhundar.

Liten valp är en sak, hund över 4 månader ska dock ha slutat hålla på och gnaga på folk.

Hur bedömer du att jag är okunnig på det korta inlägget? Jag har haft många hundar som både är lydnadschampions, vallhundar och brukschampions och jag har tränat hundar åt både polisen och svensk militär.
  • Anonym (Heddiz)
    Deceree1 skrev 2023-10-27 17:22:54 följande:

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

Jag håller helt med!

Men TS skrev att hon redan aktiverar hunden i bla apport, lydnad, nosework och något mer (kanske det var spår) 

Så det kan ju bero på att hunden är överstimulerad också, eller så är det "bara" pga den jobbiga åldern som den är i..

Dom som har haft ngr hundar VET ju att dom kan vara "pain in the ass" vid den åldern, herregud det är ju precis under den berömda "trotsåldern"..😅

Dom som skriker "avliva" tror jag inte ens har hundar, eller möjligtvis har dom haft 1 hund som var trevlig under "trotsåldern" 
    Och nu tror dom att dom vet allt efter en hund, eller av att grannen har hund,,
    Jag har också haft "trevliga" unghundar, men dom flesta unghundar jag haft har iaf haft NÅGON jobbig period, mer eller mindre..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 17:43:25 följande:
    Vi har aldrig haft så ouppfostrade hundar att de behövt avlivas. Våra har varit för tränade för att orka syssla med dumheter, då det lagts säkert minst 4 timmar per dag i motion på dem. Vi är alltså en stor familj med många syskon där alla haft sina egna hundar och även våra föräldrar, vi har även fött upp och tränat vallhundar.

Liten valp är en sak, hund över 4 månader ska dock ha slutat hålla på och gnaga på folk.

Hur bedömer du att jag är okunnig på det korta inlägget? Jag har haft många hundar som både är lydnadschampions, vallhundar och brukschampions och jag har tränat hundar åt både polisen och svensk militär.
    Nähä..och jag har aldrig heller haft så ouppfostrade hundar att jag har behövt avliva någon..

Jag "visste" väl att en som du som "anser" att du vet bättre än andra, skulle säga att det skulle vara något fel på uppfostran om en 6-7mån valp bets..

Men då kan jag ju tala om för fröken "duktig" att vi hade precis köpt honom, valpen som attackerade mig- Så jag hade inte hunnit träna honom i någonting alls, eller skulle jag struntat i att gå promenad, för det var då det hände..

Men det hände bara att han bet mig en gång, jag behövde bara markera/säga till honom...det låter nog otroligt för nån som dig som skulle behövt träna 4 tim per dag i ngr veckor,MINST innan någon av dina stackars unghundar ens skulle lägga märke till att du fanns..

För OM du var en sån expert så "borde" du faktiskt veta--Att man INTE ska träna valpar/unghundar som inte växt färdigt i 4 timmar..

Men du är ingen expert--Bara för att dina släktingar har haft/har hundar, så betyder inte det att DU haft 50 hundar.

Om jag ska räkna in alla släktingar som har haft hundar, så har jag en moster som har haft kennel i många år och räknar jag med hennes hundar+mina syskons , föräldrar och andra släktingars hundar så blir det många..

Hur jag bedömer dig som okunnig borde väl vara enkelt för dig att förstå, du som säger dig vara SÅ smart..Kan du verkligen inte räkna ut det? 
    Då ÄR du INTE så smart eller kunnig som du vill framstå.

Läs vad andra i tråden säger om såna trångsynta människor som dig, så kommer du få en hint om hur jäkla okunnig du är.
  • Anonym (Britt)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 17:43:25 följande:

Jamen det är du det. Det är långt ifrån alla som håller på så. Många tycker att det räcker med vardagslydnad. En hund som är ett år kan vara skitjobbig och det är inte alltid man orkar
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Britt) skrev 2023-10-27 18:31:17 följande:
    Jamen det är du det. Det är långt ifrån alla som håller på så. Många tycker att det räcker med vardagslydnad. En hund som är ett år kan vara skitjobbig och det är inte alltid man orkar
    Jag tror att hon är oförmögen att ens kunna "tänka sig in" i att en unghund skulle bli jobbigt för henne med-- om inte hennes familj hade gjort "grovjobbet" åt henne innan hon ens träffade sina "champions"😁

Jag har också tränat och tävlat med hund, men jag tog hand om mina egna hundar och fick inte hjälp av mina släktingar..
  • Anonym (op)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 18:21:52 följande:
    Nähä..och jag har aldrig heller haft så ouppfostrade hundar att jag har behövt avliva någon..

Jag "visste" väl att en som du som "anser" att du vet bättre än andra, skulle säga att det skulle vara något fel på uppfostran om en 6-7mån valp bets..

Men då kan jag ju tala om för fröken "duktig" att vi hade precis köpt honom, valpen som attackerade mig- Så jag hade inte hunnit träna honom i någonting alls, eller skulle jag struntat i att gå promenad, för det var då det hände..

Men det hände bara att han bet mig en gång, jag behövde bara markera/säga till honom...det låter nog otroligt för nån som dig som skulle behövt träna 4 tim per dag i ngr veckor,MINST innan någon av dina stackars unghundar ens skulle lägga märke till att du fanns..

För OM du var en sån expert så "borde" du faktiskt veta--Att man INTE ska träna valpar/unghundar som inte växt färdigt i 4 timmar..

Men du är ingen expert--Bara för att dina släktingar har haft/har hundar, så betyder inte det att DU haft 50 hundar.

Om jag ska räkna in alla släktingar som har haft hundar, så har jag en moster som har haft kennel i många år och räknar jag med hennes hundar+mina syskons , föräldrar och andra släktingars hundar så blir det många..

Hur jag bedömer dig som okunnig borde väl vara enkelt för dig att förstå, du som säger dig vara SÅ smart..Kan du verkligen inte räkna ut det? 
    Då ÄR du INTE så smart eller kunnig som du vill framstå.

Läs vad andra i tråden säger om såna trångsynta människor som dig, så kommer du få en hint om hur jäkla okunnig du är.
    Vi är 7 syskon som vuxit upp med egna hundar tillsammans med mig samt att mina föräldrar hade egna hundar också, nej det var inte så att vi skiljde hundarna åt per ägare.

Man kan träna valpar från att de är väldigt små, det är HUR man tränar som är skillnaden. Tycker valpen att vi har roligt så är det för valpen en lek.

Lugna ner dig.
  • Anonym (op)
    Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-27 19:10:23 följande:
    Jag tror att hon är oförmögen att ens kunna "tänka sig in" i att en unghund skulle bli jobbigt för henne med-- om inte hennes familj hade gjort "grovjobbet" åt henne innan hon ens träffade sina "champions"😁

Jag har också tränat och tävlat med hund, men jag tog hand om mina egna hundar och fick inte hjälp av mina släktingar..
    Du är bara avundsjuk. :)
  • Anonym (Hund)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 16:12:48 följande:
    Nej, jag parar fortfarande om en vuxen hund. Inte en valp under 1 år. 

Mina hundar biter inte i vuxen ålder. Och om de gör det så blir det avlivning. 
    Sluta ha med hundar med att göra bara. Saker händer o skulle hunden bita så är det du som har brustit i förståelse, ansvar som förebyggande.

Du väljer alltså att avliva en stackars hund som du anser reagerar fel o ska då dö som om det vore självklart?

Nej fan håll dig borta ifrån djur överhuvudtaget, de förtjänar få var smed bättre folk än dig. O framför allt folk som inser deras egna brister istället för att lägga all skuld på djuret. 

Du är inget annat än en narcissistisk marodör med mördar attityd.
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 19:46:04 följande:
    Vi är 7 syskon som vuxit upp med egna hundar tillsammans med mig samt att mina föräldrar hade egna hundar också, nej det var inte så att vi skiljde hundarna åt per ägare.

Man kan träna valpar från att de är väldigt små, det är HUR man tränar som är skillnaden. Tycker valpen att vi har roligt så är det för valpen en lek.

Lugna ner dig.
    Men du kan ju inte räkna in dom hundar som dina föräldrar, du eller dina syskon tränade från när ni var barn, i hur många hundar du själv har tränat..det är som du borde förstå iaf STOR skillnad att träna en valp från 8v (eller tidigare - jag har haft valpar från födseln också) och framåt helt själv än att få hjälp med det var eviga dag som du.

Jag har självklart tränat alla mina hundar från och med dom var valpar, eller t.o.m från födseln, (dom jag har nu är mina egenuppfödda valpar-och det har aldrig varit ngr problem med mina egenuppfödda valpar--men det borde ju du veta?)

men som jag skrev (om du nu skulle ha missat det) så köpte jag en valp från uppfödaren när han var runt ett halvår som fick ett ryck EN gång och bet mig, (en gång är ingen gång) ..För ungefär 25 år sen..och han blev helt underbar, som vuxen hund..

Frågan är har du någonsin lärt dig något av att alla dina släktingar gör "skitgörat" ( uppfostrar dom hundarna som du inte klarar av? )
    Jag tror inte du har lärt dig något för isåfall skulle du inte vara så jäkla naiv och okunnig..och du skulle inte skriva om dina påhitt i tråden, bara för att få TS att känna sig dum..

Jäkla TROLL..som bara postar för att jäklas med TS....Om du jäklas med mig, strutar jag fullkomligt i!
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund